Start > Körkortsforum > Vad gör man om man backat in i…

Vad gör man om man backat in i en annan bil?

Toker 2019-08-25 19:40 ! Citera #
Råkade buffa lite på en bil när jag bakade på en parkering, min bil fick en jätteliten skråma som knappt syns med motsvarande bil fick tydligen ett rejält skrapsår, min fråga är då, kan man bli av med kortet även fast man kontaktat polisen och ägaren av bilen och gett all information, känns dock som skadan som syns inte allt kommer från mig, då jag ba bumpa jäteförsiktigt rakt bak,
Gäst 2019-08-25 23:29 ! Citera #
Toker 2019-08-25
Råkade buffa lite på en bil när jag bakade på en parkering, min bil fick en jätteliten skråma som knappt syns med motsvarande bil fick tydligen ett rejält skrapsår, min fråga är då, kan man bli av med kortet även fast man kontaktat polisen och ägaren av bilen och gett all information, känns dock som skadan som syns inte allt kommer från mig, då jag ba bumpa jäteförsiktigt rakt bak,
Nej...ditt körkort ryker inte...då du kintaktat ägaren.....

Annat om du stuckit sen påkommen, då risk ja, dvs smitning.

Så nej...inget oroa sig över...mer än försäkrings bolag o kostnad....
Björn He 2023-09-01 14:17 ! Citera #
Man måste enligt lag kontakta ägaren till det fordon man kolliderat med och be om ursäkt och lämna sina personuppgifter, helst ska man skriva ett meddelande och fästa det på vindrutetorkaren (som parkeringsvakterna gör vid utfärdande av felparkeringsavgifter), i varje fall om man vill skydda sig mot att bli anklagad för smitning.

Nu brukar väl många som kolliderat med ett parkerat fordon bara lämna det parkerade fordonet utan att ens höra av sig (för att ge sig tillkänna), kanske för att försöka slippa undan ersättningsskyldighet för bucklor och lackskador, och då gör man sig skyldig till smitning, men det är normalt svårt att spåra upp den eller de som skadat ett parkerat fordon och smitit från skadeplatsen (utan att höra av sig), utan att veta vem som orsakat en parkeringsskada så är det svårt att begära ersättning från den skyldiges trafikförsäkring.
Björn He 2023-09-01 15:45 ! Citera #
Något jobbigt med smitare är faktiskt att man har svårt att bevisa att någon annan än man själv orsakat bucklor eller lackrepor, och det kan ju bli dyrt om man hyr en bil, med tanke på att hyrbilens ägare då har rätt att kräva att man själv skall stå för självrisk/ersättning för reparation av lacken.
Gäst 2023-09-01 23:04 ! Citera #
Måste enligt lag be om ursäkt? Äh shit happens.
Med hyrbil betalar man extra för självriskeliminering annars visar dom nån gammal repa eller stenskott så får man pröjsa.

Det riktiga svaret är att man ska kontakta ägaren sen löser försäkring resten.
Björn He 2023-09-01 23:53 ! Citera #
Gäst 2023-09-01
Måste enligt lag be om ursäkt? Äh shit happens.
Med hyrbil betalar man extra för självriskeliminering annars visar dom nån gammal repa eller stenskott så får man pröjsa.

Det riktiga svaret är att man ska kontakta ägaren sen löser försäkring resten.
Man får ju dock inte krocka på uppkörningen. Jag har hört att trafikinspektörerna ibland tvingats avbryta körprovet och kugga köreleven redan vid start från parkeringen utanför förarprovskontoret, bara av anledningen att uppkörningseleven råkat stöta till något annat parkerat fordon (eller så har eleven kanske blivit kuggad ”bara” för att eleven råkat köra på ett parkerat fordon vid parkering utanför förarprovskontoret då förarprovet just skall avslutas).

I vissa fall har trafikinspektörer avbrutit körprov av anledningen att köreleven inte förberett sig tillräckligt, utan är såpass oförberedd att eleven inte ens har tillfredsställande manövreringsförmåga, och då inte ens kan köra iväg vid start; precis som med nybörjarelever som just ska lära sig övningsköra, som bara får motorstopp hela tiden när de försöker starta, kanske p.g.a. ovana att släppa upp kopplingen till dragläget och ge grundgas för att kunna komma i rörelse. Är man så ovan att köra så ska man helst av allt inte boka körprov alls.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor