Start > Körkortsforum > CE uppkörning I uppsala

CE uppkörning I uppsala

Nicke 2022-01-24 22:49 ! Citera #
Grattis! Vad roligt! Skön känsla att klara det!
Vad fick du för backningsmanövrar? Körde du ungefär samma vända som jag fick köra? Du verkade också få en hel del frågor.

Angående MC har jag ingen aning. Låter mysko. Kanske för att säsongen inte har startat än? Tog själv kortet 2004. Allt har förändrats sedan dess.

/Nicke
Alle 2022-01-24 23:26 ! Citera #
Nicke 2022-01-24
Grattis! Vad roligt! Skön känsla att klara det!
Vad fick du för backningsmanövrar? Körde du ungefär samma vända som jag fick köra? Du verkade också få en hel del frågor.

Angående MC har jag ingen aning. Låter mysko. Kanske för att säsongen inte har startat än? Tog själv kortet 2004. Allt har förändrats sedan dess.

/Nicke
Tack! Ja verkligen, Jag fick backa mot stängsel i tungbanan Librobäck tror jag det heter och innan det fick jag vända i korsning. Jag körde först mot E4 stockholm sen svängde av vid första avfarten och skulle köra mot strängäs istället sen var det industriområde nära tungbanan sen var jag tillbaka det gick fort kände jag kommer inte ihåg exakt var jag körde för att jag bor inte i Uppsala. Fick frågor om last, varför har skolan lastat bilen som det är lastad och vad är risken om lasten är inte säkrad. Varför ska lasten vara säkrad 80 % framåt och 50 åt sidorna och bakåt. Varför är lasten fördelad som det är fördelad, vad är risken om man inte fördelar lasten, Varför används förstängning och lite mer som jag inte kommer ihåg. Sen fick jag frågor om kopplingen, vad är det jag kontrollerar i pivåkopplingen och hur mycket glapp får det minst vara, Varför används fett på kopplingen och vad är risken om fett inte används. På vilket sätt kan man kontrollera glapp och varför slår jag på kingpin innan koppling och lite mer som jag inte minns. :D
Inspektören var väldigt lugn och trevlig. Trotts att ekipaget var nästan 17 meter och kallade han det för lilla bilen :lol:
Alle 2022-01-24 23:28 ! Citera #
Nicke 2022-01-24
Grattis! Vad roligt! Skön känsla att klara det!
Vad fick du för backningsmanövrar? Körde du ungefär samma vända som jag fick köra? Du verkade också få en hel del frågor.

Angående MC har jag ingen aning. Låter mysko. Kanske för att säsongen inte har startat än? Tog själv kortet 2004. Allt har förändrats sedan dess.

/Nicke
2004 var verkligen länge sedan :D :D
Är det lätt med MC uppkörning och teori?
Fläkten 2022-01-25 11:15 ! Citera #
Gött mos med körkort!

När jag körde upp med trailer räckte det att kolla lysen reflexer, däck och surrning. Han undrade till och med varför vi kopplat isär när han kom. Vi hade redan förberett och kört till rätt plats.

Det verkar vara väldigt olika hur mycket man måste göra. Inspektörerna blir säkert bra på att läsa av om man verkar ha koll på läget och utgår ifrån det.

Jag tog mc 2005 och tyckte det va lätt, men jag tyckte CE va lätt också för den delen så...
På uppkörning är det väldigt viktigt att fixa manöverprovet utan minsta fadäs! Min bror låste bakhjulet pga fuktig asfalt på bromsprovet och det blev kugg direkt!
Jag gjorde teorin på vintern och körde upp i maj men kommer av förklarliga skäl inte ihåg när jag bokade :lol:
Fläkten 2022-01-25 11:22 ! Citera #
PS:
En 17 meter är ju faktiskt liten mot en 24 meter som jag kör nu! :lol:
En trailer kan man backa utan att titta, bil och släp måste man faktiskt tänka när man både kör framåt och bakåt annars går det åt skogen :cry: :cry:
Nicke 2022-01-27 21:09 ! Citera #
Jag tror också att jag har lätt för mig när det gäller att både plugga teori samt det praktiska. Har totalt gjort 6 teoriprov och lika många uppkörningar. Klarade alla på första försöket.

B -1999
A -2004
BE -2019
C -2020
D -2020
CE -2020

När jag tog MC så var vi 5 stycken som körde upp den dagen. Jag och 3 till från samma trafikskola, den femte var privatist med egen hoj.

Privatisten bromsade omkull på bromsprovet med egna hojen. Ingen bra start. Kugg direkt. Vi andra klarade manöverbanan och säkerhetskontrollen och fick en efter en köra upp i trafik med inspektören. Jag var sist och fick vänta flera timmar. En efter en kom de tillbaka och fick veta att de kuggart När det äntligen var min tur kändes det sådär. Alla andra hade blivit underkända av denna inspektör. Jag gjorde några små missar och tänkte att nu är jag också kuggad. Men han tyckte jag körde bra och jag blev godkänd. Lycka!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo