Jag har inte svaret , men har samma fråga som du o jag får inget klart svar från körskolan då de nog inte förstått min fråga fullt ut …
Men det närmaste svaret om jag nu tolkar läraren rätt ( han kommer med olika info om det mesta o det blir förvirrande ) .
Men regeln är nog att vi EJ j i något fall får köra om till höger .
Jag skulle i och för sig vilja kalla det ”Köra förbi” och inte att ” Köra om” o då ställs ju regeln utanför .
Men jag kommer att sakta ner ,köra in i vänstra filen o då jag ser hela hans bil i backspegeln köra om från vänster till höger…
Och hoppas på att detta är rätt … Lycka till … Jag tabbade mig idag på uppkörningen i en korsning med
” Vägars fortsättning i korsning” .
Jag visste men blev orolig då en bil från vänster inte såg ut att vilja stanna . Ett tips till andra att köra , blinka om det är sväng och köra .
Osäker dock på om högerregeln gäller för mig vid den mötande trafiken SÅ DET får bli min FRÅGA …/Lee
Tack för ditt svar! Du har nog rätt i det du säger, hittade en liknande fråga från 2011
https://korkortonline.se/forum/2327/.
Precis som du säger så anses ”köra om” att man helt enkelt passerar ett fordon, oavsett i vilket körfält du kör. Tycker dock att det är konstigt att det är så, men beror nog på att det är släpet som kör fel och borde ligga till höger.
Jag vet inte hur vägen ser ut, så det beror helt på. Om det saknas en sådan skylt som visar att huvudleder fortsätter till höger så skulle jag anta mötande ska väja för dig i och med att du ska göra en högersväng och mötande ska göra en vänstersväng (den korsar då din väg). Jag tror att det kan vara bra att vara övertydlig med att blinka innan svängar, mest för att varna bakomliggande trafik men även mötande. Hoppas mitt svar hjälpte!
Vad tråkigt att det inte gick som man önskar på uppkörningen. Vi kämpar på och hoppas att vi snart kan ta körkortet!