Start > Körkortsforum > Omkörning

Omkörning

Rebecca 2011-09-29 16:21 ! Citera #
Vad räknas egentligen som omkörning?
När och var får man köra om/ passera andra fordon?
Man får ju tex inte passera en lastbil på motorväg på höger sida, alltså om man ligger i det högra körfältet, för att det räknas som omkörning.
Men passera och köra om, vart ligger skillnaden? För mig är köra om när man passerar en bil o lägger sig framför i samma fil som den man passerade.
Varför räknas det som omkörning när man passerar en bil/lastbil som kör i ett annat körfält?
Mackan 2011-09-30 11:11 ! Citera #
Omkörning är när du kör förbi ett fordon oavsett hastighet eller ställe. Står den andra parkerad är det dock att passera. Du får inte köra om där märket ”omkörning förbjuden” finns uppsatt. Inte över heldragen linje, inte där det kan uppstå fara (krön och kurvor främst) På vägar där det finns två körfält i din körriktning och hastigheten är upp till och med 70 får du dessutom köra om på höger sida.
Dock har man inga rättigheter i trafiken, bara enskilda och gemensamma skyldigheter. Därför är det bättre om du lär dig när du inte får köra om. Här på körkortonline finns en bra sida som punktar upp just dessa: https://korkortonline.se/teori/omkorningar/
Rebecca 2011-10-01 14:00 ! Citera #
Men om det är en motorväg med tre filer åt samma håll.Hastighetsbegränsning 90 km/tim, jag kör i det högra körfältet o en lastbilen i mitten. Då får jag alltså inte passera lastbilen? Även om jag ska ligga kvar i det högra körfältet? Min avsikt är alltså inte att lägga mig framför lastbilen i mitten körfältet utan fortsätta rakt fram i det högra körfältet. Hur ska jag göra i denna situation? Blir det inte köer bakom mig i mitt körfält om jag inte passerar lastbilen?
Gäst 2011-10-01 14:51 ! Citera #
Skulle tro att det inte är okej att köra på om på högersidan eftersom det är en 90 väg.
Gäst 2011-10-07 13:13 ! Citera #
Om du får skyltar som visar att de olika körfälten leder till olika färdmål - då får du köra om på höger sida. Annars tyvärr inte, enligt lagen. Men det är mycket ologiskt egentligen. För syftet med dessa regler är att förhindra flera körfältsbyten. Men om jag ska köra om på vänster sida om lastbilen måste jag byta körfälten fyra gånger för att komma tillbaka till högra efter att ha kört om. Tycker att lagen borde ändras lite.
Rebecca 2011-10-09 20:17 ! Citera #
Ja, det lät ju lite konstigt... men tack för svaret! Hoppas det blir någon ändring på det snart! =)
Milanda 2011-11-12 20:03 ! Citera #
Problemet med lastbilen uppstår ju för att den ligger i fel fil, den borde ligga längst till höger om den kör långsammare än resten av trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest