Start > Körkortsforum > Ytterligare frågor om högerreg…

Ytterligare frågor om högerregeln

Gäst 2010-07-09 11:09 ! Citera #
Hej!

Jag håller på att ta körkort. Jag vet hur högerregeln fungerar, men mitt problem är att jag inte vet hur jag ska bete mig när andra inte följer högerregeln.

För några veckor sedan var jag och min handledare ute och övningskörde och det kom en bil från höger och då stannade vi givetvis. Problemet var att föraren i bilen som vi stannade för också stannade, för han resonerade säkert att han körde på en mindre väg och skulle stanna för oss. Nu stod vi båda och väntade och de slutade med att vi till och med blev omkörade av en bil som kom bakifrån. Till slut tröttnade vi på att vänta och körde ändå!

Ett annat prblem är när man själv kommer från en ”mindre väg” och ska t.ex svänga ut till höger på en större väg och en bil som kommer från vänster(som ska stanna då högerregeln gäller) inte stannar och fortsätter att köra. Vad ska jag göra då?

Högerregeln är enkel i sin grund men svår när bara några utav trafikanterna följer den!
Gustav 2010-08-16 19:43 ! Citera #
Om den andra bilen visar att han släpper fram dig genom att stanna, så är det ok att köra (säger min körlärare iaf).
Gäst 2010-08-20 14:31 ! Citera #
Detta har jag också varit med om. Fast än man stannar för att släppa fram de åker de inte fram och efter blir man behandlad som om man har gjort något fel och bilarna bakom tutar och kör om en. Detta är väldigt irriterande. Men det här kanske är ett tecken på att man borde få göra ett test nån gång då och då för att förnya och repetera trafikkunskaperna...

Som svar på din fråga skulle jag rekommendera dig att uppmärksamma på bilar som kommer därifrån och försöka få ögonkontakt med föraren. Detta underlättar och man förstår om den föraren kommer stanna eller köra förbi. Men ta inga risker genom att köra ut bara för att högerregeln gäller där för som du själv säger är det få som följer och är medvetna om att högerregeln finns (tyvärr!)
lisali. 2010-08-20 15:14 ! Citera #
Hej!

Jag håller verkligen med dig! Det är ofta väldigt svårt att handla rätt när andra förare inte känner till trafikreglerna ordentligt. Det som hände dig där att - någon från höger i en högerrelgels-korsning stannade för dig. Först och främst är det väldigt ofta lönsamt med ögonkontakt men om föraren envisas så ska man väl inte störa trafiken bakom och får köra ändå. Föraren får skylla sig själv. Det är bara synd att hen inte har koll på trafikreglerna eftersom det ger upphov till större risk för olyckor.

Om man kör ut i en högerregelkorsning där man vet att många tror att högerregeln inte gäller ska man väl vara exkra noga med ögonkontakt och visa vad man vill och ta för sig samtidigt som man måsta vara beredd på att de andra kanske inte är uppmärksamma på dig. Om de inte är det får man väl ge sig antar jag.
maja 2010-08-21 18:37 ! Citera #
Man ska alltid (har jag fattat i alla fall) bete sig lungt mot de som inte följer reglerna och försöka hindra att en farlig situation uppstår. Man måste alltid se sig för innan en korsning, oavsett om högerregeln gäller eller inte (speciellt om den mindre vägen är huvudled). Om en bil som kör på en huvudled ändå stannar skulle jag säga att om man ser situationen som säker att man kan köra ändå, men göra det lungt och försiktigt. Dessa situationer uppkommer ju oftast på mindre vägar utan så mycket traffik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest