Start > Körkortsforum > Smal/krokig väg??

Smal/krokig väg??

Gäst 2021-06-15 09:50 ! Citera #
Ni som blev godkända på er uppkörning och fick köra på smala/krokiga vägar (alt grusväg) (landsväg 70 km/h) hur bar ni er åt??
Vissa menar att man ska hålla mer till mitten (som att det vore ett körfält) förutom vid kommande möte eller kurva med skymd sikt (och sakta ner, anpassa hastighet givetvis).
Jag har vidare läst/sett videos där andra menar att man som vanligt ska hålla till höger, och anpassa hastighet (sakta ner) och hålla ännu mer till höger vid möte för att själva mötet ska kunna ske säkert med marginal.
Vilket av dessa gjorde ni??
Gäst 2021-06-15 19:50 ! Citera #
Någon?? :|
hej 2021-06-15 23:33 ! Citera #
Jag har inte haft min uppkörning än men min körlärare har varit med på flera hundra uppkörningar och sa till mig att man ska, där det är bra sikt, gasa på och köra så rakt som möjligt eftersom det är skönast för passagerare i bilen. Alltså, på raksträcka eller där det är bra sikt långt fram: titta i sidospegeln, döda vinkeln för att se till att det inte ligger en motorcykel bredvid dig och kör så rakt som möjligt. När det blir sämre sikt igen, kör tillbaka in i ditt körfält och håll till höger. Men jag håller med dig. Det är rätt så flummigt när det kommer till huruvida man ska hålla till höger eller inte. Det beror mycket på hur vägen är men jag skulle rekommendera att ändå försöka ligga så mycket till höger som möjligt då det är svårt att veta om man får möte. Själv tycker jag landsväg är svårast då det finns så mycket att tänka på.
Gäst 2021-06-16 06:21 ! Citera #
Tack för ditt svar!
Ja det låter ju logiskt att köra på det sättet du menar att din krafiklärare lär ut.

Jag kuggade nämligen (bland annat!) för dålig körning/placering på smal/krokig väg (körde också på tok för sakta där). Min placering vill jag minnas var till höger om vägen även på raka sträckor.

Om fler har mer input gällande smala/krokiga vägar så skriv gärna!
Hej 2021-06-16 08:26 ! Citera #
Synd att du kuggade. Hoppas det går bättre nästa gång!

Vilken hastighet använde du när du körde på krokig väg och kuggade?
Gäst 2021-06-16 10:56 ! Citera #
Hej 2021-06-16
Synd att du kuggade. Hoppas det går bättre nästa gång!

Vilken hastighet använde du när du körde på krokig väg och kuggade?
Körde säkert knappa 50 km/h . :|
Tänkte nog just pga att det var smalt och krokigt, men jag blev istället ett hinder för bakomvarande bil, vilket inspektören också påpekade (=ingripande).
Så det var en av grejerna varför det blev fet kugg på den uppkörningen.
Björn He 2021-06-16 12:34 ! Citera #
Det beror helt på HUR smal och krokig vägen är. När jag klarade uppkörningen på tredje försöket, eller andra i Västerås eftersom jag var i Västerås även på första försöket, så hade jag bl.a. landsvägskörning som moment och åtminstone någon av landsvägarna i utkanten av Västerås var relativt smal och kurvig. Jag vill minnas att jag körde i omkring 60 km/tim där, eftersom jag bedömde att det var lämpligt att köra i så hög hastighet just där och relativt olämpligt att köra i ”enbart” 50 eller lägre hastighet - eftersom högsta tillåtna hastighet där var just 70 km/tim och jag ville ju förstås varken riskera köra i högre hastighet än 70 km/tim eller köra i ”överdrivet låg hastighet”. Om du som skrev att du blev kuggad för att ha kört i ”bara” 50 på en smal och krokig 70-väg, ja då måste det väl ha varit för att du bedömdes köra i ”överdrivet låg hastighet”, för även om vägen var smal och krokig så bör det väl ändå ha varit fullt möjligt för dig att köra lite fortare än enbart 50. Nu vet ju inte jag exakt vilken väg det var men om du körde i enbart 50 på en 70-väg och samtidigt utgjorde ett hinder för bakomvarande fordon som kanske ämnade köra i något högre hastighet än enbart 50, ja då måste inspektören ha bedömt det som en (väsentlig) trafiksäkerhetsrisk. Men å andra sidan utgjorde ju till största delen det bakomvarande fordonet en trafiksäkerhetsrisk om nu fordonsföraren körde för nära bakom dig - för ett fordons avstånd till framförvarande fordon måste ju enligt Trafikförordningen vara tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Det är faktiskt bestämt i Trafikförordningen att INGEN fordonsförare får köra i ”överdrivet låg hastighet” eller plötsligt sänka sin hastighet eller stanna ”utan giltigt skäl”, men det står ju inte klart och tydligt exakt vad som räknas som ”överdrivet låg hastighet”.

Det var en gång en medelåldrig man och hans hustru som körde i relativt låg hastighet en gång i Älvsjö där jag bor, när de svängde ut på Götalandsvägen utan att lämna företräde åt min bil som närmade sig korsningen där de körde ut - trots att man där MÅSTE lämna företräde åt fordon som redan är ute på Götalandsvägen eftersom det är en huvudled - och efter att ha trängt sig i vägen framför min bil så körde de i enbart 30 km/tim ungefär för att de tyckte personligen att ”man skall köra i 30 på den gatan (trots att högsta tillåtna hastigheten är 50 km/tim enligt vägmärke)”, och jag som just då var uppe i ungefär 50 km/tim åkte då rakt in i ”arslet” på deras bil. Men om nu 50 anses som olämplig hastighet, varför har då inte hastigheten sänkts där?
Hej 2021-06-16 20:04 ! Citera #
Jag blir så upprörd. På vissa ställen på krokiga landsvägar anser jag inte att man kan hålla 70 km/h och jag blir så arg på att man kan kugga på något sånt som att man kör för långsamt. Det är rådjur och andra djur som kan springa ut i vägen då skogen är precis bredvid utan stängsel. Dessutom är vägen smal och man kan få möte. Jag tycker bara det blir svårt att få riktig kontroll över bilen när man kör så fort i landsvägskurvor OCH ATT MAN SKA GASA PÅ DÄR MAN KAN GÖR JU BARA KÖRSÄTTET RYCKIGT, vilket varken är behagligt för passagerare eller bra för miljön
Gäst 2021-06-16 20:24 ! Citera #
Hej 2021-06-16
Jag blir så upprörd. På vissa ställen på krokiga landsvägar anser jag inte att man kan hålla 70 km/h och jag blir så arg på att man kan kugga på något sånt som att man kör för långsamt. Det är rådjur och andra djur som kan springa ut i vägen då skogen är precis bredvid utan stängsel. Dessutom är vägen smal och man kan få möte. Jag tycker bara det blir svårt att få riktig kontroll över bilen när man kör så fort i landsvägskurvor OCH ATT MAN SKA GASA PÅ DÄR MAN KAN GÖR JU BARA KÖRSÄTTET RYCKIGT, vilket varken är behagligt för passagerare eller bra för miljön
Förstår vad du menar.
I min underkända uppkörning var dock bedömningen befogad eftersom jag också körde för sakta när det var raka sträckor, plus dålig placering på det..
Sen andra fel, som att missa väjningsplikt och bidra till förvirring i korsning, för att sekunder efter inse min tabbe :cry:
Saktade inte ner tilräckligt vid övergångsställe med skymd sikt heller (=muntlig ingripande).
Lesson learned.
hej 2021-06-16 22:07 ! Citera #
Jag förstår, :| har du tagit körkortet nu eller väntar du på uppkörning?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor