Start > Körkortsforum > CE uppkörning I uppsala

CE uppkörning I uppsala

Fläkten 2022-01-14 22:00 ! Citera #
Just ja på tal om last kan man ju få redogöra för vilken last man har och hur den är och ska surras.
Reglerna för hur det ska vara lastat finns på nätet, jag körde privat båda gångerna.
Jag tog e 4 år efter c så det va bara att ta fram böckerna och friska upp minnet lite och så full gas! :lol:
Nicke 2022-01-15 09:43 ! Citera #
Gäst 2022-01-13
Bra förklaring :) tack för infon!
Men när du säger redogöra för bromssystem va menar du då? Fick du frågor eller hur va det? Det är mest funktionsfrågor jag oroar mig för. Min körlärare sa att jag kommer få fråga om prestanda värden..Fick du det?
Jag fick specifika frågor om bromsarna och bromssystemet. Är det skivbromsar på släpet? Hur ser man det? Är det ABS på släpet? Hur vet du det? Plus ett gäng frågor om tryckluften och vad som händer om en specifik slang går av till släpet osv.. Inga frågor och om prestandavärden.

När ska du köra upp? Återkoppla gärna här hur det gick sen.

Lycka till!
Gäst 2022-01-16 13:47 ! Citera #
Nicke 2022-01-15
Jag fick specifika frågor om bromsarna och bromssystemet. Är det skivbromsar på släpet? Hur ser man det? Är det ABS på släpet? Hur vet du det? Plus ett gäng frågor om tryckluften och vad som händer om en specifik slang går av till släpet osv.. Inga frågor och om prestandavärden.

När ska du köra upp? Återkoppla gärna här hur det gick sen.

Lycka till!
Jag kör upp nu 24 Januari, kommer återkoppla hur det gick du hade fått många frågor.
Hur vet ser man ABS finns i fordonet? Och om det är skivbromsar?
Gäst 2022-01-16 13:48 ! Citera #
Fläkten 2022-01-14
Just ja på tal om last kan man ju få redogöra för vilken last man har och hur den är och ska surras.
Reglerna för hur det ska vara lastat finns på nätet, jag körde privat båda gångerna.
Jag tog e 4 år efter c så det va bara att ta fram böckerna och friska upp minnet lite och så full gas! :lol:
4 år efter det va länge
Gäst 2022-01-16 13:51 ! Citera #
Fläkten 2022-01-14
Just ja på tal om last kan man ju få redogöra för vilken last man har och hur den är och ska surras.
Reglerna för hur det ska vara lastat finns på nätet, jag körde privat båda gångerna.
Jag tog e 4 år efter c så det va bara att ta fram böckerna och friska upp minnet lite och så full gas! :lol:
:D jag kan det mesta men är ändå orolig och nervös, känns som jag ska köra upp för B igen :D :D
Fläkten 2022-01-16 22:24 ! Citera #
Finns det inte bilder på skivor och trummor i teorin?
Lättare att titta på bilder än att förklara men i stora drag är en skiva just en skiva och en trumma ser ut som en skål. Skivan går inte varm lika lätt, kallas fading och då har man inte några bromsar längre.

Om det är abs på lastbilen finns det en abs lampa som på en personbil.
Om det är abs på släpet finns det en speciell rund kabel, förutom den till lyse och luft. Om abs på släpet lägger av säger lastbilen till så det går inte att missa.

Ja jag hade inget behov av släpkortet och väntade tills det dök upp ett bra tillfälle att hyra en bil med släp. Jag tog allt privat, tyckte det va alldeles för dyrt på skola.

Köra är ”enkelt”, det är alla lagar och regler man måste memorera och kunna hosta upp på beställning som är det jobbiga.

Vilka chaufförer idag kan ens alla regler och kör och vilotider och allt det där? Ja förutom det basic med 4,5 timmar som börjar pipa och blinka när man bara har 15 min kvar :lol: :lol:
Nicke 2022-01-17 16:15 ! Citera #
Gäst 2022-01-16
Jag kör upp nu 24 Januari, kommer återkoppla hur det gick du hade fått många frågor.
Hur vet ser man ABS finns i fordonet? Och om det är skivbromsar?
Ser att Fläkten redan svarat på frågorna om ABS mm.

Om du går i körskola så ser dom till att du är redo för uppkörningen. Din lärare borde ha koll på om du kan tillräckligt mycket för att klara exempelvis funktionsfrågorna på uppkörningen. Jag tog kortet på körskola och fick all hjälp. Vi tränade lite varje körlektion på säkerhetskontroll och frågor. Min lärare hade själv arbetat som chaufför och hade väldigt många bra och nyttiga tips. Tyvärr är inte det inte alla lärare som har arbetat själva som chaufförer och har den erfarenheten.

Hur länge har du haft C?
Gäst 2022-01-18 12:11 ! Citera #
Nicke 2022-01-17
Ser att Fläkten redan svarat på frågorna om ABS mm.

Om du går i körskola så ser dom till att du är redo för uppkörningen. Din lärare borde ha koll på om du kan tillräckligt mycket för att klara exempelvis funktionsfrågorna på uppkörningen. Jag tog kortet på körskola och fick all hjälp. Vi tränade lite varje körlektion på säkerhetskontroll och frågor. Min lärare hade själv arbetat som chaufför och hade väldigt många bra och nyttiga tips. Tyvärr är inte det inte alla lärare som har arbetat själva som chaufförer och har den erfarenheten.

Hur länge har du haft C?
Stämmer, jag tog C 21 oktober 2021 :D
Nicke 2022-01-20 23:26 ! Citera #
Gäst 2022-01-18
Stämmer, jag tog C 21 oktober 2021 :D
Jag gjorde likadant. Tog CE direkt efter C. Ville stöka av allt på en gång. Tog även D när jag ändå höll på 8-)

Lycka till på måndag :)
Gäst 2022-01-24 19:14 ! Citera #
Nicke 2022-01-20
Jag gjorde likadant. Tog CE direkt efter C. Ville stöka av allt på en gång. Tog även D när jag ändå höll på 8-)

Lycka till på måndag :)
Jag blev godkänd! :lol: körde upp idag 8.30 fick nån som ställde många frågor om last, pivåkoppling och kingpin bland annat. Nu räcker det för mig fram till sommaren då tänker jag skaffa MC kort (A) då är jag helt nöjd :D :D men har du nån aning varför alla körningsbokningar på MC är typ i september, oktober 2023?
Tack för dig och fläkten som svarade på mina frågor och försökte hjälpa mig ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest