Start > Körkortsforum > Värsta övningskörminnet?

Värsta övningskörminnet?

sandra k 2010-10-02 15:37 ! Citera #
De måste nog vara när jag skulle svänga in på en parkering och hade för hög växe i och glömde bromsa haha höll på att köra ut på gräsmattan samtidigt som jag nästan krockade med en bil :lol:
Victor A 2010-10-06 15:52 ! Citera #
sandra k
de måste nog vara när jag skulle svänga in på en parkering och hade för hög växe i och glömde bromsa haha höll på att köra ut på gräsmattan samtidigt som jag nästan krockade med en bil :lol:

ahhah , hade velat se frustationen :D
Johannaa 2010-10-16 12:18 ! Citera #
Haha nu kom jag att tänka på en sak. När jag gjorde halkbanan, så tryckte jag inte tillräckligt hårt på bromsen och började bromsa för sent och det gick väldigt fort och jag var ganska nära att köra ut över ett vajerräcke ner i skogen, det kändes läskigt. Det var iofs en bit kvar till att de skulle hända, men det kändes som att jag var väldigt nära haha.
Blober 2010-10-20 14:11 ! Citera #
Mitt värsta övningskörningsminne var när jag skulle ut på motorvägen för första gången. Jag älskar att köra i 50km/h för att då hinner jag styra, titta ut på landskapet omkring mig så det är en ganska stor kontrast att komma ut på en stor motorväg så jag fick panik och fattade först inte vart i speglarna jag skulle titta. Det var bilar överallt och jag skulle öka hastigheten hålla koll på dom samtigigt jag skulle styra och växla. Alldeles för många saker för mig så jag fick inte i femmans växel och ja det höll på att sluta illa - men det gjorde det inte :) Och idag kör jag hur lugnt som helst - ja inte i 50 utan i rekomenderad hastighet såklart - på motorvägarna :)
Gäst 2010-11-14 17:27 ! Citera #
Idag. En äldre tant tutade som fan på mig för jag inte parkerade snabbt. Trots att jag hade på skylt och allt. Aja, vissa visar inte respekt helt enkelt.
Gäst 2010-11-15 12:50 ! Citera #
Jag har inte varit med om så många pinsamma/farliga situationer som jag minns. Men det en som jag minns ganska bra:

Jag övningskörde med pappa och skulle köra ut ur en rondell, och jag missade övergångsstället som fanns precis vid utfarten av rondellen, så jag NÄSTAN körde över en man som höll på att gå över. Kände mig så dum och skakad efter det, men jag skämdes nog mest.
Annis 2010-11-28 21:40 ! Citera #
Mitt måste nog ha varit för några veckor sedan, var på väg in i en
rondell och söker av den. Var nästan inne i rondellen med nosen
när jag ser en CYKLIST mitt i rondellen, blev så förvånad att jag inte
ens bromsade utan gled in i rondellen iaf. Dock hade jag tur för det
fanns ingen annan bil i rondellen ;d Tydligen är det så att om
det inte finns en cykelbana ska cyklisterna cykla i rondellen, precis
som en bil. Blev lite chockad och min körskolelärare blev lite förvånad
över att jag inte visste det.

Nu är jag extra noga när jag avsöker en rondell, vill verkligen inte
göra så på uppkörningen :p
Gäst 2010-12-10 12:01 ! Citera #
När det gäller cyklister så har de rätt att köra bland biltrafiken (undantaget motorvägar), men de har exakt samma regler som bilist för cykel räknas som fordon. Ok en cykel har ingen blinkers, men det går att signalera genom att räcka ut handen åt vilket håll man ska tex. Cyklar själv mycket på somrarna, använder cykelväg där det finns, men det är många ställen där det ej finns och då händer det att man måste cykla genom rondeller( och det är läskigt,men där tar jag det lugnt och är mkt noga med uppsikten).
/en som både går och cyklar och ibland hyr bil
Gäst 2010-12-10 12:02 ! Citera #
Lie offtopic fr huvudinlägget, man apropå cyklister..och detta är jag inte 100 % på att det stämmer. Men jag har hört att man måste leda cykeln över övergångsställe -där får man inte cykla.
jennie 2010-12-15 17:52 ! Citera #
En idiot körde om mig i ca 70km/h inne i en tätort i en korsning där det var skymd sikt.. Hade körlektion och körskolläraren berättade att han hade råkat ut för samma sak något år tidigare på samma plats men då hade den som körde om krockat med en annan bil i korsningen, smart!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest