Start > Körkortsforum > Smal/krokig väg??

Smal/krokig väg??

Gäst 2021-06-17 12:02 ! Citera #
hej 2021-06-16
Jag förstår, :| har du tagit körkortet nu eller väntar du på uppkörning?
Nope!
Inte än :) Men snart så !
Måste göra om teorin i början av juli först som går ut på måndag :lol:
Men jag får se det positiva i det, refresha minnet och hinna med mer mängdträning.
hej 2021-06-17 18:34 ! Citera #
LYCKA TILL :D :lol:
Gäst 2021-06-17 18:54 ! Citera #
hej 2021-06-17
LYCKA TILL :D :lol:
Tack detsamma :lol: Eller du kanske redan tatt dit kort?
hej 2021-06-17 20:12 ! Citera #
Tack snälla, har teoriprov nästa vecka och uppkörningen veckan därpå så är rätt så stressad :D
Gäst 2021-06-17 21:18 ! Citera #
hej 2021-06-17
Tack snälla, har teoriprov nästa vecka och uppkörningen veckan därpå så är rätt så stressad :D
Spännande! Vart kör du upp? Privat eller skola?
Gäst 2021-06-17 21:33 ! Citera #
Björn He 2021-06-16
Det beror helt på HUR smal och krokig vägen är. När jag klarade uppkörningen på tredje försöket, eller andra i Västerås eftersom jag var i Västerås även på första försöket, så hade jag bl.a. landsvägskörning som moment och åtminstone någon av landsvägarna i utkanten av Västerås var relativt smal och kurvig. Jag vill minnas att jag körde i omkring 60 km/tim där, eftersom jag bedömde att det var lämpligt att köra i så hög hastighet just där och relativt olämpligt att köra i ”enbart” 50 eller lägre hastighet - eftersom högsta tillåtna hastighet där var just 70 km/tim och jag ville ju förstås varken riskera köra i högre hastighet än 70 km/tim eller köra i ”överdrivet låg hastighet”. Om du som skrev att du blev kuggad för att ha kört i ”bara” 50 på en smal och krokig 70-väg, ja då måste det väl ha varit för att du bedömdes köra i ”överdrivet låg hastighet”, för även om vägen var smal och krokig så bör det väl ändå ha varit fullt möjligt för dig att köra lite fortare än enbart 50. Nu vet ju inte jag exakt vilken väg det var men om du körde i enbart 50 på en 70-väg och samtidigt utgjorde ett hinder för bakomvarande fordon som kanske ämnade köra i något högre hastighet än enbart 50, ja då måste inspektören ha bedömt det som en (väsentlig) trafiksäkerhetsrisk. Men å andra sidan utgjorde ju till största delen det bakomvarande fordonet en trafiksäkerhetsrisk om nu fordonsföraren körde för nära bakom dig - för ett fordons avstånd till framförvarande fordon måste ju enligt Trafikförordningen vara tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Det är faktiskt bestämt i Trafikförordningen att INGEN fordonsförare får köra i ”överdrivet låg hastighet” eller plötsligt sänka sin hastighet eller stanna ”utan giltigt skäl”, men det står ju inte klart och tydligt exakt vad som räknas som ”överdrivet låg hastighet”.

Det var en gång en medelåldrig man och hans hustru som körde i relativt låg hastighet en gång i Älvsjö där jag bor, när de svängde ut på Götalandsvägen utan att lämna företräde åt min bil som närmade sig korsningen där de körde ut - trots att man där MÅSTE lämna företräde åt fordon som redan är ute på Götalandsvägen eftersom det är en huvudled - och efter att ha trängt sig i vägen framför min bil så körde de i enbart 30 km/tim ungefär för att de tyckte personligen att ”man skall köra i 30 på den gatan (trots att högsta tillåtna hastigheten är 50 km/tim enligt vägmärke)”, och jag som just då var uppe i ungefär 50 km/tim åkte då rakt in i ”arslet” på deras bil. Men om nu 50 anses som olämplig hastighet, varför har då inte hastigheten sänkts där?
Här:

https://www.google.com/maps/@59.1631356,17.612945,3a,75y,0h,58.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4DFUUKJSCT0IUvkhpET-mg!2e0!7i13312!8i6656
Gäst 2021-06-17 21:34 ! Citera #
https://www.google.com/maps/@59.1669159,17.6014148,3a,75y,313.01h,68.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYP2uQQ-hjQ3MZ92-mG4vzQ!2e0!7i13312!8i6656
Björn He 2021-06-17 21:45 ! Citera #
Jaså, hade du uppkörning i Södertälje, jaja, då vet jag. Dock kan jag inte bedöma själv om du körde för långsamt, utan det är en bedömningsfråga för inspektören, men det fanns säkert relativt stort utrymme för en bedömning att du körde i ”överdrivet låg hastighet” på den där smalare landsvägen, om du nu körde i ”enbart 50” trots att du där fick köra högst 70 km/tim och kanske hade möjlighet att köra något fortare än enbart 50.

För övrigt undrar jag om inte Södertälje, liksom övriga körprovorter i Stockholm, är kända för att vara relativt stränga och benägna att kugga sina provelever, eftersom jag hört mycket rykten om sådant. Då är det väl kanske relativt större chans att klara uppkörningen i någon annan provort, som exempelvis Västerås.
Gäst 2021-06-17 21:54 ! Citera #
Björn He 2021-06-17
Jaså, hade du uppkörning i Södertälje, jaja, då vet jag. Dock kan jag inte bedöma själv om du körde för långsamt, utan det är en bedömningsfråga för inspektören, men det fanns säkert relativt stort utrymme för en bedömning att du körde i ”överdrivet låg hastighet” på den där smalare landsvägen, om du nu körde i ”enbart 50” trots att du där fick köra högst 70 km/tim och kanske hade möjlighet att köra något fortare än enbart 50.

För övrigt undrar jag om inte Södertälje, liksom övriga körprovorter i Stockholm, är kända för att vara relativt stränga och benägna att kugga sina provelever, eftersom jag hört mycket rykten om sådant. Då är det väl kanske relativt större chans att klara uppkörningen i någon annan provort, som exempelvis Västerås.
Även om det ryktas om att inspektörerna är stränga så kan iallafall inte jag skylla på det för min kuggning. Jag gjorde för många tabbar.

Dålig placering samt för låg hastighet på krokig väg var, som nämnt tidigare, en av grejerna jag kuggade för.

Hur hade du förresten placerat dig på den vägen? Mitten eller mera mot höger?
hej 2021-06-18 21:35 ! Citera #
Hej, kör upp i Uddevalla! ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo