Start > Körkortsforum > Värsta övningskörminnet?

Värsta övningskörminnet?

Gäst 2010-08-22 19:34 ! Citera #
Viket är det absolut värsta ni har varit med om när ni övningskört?

Själv skulle jag nog säga att mitt värsta minne är från när jag precis hade börjat komma ut i stadstrafiken. Jag lyckades få motorstopp mitt i en rondell med ca 5-10 bilar bakom mig. Trodde jag skulle dö...

Nu på efterhand är det väl lite sådär småkul att tänka på det dock. :D
headstrong_ 2010-08-22 22:42 ! Citera #
Typ tredje gången jag körde i mörker blev jag förföljd av en polisbil i ca 3km :lol: Var allmänt hysterisk och hade inte kört mycket alls innan dess. Dom följde efter enda tills jag körde in på parkeringen hemma, och då ställde sig bilen på tvären bakom så jag inte skulle kunna ”fly”. Deras förklaring: ”Oj, vi trodde du var en annan. Men aja, vi kan väl kolla så alla papper är i ordning nu när vi ändå är här!” Pappa hade stått på balkongen och sa att jag raceat in på parkeringen som värsta biltjuven, så kanske inte så konstigt att dom förföljde mig så länge :lol:

En kompis körde på en cyklist igår när han övningskörde med trafikskolan. Kanske inte det smartaste :?
Gäst 2010-08-23 19:53 ! Citera #
Det var en del faktiskt :o men detta utmärker sig.

1) Jag fick helt plötsligt en ambulans i full utryckning bakom mig som jag inte visste var den skulle ta vägen. Det var på den tiden jag inte hade så bra koll i backspegeln.
2) En idiot till billist som skulle svänga vänster när jag skulle rakt fram i en korsning.
Monarken 2010-08-24 04:15 ! Citera #
Hej,

Jag har verkligen två starkt obehagliga minnen från både min bil- och MC-övningskörning.

På MC var det när jag skulle ut och öva på konbanorna. Där ingår även ett bromsprov och jag körde på en äldre hoj utan ABS-bromsar, så det övade jag också. Jag var normalt rädd för att bromsa kraftigt - har man inte ABS-bromsar och låser hjulen på hojen så är det lätt hänt att man ramlar! Trots skyddsutrustning gör det ont vill jag lova (har jag hört..). Iallafall, nu tänkte jag att jag ska bromsa rejält! Här ska det visas vem som är kungen på att bromsa snabbt och effektivt likt en MotoGP-racer.
Dumt nog så har jag precis kört i en vattenpöl och jag väljer aktivt att bromsa på en metallyta. Kraftigt. Fick sladd och var ett korn från att ramla med min hoj. Hemskt.

Andra gången var när jag körde bil och skulle öva på att backa. På en riktig parkeringsplats. Med riktiga bilar. Som kan bli skadade på riktigt.
Då jag backar ut från min parkeringsplats finns bilarna till höger och vänster om mig, och det är ont om plats. Jag backar ut, kollar bakåt och tror mig ha stenkoll, men glömmer att kolla framåt också! Var en decimeter från att krocka med bilen till vänster om mig.
Lektion : Överskatta inte dina kunskaper.

Mvh
/Monarken
Gäst 2010-08-24 22:49 ! Citera #
Min värsta upplevelse skedde på min tredje eller fjärde (tidigt var det i alla fall) körlektion och även om det som hände inte var farligt eller orsakade något så var det ändå väldigt läskigt för mig personligen.

Det som hände var att det blev rött ljus, och jag hade långt avstånd till bilarna som väntade vid signalen. ”Det är bara att rulla in”, tänkte jag när jag rullade mot bilarna. Men rätt vad det var så är jag tvungen att tvärbromsa för att hinna få stopp på bilen!! Detta var jätteläskigt, jag märkte att jag själv verkligen inte hade erfarenhet när det gäller bilens bromsar och detta skrämde mig. Jag har aldrig gjort så mer utan det var verkligen en väckarklocka. Men jag är glad att det hände då jag alltid har bromsberedskap i god tid och tänker inte köra på en bil bakifrån någonsin! (Det hände heller inget i situationen jag fick men det var ganska nära och läskigt och så skämdes jag när min lärare sa: ”det där var inte så trafiksäkert av dig”. ;)
Gäst 2010-08-24 22:50 ! Citera #
Glömde nämna att jag nu är på min 19:e körlekion och har teoriprovet bokat på måndag och uppkörningen på onsdag. Riskutbildningarna är genomförda.

Önska mig lycka till!! :D
Christoball 2010-09-21 19:43 ! Citera #
Alla har väl fått något pinsamt motorstopp nån gång o fått massa tutande bilar bakom sig...Stress!
Mitt pinsammaste för mig själv var i alla fall när jag var 13 o morsan lämna mig i bilen för o springa in i affären en snabbis, stänger av bilen o slänger nycklarna på sätet.
Så jag ville ju sätta på bilen för att lyssna på musik, så stoppar ju in dem o vrider om hårt åt höger, skoja om jag blev livrädd när bilen va kanske 1 decimeter från att ”skutta” fram i bak på bilen framför. phiew, ps. tog mig 5 år att ta mig mod att berätta
Gäst 2010-09-22 12:00 ! Citera #
Som dom flesta nämner är det väl att få motorstopp. När man väl fått motorstopp och har flera bilar bakom sig så följer det ofta med fler motorstopp efter varandra då man vill komma iväg så fort som möjligt.. Annars ett tillfälle där jag blivit som mest skrämd var i början av mina lektioner, så var det en gubbe som försökte köra om en bil i en kurva och kom alltså emot mig i min fil. Körskoleläraren tog tag i ratten och svängde undan samtidigt som han blev riktigt arg.. Kanske inte det bästa sättet att starta sin körkarriär :P
Johannaa 2010-10-01 12:19 ! Citera #
Hmm det var en svår fråga. Har gjort många klantiga saker i trafiken haha, men en sak som var läskigt var när jag skulle köra på en motorväg.
Det var 110 på vägen och det var en två+en väg, så framför mig har jag en långtradare, då ska jag köra om honom och precis när själva framdelen av min bil är på vägen brevid honom så svänger långtradaren ut i den filen utan att blinka eller någonting. Jag tvärbromsade och som tur var så han jag göra det i tid annars hade jag flygit in i ett vajerräcke om han kört på mig. Det var en läskig upplevelse ! och det värsta av allt var att han kör tillbaka till sin fil direkt efter och sen gjorde han samma sak 2 ggr.
sandra k 2010-10-02 15:26 ! Citera #
Mitt var nog när jag skulle svänga in på en parkering och hade för hög växel så jag höll nästan på att köra ut på gräsmattan haha :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo