Vad säger att Greta 73 skulle vara sämre än Stina 29? Särskilt som Stina är stressad över att komma försent till jobbet eftersom hennes 3 barn va extra bångstyriga hela morgonen?
Eller byt ut namnen mot Bert och Oskar.
Varför inte låta alla ta om sitt körkort var tionde år?
Det är inte lämpligt att ha bråttom i trafiken. För att undvika stress så får man se till att vara ute i trafiken i så god tid som möjligt. Sen får ju utryckningsfordon (polisbil, ambulans, räddningstjänstbil) göra vad som krävs för att få så snabb framkomlighet som möjligt i trafiken, men det är något helt annat, det är ändå en trafikants skyldighet att alltid se till att ge utryckningsfordon såväl som ett järnvägståg eller en spårvagn fri väg. Även om ett utryckningsfordon har rött ljus så måste en som har grönt ljus se till att vara uppmärksam på ett utryckningsfordon (som måste få passera trots rött ljus) och, trots grönt ljus, stanna om det krävs för att ge utryckningsfordonet företräde och fri väg.
Jag vet inte hur vanligt det är att fordonsförare exempelvis kör i ”bussfilen” för att kunna komma fram i trafiken så fort som möjligt vid köbildning, men jag hörde i något avsnitt av TV-serien ”Vägens hjältar” att någon bärgare eller vägassistent blev arg på en transportbilsförare och sa att föraren saknar respekt för trafikregler, för att den föraren körde ut i kollektivkörfältet för att försöka passera bilköerna vid köbildning p.g.a. trafikincident på Nynäsvägen (i riktning mot Stockholms city), för att köra ut i ”bussfilen” ansågs tydligen som respektlöst trafikbeteende av den där transportbilsföraren med hänsyn till att det är förbjudet enligt lag att köra (annat fordon än buss i linjetrafik) i ett kollektivkörfält och dessutom är väl kollektivkörfältet kanske just i en sån situation avstängt just för att ge vägassistenterna och bärgarna fri väg fram till platsen där det skett någon olycka eller liknande; ”Transportbilen ska inte köra i bussfilen utan han ska stå i kö precis som alla andra fordon när det är köbildning”, sa vägassistenten eller bärgaren.
Visst kan transportkillar ha bråttom p.g.a. ett pressat körschema att hålla, men det brukar väl sällan gå fortare om man försöker passera köande fordon i vägrenen eller ”bussfilen”.
Jag ska säga en sak: När jag just skulle anmäla mig till Arbetsförmedlingen så berättade handläggaren att han krockade när han hade bråttom, eftersom han tydligen riskerade att komma till jobbet för sent så bestämde han sig för att inte stanna före en gatukorsning trots rött ljus, men han körde olyckligtvis mot rött samtidigt som det kom nån familjebil (som hade grönt) och han körde på den där familjebilen - och det har han ångrat jättemycket. Han har insett nu efteråt att han hellre skulle ha riskerat att bli sen till jobbet än riskera att utsätta andra trafikanter eller t.o.m. sig själv för trafiksäkerhetsrisker.
Jag tycker dock att han skulle ha se till att se sig för noggrannare i korsningen innan han försökte passera vid rött ljus, eller annars bara ha försökt vänta på grönt ljus innan han körde vidare, det brukar inte dröja jättelänge tills en som har rött får grönt.