Start > Körkortsforum > Körkortstillstånd - glasögon?

Körkortstillstånd - glasögon?

Gäst 2010-06-18 19:02 ! Citera #
Hej!

Jag har en liten fråga angående körkortstillståndet, jag vet att det står på körkortet om man är tvungen att ha på sig glasögon när man kör, men står det även på körkortstillståndet? Jag använde nämligen glasögon när jag fick tillståndet men har nu varit glasögonfri i ett år, men jag kan inte hitta något på körkortstillståndet om att jag ska ha glasögon. Så, behöver jag inte glasögon när jag kör eller finns det någon hemlig kod jag måste leta efter på tillståndet? ;)
Stinis 2010-06-23 20:01 ! Citera #
S.A
Hej!

Jag har en liten fråga angående körkortstillståndet, jag vet att det står på körkortet om man är tvungen att ha på sig glasögon när man kör, men står det även på körkortstillståndet? Jag använde nämligen glasögon när jag fick tillståndet men har nu varit glasögonfri i ett år, men jag kan inte hitta något på körkortstillståndet om att jag ska ha glasögon. Så, behöver jag inte glasögon när jag kör eller finns det någon hemlig kod jag måste leta efter på tillståndet? ;)


Det var en väldigt bra fråga. För mig är det tvärt om så jag antar att jag inte behöver ha glasögon när jag kör eftersom det inte står något om det på körkortstillståndet. Någon som vet hur det fungerar?
lyckorus1 2010-07-25 19:32 ! Citera #
Min pojkvän måste ha glasögon när han övningskör. Vet dock inte om det står på körkortstillståndet, men i vilket fall som helst så blev han nekad körlektion eftersom han glömt glasögonen hemma. 450:- i sjön.
kerycah 2010-08-02 02:53 ! Citera #
Jättebra fråga!

Jag funderade precis på det själv eftersom jag har tänkt boka körlektion idag. Jag måste ha glasögon (jag antar att linser också går bra?!) och jag undrar om jag behöver ha det skriftligt på papper redan när jag börjar övningsköra eller om det räcker med att jag har mina glasögon/linser på mig?
Jag har ju alltid antingen glasögon eller linser för att kunna se, det skulle alltså inte vara något ”extra besvär” inför körlektionen.
Gäst 2010-08-23 19:38 ! Citera #
För att vara helt hundra på det här skulle jag rekommendera er att ringa transportstyrelsen och fråga de hur det ligger till!

Om ni tycker att ni ser bättre så varför inte gå på en synundersökning och meddela sedan de hur ni ser just nu så kanske de kan ändra det i sitt datasystem...
Gäst 2010-08-24 23:20 ! Citera #
Hej!

Jag får väl vara räddaren i nöden här. ;) Jag kollade precis på mitt körkortstillstånd och där står det ”Glasögon eller linser”. I mitt fall använder jag linser men svaret på frågan är att: Ja, det står!
Hasan 2016-09-19 19:12 ! Citera #
Hej min son går i gymnasiet på fordon men han använder glasögon han kan inte se utan glasögon han kan få tillstånd eller om han får inte vad ska göra vad gäller
Gäst 2016-09-19 19:37 ! Citera #
Om din son kan se fullgott med glasögon så är det inget problem att få körkortstillstånd.
Gäst 2016-09-23 07:31 ! Citera #
Hasan 2016-09-19
Hej min son går i gymnasiet på fordon men han använder glasögon han kan inte se utan glasögon han kan få tillstånd eller om han får inte vad ska göra vad gäller
Din son gör syntestet med glasögon på och får det som villkor på körkortet. Han måste altså alltid ha glasögon när han kör bil då. Annars om polisen tar han blir det olovlig körning(brott).
Abdulaziz 2017-05-12 08:41 ! Citera #
Om det står inte något på körkortstillstånd så du inte behöver glasögon.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest