Start > Körkortsforum > Vad gills som omkörning?

Vad gills som omkörning?

Förvirrad 2021-07-09 00:20 ! Citera #
Hej!
Jag började fundera på vad en omkörning egentligen innebär. Säg att jag befinner mig på motorvägen med hastighetsbegränsningen 100 km/h och tre körfält. Jag kör en personbil på högerfilen medan en annan bil med släp kör i mittfältet. Släp har ju en gräns på 80 km/h (om jag inte minns fel) medan jag kan köra 100 km/h.

Om jag kör förbi släpet (då jag kör 100km/h och släpet 80 km/h) på mitt körfält (det högra) utan att byta till mittfilen, gills det som en omkörning? Alltså att jag passerar släpet till höger om den utan att byta till mittfilen efteråt.

Handlar omkörning om att jag allmänt kör förbi fordon eller handlar det om att jag byter till ett körfält till vänster och sen tillbaka till mitt ursprungliga?
Lee 2021-07-09 19:04 ! Citera #
Jag har inte svaret , men har samma fråga som du o jag får inget klart svar från körskolan då de nog inte förstått min fråga fullt ut …
Men det närmaste svaret om jag nu tolkar läraren rätt ( han kommer med olika info om det mesta o det blir förvirrande ) .

Men regeln är nog att vi EJ j i något fall får köra om till höger .
Jag skulle i och för sig vilja kalla det ”Köra förbi” och inte att ” Köra om” o då ställs ju regeln utanför .

Men jag kommer att sakta ner ,köra in i vänstra filen o då jag ser hela hans bil i backspegeln köra om från vänster till höger…

Och hoppas på att detta är rätt … Lycka till … Jag tabbade mig idag på uppkörningen i en korsning med
” Vägars fortsättning i korsning” .

Jag visste men blev orolig då en bil från vänster inte såg ut att vilja stanna . Ett tips till andra att köra , blinka om det är sväng och köra .
Osäker dock på om högerregeln gäller för mig vid den mötande trafiken SÅ DET får bli min FRÅGA …/Lee
Förvirrad 2021-07-09 19:24 ! Citera #
Lee 2021-07-09
Jag har inte svaret , men har samma fråga som du o jag får inget klart svar från körskolan då de nog inte förstått min fråga fullt ut …
Men det närmaste svaret om jag nu tolkar läraren rätt ( han kommer med olika info om det mesta o det blir förvirrande ) .

Men regeln är nog att vi EJ j i något fall får köra om till höger .
Jag skulle i och för sig vilja kalla det ”Köra förbi” och inte att ” Köra om” o då ställs ju regeln utanför .

Men jag kommer att sakta ner ,köra in i vänstra filen o då jag ser hela hans bil i backspegeln köra om från vänster till höger…

Och hoppas på att detta är rätt … Lycka till … Jag tabbade mig idag på uppkörningen i en korsning med
” Vägars fortsättning i korsning” .

Jag visste men blev orolig då en bil från vänster inte såg ut att vilja stanna . Ett tips till andra att köra , blinka om det är sväng och köra .
Osäker dock på om högerregeln gäller för mig vid den mötande trafiken SÅ DET får bli min FRÅGA …/Lee
Tack för ditt svar! Du har nog rätt i det du säger, hittade en liknande fråga från 2011 https://korkortonline.se/forum/2327/.

Precis som du säger så anses ”köra om” att man helt enkelt passerar ett fordon, oavsett i vilket körfält du kör. Tycker dock att det är konstigt att det är så, men beror nog på att det är släpet som kör fel och borde ligga till höger.

Jag vet inte hur vägen ser ut, så det beror helt på. Om det saknas en sådan skylt som visar att huvudleder fortsätter till höger så skulle jag anta mötande ska väja för dig i och med att du ska göra en högersväng och mötande ska göra en vänstersväng (den korsar då din väg). Jag tror att det kan vara bra att vara övertydlig med att blinka innan svängar, mest för att varna bakomliggande trafik men även mötande. Hoppas mitt svar hjälpte!

Vad tråkigt att det inte gick som man önskar på uppkörningen. Vi kämpar på och hoppas att vi snart kan ta körkortet! :)
Björn He 2021-07-10 13:30 ! Citera #
På engelska heter omkörning på sidan närmast egen vägkant ”undertaking”, till skillnad från omkörning på sidan mot mötande trafik som heter ”overtaking”. Så kallad ”undertaking” är i Sverige otillåten, utom vid särskilda undantag, som såvitt jag vet är på en körbana med fler körfält än ett utan (tillåten) mötande trafik, om tillåten hastighet på körbanan är högst 70 km/tim, om körfälten går till olika destinationer enligt körfältsvägvisare eller annars om det är tät köbildning i samtliga körfält.

Min före detta universitetskamrat som klarade körprovet på tredje försöket har berättat att han blev kuggad på första med anledning av ”enbart” ETT ENDA (relativt lindrigt) misstag, vilket var att när han körde på den trefältiga 110-sträckan på Nynäsvägen (där högsta tillåtna hastigheten dock numera är sänkt till 100 km/tim) så körde han om en bilist som körde enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet i höger körfält, och fick därför besked från körprovsinspektören att hans körprov INTE kan bli godkänt eftersom han ej följt regler trots att man ”måste” följa regler.
Det är ju i regel EJ tillåtet köra om på sidan närmast vägkanten (på en väg med högre maximal hastighet än 70 km/tim) som han gjorde på motorvägen, och om han mot förmodan ville köra om den där ”mittfilssnigeln” så skulle han göra ett dubbelt körfältsbyte och köra om i vänster körfält.

Anledningen att omkörning i regel måste ske på sidan mot mötande trafik är såvitt jag fått höra att den så kallade dolda vinkeln är mycket större på sidan närmast egen vägkant, och fordonsförare som försöker köra om på sidan mot vägkanten bedöms därför oftast utgöra en trafiksäkerhetsrisk med tanke på att en eventuell sidokollision kan vara mycket förödande, framförallt i högre hastighet.
Förvirrad 2021-07-12 10:51 ! Citera #
Jaha, okej. Då förstår jag varför man inte får köra förbi på högra sidan vid hastigheter över 70 km/h. Tack för din tydliga förklaring! :)
Björn He 2021-07-12 17:53 ! Citera #
Förvirrad 2021-07-12
Jaha, okej. Då förstår jag varför man inte får köra förbi på högra sidan vid hastigheter över 70 km/h. Tack för din tydliga förklaring! :)
Det var någon snubbe som berättade på Facebook att den så kallade dolda vinkeln (eller döda vinkeln kanske trafikskolorna normalt säger) är mycket större på sidan närmast vägkanten. Dock är det tillåtet att köra om på båda sidorna (på en körbana med flera körfält utan tillåten mötande trafik) OM de olika körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare, oavsett vilken hastighet, för då gäller EJ regeln att körfältet närmast höger vägkant är påbjudet körfält (och ej heller om högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim).

Tyvärr är det relativt många fordonsförare som är dåliga på att tillämpa regeln ”Påbjudet körfält är körfältet beläget närmast höger vägkant”; när jag körde på den trefältiga 110-sträckan på Nynäsvägen (innan tillåten hastighet sänktes från 110 till 100 km/tim) så var jag oftast tvungen att i god tid placera mig i det vänstra körfältet och stanna kvar där ända tills jag kört om samtliga fordon som ”sölade” i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet, för att undvika misstaget som universitetskamraten gjorde på sin kuggade uppkörning. Jag är säker på att det är relativt vanligt även på Södertäljevägens trefältiga 100-sträcka (mellan Södertälje och Alby) med fordonsförare som kör i mittersta körfältet men varken kör om långsammare trafik eller ens håller en hastighet omkring 100 km/tim.

Jag körde själv om en bilist på vägkantssidan nån gång när jag var 19 år gammal och körde på E4/E20 förbi trafikplats Västertorp, där det är fyra körfält (för trafik söderut) och högsta tillåtna hastigheten 80 km/tim och nån bilist där körde i enbart 70 km/tim i körfältet näst närmast höger vägkant - men jag började känna mig ångerfull över det när jag fick höra universitetskamraten berättade att han gjorde så på uppkörningen och blev kuggad.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo