Start > Körkortsforum > Dubbfria vinterdäck, fördelar/…

Dubbfria vinterdäck, fördelar/nackdelar?

wolfjnr 2011-02-02 15:27 ! Citera #
Dubbdäck du får mycket bättre grepp med dem!!
Wayne 2011-03-10 14:44 ! Citera #
Jag tycker det finns bara små skillnader mellan både typen, utan på blank is. I vanliga fall kan man bromsa in ganska bra på dubbdäck och friktionsdäck, och det kanske skiljer någon meter ibland. Men på blank is få man inget grepp alls utan dubbdäck. Jag körde på E22 för några veckor sedan och plötsligt var det underkylt regn och blixthalka. Jag provbromsade några gånger och kände att det var igen grepp alls. Kunde knappt gasa för hjulen bara snurrade. Fick köra 50 kph för tre mil på en 100 väg.
Tilldus 2011-03-14 19:06 ! Citera #
Hej! Asså ja tycker detta är lite löjligt, tycker att miljön ska gå i första hand!

Köp dubbfri vinterdäck som både är billigare, hållbarare och miljö-vänligare.

Det enda man får tänka på är att de inte går att köra lika fort när det är halt ute, man får ta de lugnare helt enkelt. De i sitt sätt blir miljö-vänligare och bensinsnålare drift.

De finns dock de som bor långt ute på landet. Dem kan nog ha en fördel att använda vinterdäck. Inte lika bra vägskottning precis.

Hoppas alla får en tankeställare och ha de bra!

Mvh Tilldus
haalt! 2012-02-19 18:06 ! Citera #
Jag tycker att dubbfria är hemska attköra med... slirar ju hela tiden så fort det är halt. Inget för vägarna i Norrland iallafall!
peter18 2012-02-22 16:12 ! Citera #
Dubbdäck ger ju oftast bättre fäste vid vinterväglag och jag själv tycker att man ska tänka på sin egen säkerhet. Klart det är bra och skippa dubbdäcken ur ett miljövänligt perspektiv men vad det gäller säkerheten måste man få vara lite egoistisk. Sen beror det ju på hur mycket du är ute och kör , vart du kör osv.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest