Start > Körkortsforum > CE uppkörning I uppsala

CE uppkörning I uppsala

Alle 2022-01-10 22:16 ! Citera #
Hej, snälla hjälp jag har aldrig varit i Uppsala och blev bokad för uppkörning via min skola, YrkesAkademin i Stockholm. Så alltså ska köra upp i Uppsala med 17 meter dragbil+trailer.
Har någon haft CE uppkörning där och vad fick ni för funktionsfrågor? Hur ska man förbereda sig? Är dom hårda? Hur är det och köra med trailer i Uppsala? Tar emot all info!
Tack
Fläkten 2022-01-11 00:12 ! Citera #
Hej.

Det kan mycket väl vara samma personal i sthlm och Uppsala eftersom inspektörerna åker runt.
Hur hård eller mjuk en inspektör är är ju individuellt men alla ska hålla samma nivå.
Vilka funktionsfrågor jag eller någon annan fått spelar ingen roll eftersom eftersom det inte följer något schema och du måste kunna alla utantill. Man blir kuggad direkt om man inte kan.
Jag hade uppkörning i en stad jag aldrig varit i och det va vanliga korsningar och rondeller precis som i alla andra städer.
Uppkörningen består av: säkerhetskontroll, funktionsfråga, manöverprov och körning i trafiken men det vet du väl redan?
Alle 2022-01-11 09:23 ! Citera #
Fläkten 2022-01-11
Hej.

Det kan mycket väl vara samma personal i sthlm och Uppsala eftersom inspektörerna åker runt.
Hur hård eller mjuk en inspektör är är ju individuellt men alla ska hålla samma nivå.
Vilka funktionsfrågor jag eller någon annan fått spelar ingen roll eftersom eftersom det inte följer något schema och du måste kunna alla utantill. Man blir kuggad direkt om man inte kan.
Jag hade uppkörning i en stad jag aldrig varit i och det va vanliga korsningar och rondeller precis som i alla andra städer.
Uppkörningen består av: säkerhetskontroll, funktionsfråga, manöverprov och körning i trafiken men det vet du väl redan?
Vilken behörighet körde du upp?
Fläkten 2022-01-11 17:11 ! Citera #
Jag har ce.
Kollade på trafikverket och det är inte samma personal i sthlm och Uppsala.
Nicke 2022-01-12 21:37 ! Citera #
Hej,

Jag körde upp i Uppsala 21:a dec -20. Då var alla uppkörningar för CE i Librobäck, inte vid Trafikverkets lokaler i stan. Vet inte hur det är idag.

Fick göra fullständig säkerhetskontroll på bil och släp. Koppla ihop. Sedan fick jag redogöra för bromssystemet på bil och släp. Inga konstigheter.

Sedan gick turen norrut på 272:an några kilometer. Vi svängde av vänster och fick vända ekipaget i en trevägskorsning. Sedan tillbaka mot 272:an och korsa denna. Körde småvägarna till Gamla Uppsala där svängde vi vänster mot Storvreta. På väg mot Storvreta så tog vi påfarten E4 söderut mot Uppsala. Körde av första avfarten Uppsala (mot Enköping Sala). Svängde av höger på 272:an och tillbaka till stället vi startade på. Fick vända på den stora ytan och göra rak backning mot ett stängsel. Klart.

Inspektören klagade på att jag tog lång tid på mig med säkerhetskontrollen. Det var kallt och han ville komma in i värmen. Men det var inget som påverkade resultatet. Jag blev godkänd.

Lycka till och ta det bara lugnt så ordnar det sig.

PS. Backning med trailer känns ju dessutom enklare än med släp DS.


/Nicke
Nicke 2022-01-12 21:48 ! Citera #
Glömde ju skriva att jag även fick koppla isär bil och släp innan jag var klar. Mycket att tänka på :-)

/Nicke
Gäst 2022-01-13 17:51 ! Citera #
Nicke 2022-01-12
Hej,

Jag körde upp i Uppsala 21:a dec -20. Då var alla uppkörningar för CE i Librobäck, inte vid Trafikverkets lokaler i stan. Vet inte hur det är idag.

Fick göra fullständig säkerhetskontroll på bil och släp. Koppla ihop. Sedan fick jag redogöra för bromssystemet på bil och släp. Inga konstigheter.

Sedan gick turen norrut på 272:an några kilometer. Vi svängde av vänster och fick vända ekipaget i en trevägskorsning. Sedan tillbaka mot 272:an och korsa denna. Körde småvägarna till Gamla Uppsala där svängde vi vänster mot Storvreta. På väg mot Storvreta så tog vi påfarten E4 söderut mot Uppsala. Körde av första avfarten Uppsala (mot Enköping Sala). Svängde av höger på 272:an och tillbaka till stället vi startade på. Fick vända på den stora ytan och göra rak backning mot ett stängsel. Klart.

Inspektören klagade på att jag tog lång tid på mig med säkerhetskontrollen. Det var kallt och han ville komma in i värmen. Men det var inget som påverkade resultatet. Jag blev godkänd.

Lycka till och ta det bara lugnt så ordnar det sig.

PS. Backning med trailer känns ju dessutom enklare än med släp DS.


/Nicke
Bra förklaring :) tack för infon!
Men när du säger redogöra för bromssystem va menar du då? Fick du frågor eller hur va det? Det är mest funktionsfrågor jag oroar mig för. Min körlärare sa att jag kommer få fråga om prestanda värden..Fick du det?
Gäst 2022-01-13 17:52 ! Citera #
Fläkten 2022-01-11
Jag har ce.
Kollade på trafikverket och det är inte samma personal i sthlm och Uppsala.
Nej, precis det är ont om personal i gillinge fick jag höra.
Fläkten 2022-01-13 22:08 ! Citera #
När jag fick frågan om bromsar:
-förklara hur bromsarna på en lastbil funkar.
Han förväntade sig en fullständig beskrivning, dvs lufttryck och hela rasket.
På ce va det däcken, jag fick rabbla upp allt som handlar om däck, skador, dubbdäck... Ja rubbet.
Min bror har c, han fick räkna ut hur mycket last och axeltryck hans bil hade på bk 1-2-3.
En annan fick förklara reglerna kring färdskrivare och kör och vilotider.
Du måste verkligen kunna allt på alla områden eftersom du kan få vilket område som helst.
Min bror kollade fel på ett axeltryck = adjö.
På båda uppkörningar fick jag köra landsväg, grusväg, stad, vända i korsning.
Gäst 2022-01-13 23:44 ! Citera #
Fläkten 2022-01-13
När jag fick frågan om bromsar:
-förklara hur bromsarna på en lastbil funkar.
Han förväntade sig en fullständig beskrivning, dvs lufttryck och hela rasket.
På ce va det däcken, jag fick rabbla upp allt som handlar om däck, skador, dubbdäck... Ja rubbet.
Min bror har c, han fick räkna ut hur mycket last och axeltryck hans bil hade på bk 1-2-3.
En annan fick förklara reglerna kring färdskrivare och kör och vilotider.
Du måste verkligen kunna allt på alla områden eftersom du kan få vilket område som helst.
Min bror kollade fel på ett axeltryck = adjö.
På båda uppkörningar fick jag köra landsväg, grusväg, stad, vända i korsning.
Du har rätt man ska kunna allt i alla områden.
Jag har C, jag oroade mig för funktionsfrågorna då ockdså men jag fick då fråga om hur många spänband krävs vid 2 ton last med överfallsurning, Det va enkelt. Men nu ska jag köra upp för CE och vet fan inte vad jag ska förvänta mig för funktionsfrågor..kan en hel del men det är så mycket man måste kunna veta om. körningen har jag inga problem med.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest