Start > Körkortsforum > Övrigt > Bipolär sjukdom

Bipolär sjukdom

Dmx 2021-12-29 08:54 ! Citera #
Hej,

Om läkaren som utfärdade läkarintyget anser att din son vid tidpunkten är kapabel och fullt medveten av konsekvenserna ute i trafiken samt mår bra osv, då ska det inte vara något problem. Sen som du säger, det ska max gå ett år sen får man tillbaka sitt körkort. Alltså stämmer inte deras beslut fullt ut, bra att ni överklagar!
Berätta hur det går och lycka till!
Körmani 2022-01-10 19:02 ! Citera #
Hej! Jag väntar på att få ett läkarintyg inskickad inom kort, har varit utan kortet i snart tre år pga återkommande manier med psykotiska inslag. Nu har jag varit skovfri och stabil i ett år, käkar Litium och Ergenyl. Har varit i kontakt med TP, har ansökt om körkortstillstånd, skickat in synintyg. Enligt utsago är det bara läkarintyget som behövs för att jag ska få köra.
Gäst 2022-01-10 23:04 ! Citera #
Körmani 2022-01-10
Hej! Jag väntar på att få ett läkarintyg inskickad inom kort, har varit utan kortet i snart tre år pga återkommande manier med psykotiska inslag. Nu har jag varit skovfri och stabil i ett år, käkar Litium och Ergenyl. Har varit i kontakt med TP, har ansökt om körkortstillstånd, skickat in synintyg. Enligt utsago är det bara läkarintyget som behövs för att jag ska få köra.
RIsken finns att dina läkemedel du tar för din mani, kan ställa till det. Litium påverkar väl reaktionsförmågan och skulle nog klassas som trafikfarligt läkemedel. Det kanske tas i åtanke i bedömningen om huruvida du bör få tillbaka tillståndet eller inte.
Just my guess.
Så även om du fått Läkemedlena utskrivet av samma läkare som skriver ditt läkarintyg som styrker din lämplighet som förare så är du ansvarig i trafiken om nåt händer till följd av Litiumet. Men det vet du nog redan.
Bra att du mår bättre och har stabilitet i tillvaron igen allafall, kan inte va lät det där du tampades med.
Dmx 2022-01-14 06:16 ! Citera #
Gäst 2022-01-10
RIsken finns att dina läkemedel du tar för din mani, kan ställa till det. Litium påverkar väl reaktionsförmågan och skulle nog klassas som trafikfarligt läkemedel. Det kanske tas i åtanke i bedömningen om huruvida du bör få tillbaka tillståndet eller inte.
Just my guess.
Så även om du fått Läkemedlena utskrivet av samma läkare som skriver ditt läkarintyg som styrker din lämplighet som förare så är du ansvarig i trafiken om nåt händer till följd av Litiumet. Men det vet du nog redan.
Bra att du mår bättre och har stabilitet i tillvaron igen allafall, kan inte va lät det där du tampades med.
”RIsken finns att dina läkemedel du tar för din mani, kan ställa till det. Litium påverkar väl reaktionsförmågan och skulle nog klassas som trafikfarligt läkemedel”

Stämmer ej, som sagt har ungefär samma mediciner och det påverkar definitivt inte.
Både läkaren och TS hade inget att överväga då läkaren bekräfta att allt var ok samt skrev medicinerna i läkarintyget.

Det enda som kan ställa till det är som jag skrev i mina förra inlägg och det är att om du blir inlagd nu eller framöver så kommer psykiatrin/mottagningen att kontakta TS och då får du börja om från början igen.
14 inlägg

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
i dag 19:35
17
i dag 16:15
9
i dag 14:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor