Start > Körkortsforum > Bipolär sjukdom

Bipolär sjukdom

Dmx 2021-09-07 01:00 ! Citera #
Hejsan,
Som rubriken lyder så är jag bipolär och fick hem ett brev från transportstyrelsen där dem skulle utreda om jag får behålla mitt körkortet, där av ville de ha ett läkarintyg från en legitimerad läkare som ska bedöma mig utifrån ett visst antal punkter.
Har någon varit i samma situation där det har hänt och hur blev utgången? Tack på förhand
Dmx 2021-09-07 01:03 ! Citera #
Och hur stor är sannolikheten att dem drar in det?
Gäst 2021-09-07 06:34 ! Citera #
Du har alltså redan ett körkort, och har på senare tid fått diagnosen?

Så länge din läkare bedömer att din diagnos inte är något som skulle yttra sig till att du blir en trafikfara så är det inga problem.
Däremot blir körkortstillståndet, från vad jag har förstått, villkorligt, vilket innebär att du årligen behöver lämna in läkarintyg som kan styrka att du fortfarande är stabil nog och därmed en fortsatt lämplig bilförare.

Sen såklart om du nyligen har varit inlagd och haft kraftiga skov med episoder av självdestruktivitet så kan det tyvärr påverka vad läkaren skriver i intyget. Även vilka läkemedel du eventuellt tar.
Dmx 2021-09-07 11:18 ! Citera #
Tack för svaret. Du verkar vara kunnig om detta!

Jag har körkort, men diagnosen fastställdes efter att jag fått körkort tillståndet.
Jag har varit inlagd på sjukhuset där efter, senast var i juni.
Av en skum anledning så tog det 4 år innan detta brevet dumpades ner i brevlådan.

Har varit i kontakt med läkaren och han skulle skicka ut läkarintyget nu i veckan, dock enligt han så måste han skriva att jag varit inlagd eftersom det är lag på det, men samtidigt sa han att han skulle göra sitt bästa och skriva positiva saker om mitt tillstånd utifrån hur han anser mig vara i nuläget.

Jag tar Lithionit och Lamotrigin. Inga narkotika klassade läkemedel, endast stämningsstabiliserande.

Hur stor chans är det att dem drar in körkortet och isåfall är det permanent? Jag har nämligen fortfarande prövotid.

Mvh
Gäst 2021-09-07 19:07 ! Citera #
Det beror helt på vad din läkares bedömning är. Och ja, sen har dom ju en skyldighet enligt lag att nämna vissa saker. Som tex att du varit inlagd osv.

Framgår det även att du tar dessa läkemedel som från vad jag kan läsa, kan ha en viss påverkan på te x reaktionsförmågan osv, så skulle jag gissa på att det också tas i åtanke (vet inte vad du har för dos).

En fråga, som du självklart absolut inte behöver svara på och jag hoppas du inte blir stött av att jag ställer. Men har det hänt att du överdoserat någongång och kört bil? Har du på något sätt tidigare varit en trafikfara pga ditt tillstånd?
Gäst 2021-09-07 19:22 ! Citera #
Skulle det bli återkallat så kommer en spärrtid med det från vad jag har förstått, vet dock inte hur länge det skulle vara i ditt fall.
Jag tycker du ska ringa kundtjänst och höra (alt. anonymt). Jag kan förstå att du är orolig.

Jag tror dock inte ditt kommer bli indraget, eftersom läkaren, från vad du skriver kommer bedöma din lämplighet till din fördel.
Det är såklart fortfarande upp till transportstyrelsen att antingen återkalla eller inte, och skulle dom göra det, så kan du alltid överklaga.
Dmx 2021-09-07 21:04 ! Citera #
Det som gör mig lite orolig är att man aldrig vet vad som skrivs tills det är inskickat. Läkaren har själv sagt att han ska göra sitt bästa för att få det låta någorlunda bra, men vet inte om jag ska lita på det eftersom det var min första träff med den läkaren.

Jag har aldrig varit med om en olycka eller kört påverkad av någon substans.
De tabletterna påverkar inte precis anpassningsförmågan eller impulsivitet.

Blev av med körkortet i december för Fortkörning och då hade jag fortfarande prövotid, så fick ta om det i maj.

Känner du någon som är eller varit i samma situation?

Dina svar ger mig en trygghet. Tack
Gäst 2021-09-07 21:33 ! Citera #
Ok, så du har fått det återkallat en gång.

Det kanske dom i värsta fall nu kopplar till din ohälsa på något sätt.
Alltså, att det på något sätt skulle funnits något samband mellan fortkörningen och ditt tillstånd/omdöme. Men jag har ingen aning, jag bara spekulerar.
( Menar såklart inte att fortkörning har med ohälsa att göra, jag bara menar att det kan hända att dom kopplar din diagnos som orsak eller nåt. Knappast troligt)

Vad gäller din läkare så tror jag du kan vara lugn i att denne faktiskt kommer bedöma din lämplighet till din fördel i utlåtandet som läkaren ändå försäkrade dig om.

En seriös läkare skulle inte vilseleda en patient på det sättet. Skulle så vara fallet så måste det vara att begå någon form av tjänstefel skulle jag gissa?

Men som sagt det är i slutändan upp till TS att besluta.

Kan du inte be om en kopia av intyget från din läkare, så kan du läsa vad som står?
Jag fick allafall en kopia på intyget min läkare skrivit som skulle till TS när jag först ansökte om körkortstillstånd.

Jag känner ingen som är i eller har varit i en liknande situation.
Dmx 2021-10-14 15:46 ! Citera #
Uppdatering :

Om man varit inlagd för depression (med eller utan diagnos) får man körkortet återkallat i 6 månader. Om det är Mani blir det ett år. Ibland kan det hända att en individuell bedömning görs vilket betyder att intyget som läkaren skickar in i första hand innan komplettering lägger stor vikt på beslutet i ärendet.

Det går också att fjäska lite, men det går ej att utesluta inläggningar, för det kommer stå med oavsett vad.

I mitt fall var jag inlagd 2 gånger, en i februari för mani, och en i juni för depression. Dock så skrev läkaren bara positiva saker vilket gjorde att min handläggare hjälpte mig på traven ( men i största fall händer ej det och man får körkortet återkallat) men oavsett om man har prövotid eller inte så gäller det samma regler, man får tillbaka körkortet med villkor ( skickar in läkarintyg varje år).

Hoppas detta var begälpligt för någon som undrar eller är i samma situation :)
Mamma 2021-12-18 11:08 ! Citera #
Är mamma till min 26 åriga son som är bipolär o han hade en manisk period Jan -21 o blev av med sitt körkort o det krävdes ett intyg från läkaren vilket skickades o nu säger de att de troligen ska dra in hans ansökan om nytt körkortstillstånd så detta med 1 år verkar inte stämma då det nästan är ett år sedan så nu kommer vi överklaga detta ledsen mamma

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo