Start > Körkortsforum > Dubbfria vinterdäck, fördelar/…

Dubbfria vinterdäck, fördelar/nackdelar?

Gäst 2009-02-08 17:02 ! Citera #
Går i banorna att investera i nya vinterdäck. Har hört att de dubbfria däcken ska vara snällare mot vägarna, men hur är det med greppet? Tänker mig att dubbdäck är snäppet bättre...
Gäst 2009-03-08 13:15 ! Citera #
Dubbdäck förstör vägen, men du får mycket bättre grepp med dem. De dubbfria vinterdäcken är oftast bara för riktig lätta bilar, som tex små citroen ax. För ”normala” bilar använder man oftast dubbdäck.
kooko 2009-04-27 18:01 ! Citera #
Det bara när det är is som dubbat fungerar bättre än odubbat, på snö är de dubbade minst lika bra. Allt fler väljer dubbfria vinterdäck för att de minskar bullernivån och bidrar till färre dammpartiklar i luften. Många länder har förbud mot dubbdäck såsom Tyskland, Polen, Bulgarien, Slovakien, Nederländerna, Kroatien, Rumänien, Ungern och Portugal....finns förmodligen en anledning varför det ör förbjudet.
Gäst 2009-05-18 19:13 ! Citera #
Friktionsdäck har bättre grepp på packad snö, så ska du köra bil i Norrland är det att rekommendera.
Dubbdäck är bättre på is, så det är bättre att köra med dem i t ex Skåne.

Min teorilärare säger att även fast dubbdäck är dålig för miljön så är det bättre att köra med sånna vid halt väglag för sin egen säkerhet.
Sen är det upp till däcktillverkarna att göra däck med bra väggrepp som också är bra för miljön.
Jag håller faktiskt med honom där. Det är ju ens egen säkerhet man talar om!
jonn4_ 2009-07-09 22:43 ! Citera #
Att ha dubbfria vinterdäck är fördel till dig som bor i södra delen av landet, där man kör på asfalt fast det är vinter. Dock klarar de självklart av snö och is. Men om man bor som jag uppåt landet där det är en massa packa snö och is på vägarna och asfalten är kanske två decimeter under översta lagret så fungerar dubbdäck alldeles utmärkt utan att slita på vägar eller asfalt. Sen får man nog lite bättre grepp med dubbdäck om det kommer lite mer snö på vägen :)

Men om det är asfalt största delen av vintern kör på dubbfria, men välj då ett bra märke med god kvalité så att du får grepp när det väl gäller :)
Gäst 2009-07-25 18:28 ! Citera #
Jag tycker att dubbdäck är överlägset. De har bättre väggrepp och blir därför säkrare. Fördelen med odubbat är att man slipper byta däck.
Gäst 2009-11-06 14:22 ! Citera #
Bennie
Dubbdäck förstör vägen, men du får mycket bättre grepp med dem. De dubbfria vinterdäcken är oftast bara för riktig lätta bilar, som tex små citroen ax. För ”normala” bilar använder man oftast dubbdäck.

håller inte med till 100, men bor du i stan och inte bor på landet för att komma ut köra på grusväg med dålig skottning så tar du dubb fria!
Oreo 2010-07-07 08:06 ! Citera #
Dubbarna på dubbdäcken går ”djupare”, vilket är en självklar fördel om du kör mycket på vägar där det inte plogas så ofta eller (som jag) en backe där det snöar på natten så att det inte går att köra på morgonen då det snöat under natten.:)
melina 2010-11-16 15:20 ! Citera #
Min mamma har dubbfria däck och det fungerar jättebra! Om det blir isgata är det lite bättre med dubbdäck, men skillnaden är nog inte så stor. Jag tror att de flesta däcken idag är av god kvalitet!
karavan 2010-11-17 17:07 ! Citera #
Dubbdäck förstör vägen, men du får mycket bättre grepp med dem. Stämmer.
Dubbfria som kör på sommaren över 140km/h bränner det som behövs under vintern.

Dock bör du kolla hur väglaget generellt ser ut under vintern. I Stockholm är det inte vinter med snö, utan is! Därav bör man köra på dubb. Det är därför det blir kaos i Sthlm när snön kommer, lantisarna har ingen koll så enkelt är det.
Att Sthlmare sedan generellt suger på att köra är en annan femma
I Norrland där det är snö får man tom. grepp med sommardäck, då är det väl vara naturligt med dubbfria, eller?
Du har mycket vilt som springer och då behöver man dubben, så dubb i Norrland.

Om det ej finns mycket vilt och is på vägarna kan man köra dubbfria, anser jag..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo