Start > Körkortsforum > Datum parkering

Datum parkering

skruttis 2010-07-01 19:36 ! Citera #
Finns de nån som kan förklara Datum parkering för mig! känner mig gött trög hehe fattar dom inte :lol:
snick 2010-07-03 22:10 ! Citera #
För att underlätta snörröjning av gatorna finns datumparkering och används i många tätorter. Den tid då datumparkering anväds står alla bilar på samma sida av vägen. Då kan den andra sidan rengöras.

Då tider datumparkering gäller är parkering förbjuden på
- ojämn husnummersida när det är ojämt datum
- jämnt husnummersida när det är jämt datum
Gäst 2010-07-15 18:13 ! Citera #
Jag kan tillägga att det är rätt vanligt att det är förbjudet att parkera en dag i veckan under vintertid, t.ex (1 dec --- 15 maj)
Det tycker jag är ett bra system.
mackeeh 2010-07-25 14:47 ! Citera #
Fattar inte varför dom har datum parkeringar
nån som kan svara bra på de ?
eloje 2010-08-04 15:52 ! Citera #
Jag tycker de borde göra om hela parkeringsbiljettsystemet. Det är så gammaldags. Borde kunna göra det över mobilen eller något ^^
Katarina 2010-08-05 10:14 ! Citera #
Det är för att underlätta rengöring och snöröjning, enligt boken
Gäst 2010-08-09 18:12 ! Citera #
Kuggar alltid på de frågorna på teorin känns det som... man får försöka se hur de andra har parkerat och försöka klura ut om man verkligen gjort rätt. Tydligare skyltar hade ju varit att föredra...
tyra 2010-08-11 21:37 ! Citera #
Men skyltarna är väl ändå inte direkt otydliga.... jag tror bara att man själv stressar upp för att det inte ska bli fel....
jag svarade tex på en teorifråga här där jag gjorde helt fel men bara för jag tänkte lite tokigt....
det var en parkeringsförbuds skylt med datumparkering men frågan var hurvida man fick stanna där eller ej...
o stanna är ju tillåtet oavsett datumreglerna.....så det var rätt dumt fel men förmodligen ett rätt vanligt fel =(
Gäst 2010-08-16 03:04 ! Citera #
Håller med de andra :)
Gäst 2010-08-19 19:54 ! Citera #
I den stad som jag bor i där finns det väldigt få gator med datumparkering, detta är både bra och dåligt då många trafikanter inte lär sig hur datumparkering fungerar i praktiken. Detta kan jag tänka mig leder till att många personer misslyckas på uppkörningen om denna komponent är viktig enligt kontrollanten. Jag tycker att datumparkering ska avskaffas och ersättas med en mycket enklare lösning som till exempel vanliga parkeringsrutor.

Men även i andra länder så är daturmparkering ologiskt, då de kanske har ändrat reglerna om detta av någon anledning.

Datumparkering finns förvisso endast till för att plogbilar ska ha tillgång till båda körfälten så att inte vägen blir igensnöad, eller att bilar sätts fast i snön.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo