Start > Körkortsforum > Vad gör man om man backat in i…

Vad gör man om man backat in i en annan bil?

lollo_79 2009-02-08 13:16 ! Citera #
Fick lite panik över mina dåliga kunskaper idag, trots att inget hände.

Jag var och handlade och såg att någon backat in en bil på parkeringen. Jag skulle vara helt lost om det jag körde på en bil, för hur gör man? Ringer man och besvärar polisen eller ska man skriva en lapp? Hjälp! :o
Gäst 2009-02-11 15:14 ! Citera #
Parkeringsolycka

* Vid parkeringsolycka ska du kontakta ägaren. Detta gör du genom att skriva upp fordonets registreringsnummer och sen kontakta bilregistret och begära ut ägarens kontaktuppgifter.
* Sätt också en lapp med dina kontaktuppgifter på vindrutan.
* Det är bra att kontakta Polisen. De noterar oftast bara olyckan, så att du inte anklagas för smitning. Om du inte får tag på ägaren måste du kontakta Polisen.

https://korkortonline.se/teori/olyckor/
twina 2009-05-19 21:44 ! Citera #
Meddela bilen eller ringa polisen väl?
Gäst 2009-09-09 08:15 ! Citera #
Det är precis som milo skrev, Medela ägaren, kontakta polisen.
Det bästa är ju att sätta upp en lapp med kontaktuppgifter på rutan.
alino 2010-04-11 19:55 ! Citera #
Man har som skyldighet att meddela ägaren alt polisen. annars räknas det som smitning och kan leda till körkortsåterkallelse och böter.
Gäst 2010-04-12 17:38 ! Citera #
Jag var faktiskt med om att min pojkvän backade in i en annan bil på en parkering en gång. Den andra personens ena extralyse fram på bilen gick sönder men bortsett från det tyckte han inte att han såg nånting annat så han körde bara därifrån. Ett tag senare fick han dock ett samtal från den bilens ägare som anklagade honom för att backat på hans bil därför att det var bilspår i snön från min pojkväns parkering! Han hotade med att ringa polisen och anmäla honom för smitning, men min pojkvän gick ju förstås med på att betala!

Så gör inte som min pojkvän utan gör som man ska :)
Phywe 2010-05-17 08:37 ! Citera #
Om man inte lämnar meddelande eller anmäler olyckan till polisen kan man bli anklagad och dömd för smitning. Vilket är ett allvarligt brott.
Gäst 2017-04-23 00:01 ! Citera #
Min kompis backade på en bil i parkeringen men såg inte att han gjorde det och gick därifrån...kan han bli av med sitt körkort????
Gäst 2017-04-23 00:32 ! Citera #
Gäst 2017-04-23
Min kompis backade på en bil i parkeringen men såg inte att han gjorde det och gick därifrån...kan han bli av med sitt körkort????
Din kompis är du. Nu med det ur vägen så är du dum i hela huvudet? Kör cykel, eller nej jag tar tillbaka det, ta bussen.
Gäst 2017-04-23 06:39 ! Citera #
Gäst 2017-04-23
Min kompis backade på en bil i parkeringen men såg inte att han gjorde det och gick därifrån...kan han bli av med sitt körkort????
Ja, det räknas som smitning. Om någon kan bevisa att det var din bil och du körde den.
Hur kan du inte se att du körde på en bil, men sett det efter? Du måste hört ngt vid kollision. Låter lite bullshit att du ”inte sett det” men på något vis sett det sen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:13
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor