Start > Körkortsforum > Två uppkörningar godkända (Aut…

Två uppkörningar godkända (Automat och Manuell)

Gäst 2021-08-12 20:57 ! Citera #
Har gjort både en automat uppkörning och en manuell, är det något ni undrar över så får ni fråga här :)
Gäst 2021-08-12 22:44 ! Citera #
Grattis :D Fick du godkänt på första försöket på båda? Kände du att det gick bra under hela körningen? :)
Gäst 2021-08-12 23:15 ! Citera #
Gäst 2021-08-12
Grattis :D Fick du godkänt på första försöket på båda? Kände du att det gick bra under hela körningen? :)
Jag fick godkänt på båda första försök. När jag körde automat gjorde jag det bara på trafikskola men bokade uppkörning privat. Var extremt nervös, och kände inte att det gick speciellt bra efter halva tiden då jag råkade köra för fort på motortrafikled och för snabbt i en kurva, påpekade det direkt för inspektören dock!

På min manuella uppkörning hade jag ändå haft körkort ett tag och var superbekväm med trafiken. Denna uppkörningen var jag betydligt mer självsäker men körde ändå defensivt. Gjorde någon miss men inte någon stor eller trafikfarlig, påpekade detta också direkt. Var nervös innan provet och även lite under provet men hade bra känsla under hela provet.

Måste påpeka att jag hade fantastiskt bra inspektörer båda gångerna. Väldigt proffsiga och tillmötesgående.
Gäst 2021-08-13 07:27 ! Citera #
Bra jobbat! Vart körde du upp?
Gäst2 2021-08-15 17:54 ! Citera #
Jag är i samma sits.

Blev klar med automat och vill komplettera med manuellt prov.

Fråga till dig:

Körde du med Trafikverkets bilar båda gångerna?

Vilket prov kändes svårast?

Första eller andra?
Gäst 2021-08-15 19:42 ! Citera #
Gäst2 2021-08-15
Jag är i samma sits.

Blev klar med automat och vill komplettera med manuellt prov.

Fråga till dig:

Körde du med Trafikverkets bilar båda gångerna?

Vilket prov kändes svårast?

Första eller andra?
Körde inte med trafikverkets bil, man får använda sin egna privata utan dubbelkommando om man har automat körkort.

Första provet kändes svårast för att jag inte var lika erfaren i trafiken, hade ju kört automat 2-2,5 år med egen bil innan jag valde att köra upp med manuell. Dock fick jag fler moment denna gången, tex vänstersväng landsväg två gånger inte en gång som det oftast är osv.

Ta det inte lätt, öva så att växlingen är 110%. Vet inte hur länge du haft körkort för automat men jag kunde trafiken in och ut så behövde aldrig tänka ”här gäller de här” osv de skedde automatiskt. Glöm inte att dom kollar inte bara på växlingen, dom kollar på allt. Planering, miljö m.m.
elov5 2021-08-15 22:04 ! Citera #
Om man har automat körkort, kan boka förarprov med sin privat manuelväxlad bil, du behöven inte trafikverks eller trafikskolas dubbelkommando manuelväxlad bilar.
Gäst2 2021-08-16 19:06 ! Citera #
Gäst 2021-08-15
Körde inte med trafikverkets bil, man får använda sin egna privata utan dubbelkommando om man har automat körkort.

Första provet kändes svårast för att jag inte var lika erfaren i trafiken, hade ju kört automat 2-2,5 år med egen bil innan jag valde att köra upp med manuell. Dock fick jag fler moment denna gången, tex vänstersväng landsväg två gånger inte en gång som det oftast är osv.

Ta det inte lätt, öva så att växlingen är 110%. Vet inte hur länge du haft körkort för automat men jag kunde trafiken in och ut så behövde aldrig tänka ”här gäller de här” osv de skedde automatiskt. Glöm inte att dom kollar inte bara på växlingen, dom kollar på allt. Planering, miljö m.m.
Jag har tyvärr inte egen bil :/

Tog precis automatkörkortet nyligen så jag tänkte övningsköra med manuellbil hos trafikskolan först innan jag kör upp hos trafikverket.

Dock har jag ju kört över 100 lektioner (manuellt) + 50 lektioner (automat) med endast trafikskola sedan tidigare innan jag fick mitt automatkörkort.

Så jag har som sagt övat mer med manuellt än med automat egentligen.

Aja, jag ska i vilket fall som öva lite mer med trafikskolan innan jag kör upp manuellt.
Gäst 2021-08-16 21:22 ! Citera #
Gäst2 2021-08-16
Jag har tyvärr inte egen bil :/

Tog precis automatkörkortet nyligen så jag tänkte övningsköra med manuellbil hos trafikskolan först innan jag kör upp hos trafikverket.

Dock har jag ju kört över 100 lektioner (manuellt) + 50 lektioner (automat) med endast trafikskola sedan tidigare innan jag fick mitt automatkörkort.

Så jag har som sagt övat mer med manuellt än med automat egentligen.

Aja, jag ska i vilket fall som öva lite mer med trafikskolan innan jag kör upp manuellt.
Tips från mig är att vara ute i trafiken mycket med automat bil och sedan övningsköra manuellt. Då flyter allt på betydligt bättre.

Varför tog du automat om du övningskört manuellt? Jag hade faktiskt aldrig testat manuellt innan. Tog det mest för skojs skull och för att jag hade någon att övningsköra privat med.
lula123 2021-08-16 22:29 ! Citera #
Jag tror det är lite lättare att börja med att ta automat körkort, kör 2-3 år och lära trafiken bra och säkert, och sedan att ta manuell det kommer att bli inte så tuff

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov