Start > Körkortsforum > Kuggade pga fickparkering

Kuggade pga fickparkering

Y 2021-06-24 15:34 ! Citera #
Hej tyvärr kuggade jag för tredje gången idag och denna gången på grund av fickparkering. Min körning gick galant fram tills slutet då jag fick fickparkera. Först valde hon ut en stor lucka som jag lätt hade kunnat glida in i för att sedan köra fram och rätta till. Precis när jag körde upp till bilen jag skulle backa in så säger inspektören ta den andra luckan istället. Den var knappt 1 bil och 1/4 medans den första var kanske 3 bilar i bred. Inleder min parkering och kör strax upp på trottoaren som är helt tom. Ska rätta till och krypköra fram medans jag dragit ratten så tvärbromsar inspektören. Hade lagom marginal och påpekade detta innan jag började krypköra. Jag kollade speglar, döda vinkel allt innan jag började köra ifall att en bil skulle komma. Tycker detta var extremt surt eftersom jag fick svåra moment (backa runt hörn, vänster sväng landsväg, oskyltad bussfil, tvåfilig rondell, mm). Kör tillbaka till trafikverket eftersom detta var sista 5 minuterna av min körning och parkerar perfekt där. Kändes som hela tiden inspektören ville jag skulle kugga och därför valde den lilla luckan för att kunna tvärbromsa. Därför uppmanar jag alla som har uppkörning att ni övar på fickparkering galant så ni kommer in i de minsta utrymmen utan köra upp med ett däck på trottoaren så ni slipper samma öde som mig.
Gäst 2021-06-24 15:55 ! Citera #
”kör strax upp på trottoaren” – varför? Det är väl alltid olagligt att köra på trottoarer?
Y 2021-06-24 16:07 ! Citera #
Hej, körde upp med höger bakdäck någon centimeter kände när däcket börja ta sig och då skulle jag korrigera. Kollade givetvis så det inte var några gående eller cyklister. Även då skulle det inte vara problem då jag inte skymde för dem på något sätt.
Gäst 2021-06-24 16:14 ! Citera #
Okej, förstår, det lät först lite som ”coolt, en trottoar, den kör jag upp på några meter för att underlätta för mig”.

Men varför specifikt kuggade du? Var det för hjulet på trottoaren?
Y 2021-06-24 16:36 ! Citera #
Kanske formulerade mig dåligt. Varför jag specifikt kuggade var för att inspektören tvärbromsa när jag skulle rätta till bilen. Varför jag anser lite att han gjorde de med mening är för jag kollade alla vinklar och sa till han jag har god marginal har koll på bilen. Jag med andra ord försökte visa att jag hade koll så att han inte trodde jag skulle köra rakt in i den. Efter han tvärbromsa kolla jag på han som ett frågetecken och han lät mig fortsätta för att senare säga att jag kugga pågrund av ingripande.
Gäst 2021-06-24 16:38 ! Citera #
Okej, men varför tvärbromsade inspektörn? För att han trodde du skulle köra in i en parkerad bil fram/bak?
Ej längre kuggad 2021-06-24 17:36 ! Citera #
Momenten du tog upp är dock ej särskilt svåra, utan tillhör vanlig vardagstrafik. Så om t ex en ”två-filig rondell” är svår enligt dig, så tror jag nog att det var själva helheten hen tog hänsyn till i sin bedömning.

Bara att öva mer :) Är bara det det handlar om! :D
Gäst 2021-06-24 19:28 ! Citera #
Ej längre kuggad 2021-06-24
Momenten du tog upp är dock ej särskilt svåra, utan tillhör vanlig vardagstrafik. Så om t ex en ”två-filig rondell” är svår enligt dig, så tror jag nog att det var själva helheten hen tog hänsyn till i sin bedömning.

Bara att öva mer :) Är bara det det handlar om! :D
Fast ”Y” skriver ju att inspektören sa att det var underkänt pga ingripandet?

Y, sa inspektörn inget annat om din körning som helhet?
Gäst 2021-06-26 21:56 ! Citera #
Du trodde kanske det var marginaler kvar, men i själva verket har du ingen koll, ett gott tecken på det är att du är uppe på trottoaren?
Gäst 2021-06-28 17:05 ! Citera #
Inspektören sa att min körning i helhet var väldigt bra. Visade bra insikt särskilt runt om kring mig och hade god säkerhet när jag körde. Känns bara extremt jobbigt nu när det är omöjligt hitta ny tid.

Jag kollade speglar och räknade med att komma upp lite på trottoaren och snackar bara med däckspåret inte utöver de alltså någon centimeter upp. Det var inte själva de jag kugga på utan när inspektören ingrep när jag skulle rätta till bilen. Detta tyckte jag var roligt eftersom jag påpeka innan jag rätta till vad som var fel, hur jag skulle åtgärda och påbörja i lugn och ro men direkt blir stoppad.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov