Start > Körkortsforum > Uppkörning i Bollnäs- Tips?

Uppkörning i Bollnäs- Tips?

Gäst 2021-06-06 09:14 ! Citera #
Hej!

Har uppkörning i Bollnäs om en vecka och skulle vara jätte tacksam ifall någon kunde berätta viktiga saker att tänka på för just Bollnäs. Om det är någon som kört upp där så skulle jag vara jätte tacksam om ni kunde berätta vilka rundor ni körde. Har försökt titta på hur vägarna ser ut genom satellitbilder, men vet inte hur mycket det hjälper.
Bor i Uppsala, så har aldrig kört i Bollnäs tidigare men planen är att åka dit en dag innan uppkörnignen för att bekanta mig med staden. Kan man köra så ska det ju inte vara några problem att köra i en annan stad, men är så himla nervös bara så ni får jätte gärna ge tips. Tack på för hand! :)
Hanna 2021-06-07 11:34 ! Citera #
Hej! Jag körde upp i bollnäs i början på maj, hade aldrig varit där innan då jag bor i Stockholm. Jag fick köra: ut från parkeringen vid Trafikverket, (direkt på gångfartområde), sedan lite inne i den lilla staden där högerregeln gäller. Fick åka in på en liten återvändsväg och göra valfri vändning (med backkamera). Sedan körde vi upp mot rödljuset, och sedan vänster och följa skylten mot Falun. Ut på landsväg 80km/h, högersväng på landsvägen, ut på en superliten stig med en till valfri backning (gick bara att köra metoden ”backa runt hörn”). Ut på landsvägen igen och sen tillbaka. Gick superfort, min inspektör var världens snällaste. Fick göra tutan och vindrutetorkarna som säkerhetskontroll. Parkerade om 2ggr utanför Trafikverket och gjorde lite andra småfel men blev godkänd, första försöket. :) skulle rekommendera Bollnäs till alla som ska köra upp utanför Stockholm, rätt lätt trafik, lätta skyltar att följa och alla kör väldigt lugnt där. :) lycka till!!! Och let us know hur det går!
Gäst 2021-06-07 13:09 ! Citera #
Åh tack snälla för det omfattande svaret, supersnällt! Känner mig mycket lugnare nu! Yes, ska självklart berätta hur det gick sen :)
Hanna 2021-06-12 00:21 ! Citera #
Hur har det gått? Har du kört upp än? :D
Gäst 2021-06-22 20:23 ! Citera #
Hej! Min uppkörning blev tyvärr inställd då min inspektör blev sjuk.. :( Men som tur fick jag en ny tid den första juli, så är jätte glad för det. Så nu får jag mer tid till att öva :) Jätte fint att du frågar, ska verkligen uppdatera sen när jag haft min uppkörning. Och stort grattis till dig Hanna som klarade din uppkörning, jätte bra jobbat! :)
Hanna 2021-06-24 10:24 ! Citera #
Ååååh håller verkligen tummarna att det går vägen för dig! <3 :D Och tack snälla! Du kommer grejja det!
Gäst 2021-07-01 22:45 ! Citera #
Kuggade tyvärr uppkörningen.. :( Hade dock ställt in mig på att jag inte skulle klara det på första gången, såg det här mer som en övning även ifall jag har övningskört väldigt länge och vet att jag egentligen är redo. Så var helt okej med att inte få godkänt på min första uppkörning, men det som var så surt var att körningen gick sååå bra! Fick börja med att åka på gångfartområde där högerregel gällde och fick sen göra en vändning vid en t-korsning. Sen åkte vi på landsväg där jag skulle göra en vänstersväng, vilket också gick bra. Därefter fick jag bara runt ett hörn för att kunna vända, och inspektören gav mig beröm så det kändes verkligen bra. Sen så fick jag följa skylten mot gävle, och då var skulle jag svänga vänster i rondellen. Jag tyckte att jag hade bra fart i rondellen, hade i 2:ans växel men inspektören tyckte att jag saktade ner för mycket. Sen när vi kom tillbaka till trafikverket fick jag parkera ( blev inte helt perfekt) så fick justera det, och hon sa att det inte var några problem. Och här tror jag verkligen att jag har klarat det, men så säger hon att jag inte är godkänd.. Så på grund av att jag körde för långsamt i rondellen tycke hon att jag körde för försiktig, och därför kuggade jag så det var jätte tråkigt. Tidigare så brukade jag komma för fort in i rondeller, så har försökt att träna på det och nu verkar jag köra för långsamt haha. Så nu ska jag försöka få tag på en ny tid få fort som möjligt, öva så mycket som jag bara kan och förhoppningsvis så klarar jag det 2:a gången :) Vill bara tacka dig så mycket för din uppmuntran, uppskattar det så mycket!! :)
Hanna 2021-07-07 12:46 ! Citera #
Faaaasiken vad tråkigt att det inte gick vägen. Låter även skumt att man skulle kugga någon för att man kör för långsamt in i rondeller? Om du kör på 2ans växel kör du ju i alla fall strax över 15-20km/h vill jag tro. Det är ju mycket bättre att ta det lugnt än att köra för fort? Weird… och segt. Men då är du kanske mer förberedd inför nästa gång!! :D
Clara 2021-10-07 10:47 ! Citera #
Hej allihopa!

Jag körde upp för min 3:e gång, och den här gången i Bollnäs där jag klarade det!

Jag hade uppkörning klockan 14 och fick en suuuuupertrevlig man som hette Thomas! Han berättade snabbt vad man bedömde på och sen gick vi ut till bilen. Då jag hade kört upp sen innan behövde jag inte göra någon typ av säkerhetskontroll för det var redan godkänt. Direkt när jag skulle köra ut från parkeringen var jag så jävla nervös och fick motorstopp 2(!!) gånger innan jag ens kom ut från parkeringen, men när jag väl kom där ifrån så sa han direkt att det inte gjorde nånting och att han inte kommer ta med det i bedömningen, och det var så sjukt skönt och höra.

Eftersom jag inte är ifrån Bollnäs kan jag inte riktigt säga vart jag körde, men det var väldigt enkla vägar och det finns bara 4 rödljus i hela Bollnäs, så vi började med att köra ut på en 50 väg och körde igenom alla 4 rödljusen, och där efter körde vi ut på en landsväg då dem inte heller har motorvägar där uppe. Jag tog en högersväng från landsvägen in på en smal grusväg som tillslut ledde ut till landsvägen igen där jag fick ta en vänstersväng tillbaks där jag kom ifrån, och där fick jag motorstopp IGEN. Men då jag inte ens han komma ut på vägen var det inte farligt på nått sätt så han sa det var okej:))

Sedan från landsvägen körde vi in mot lite mer tätbyggda områden, där jag fick vänta i en T-korsning och köra tillbaks. Detta var superenkelt då vi var i ett helt dött område så det kom inga bilar alls.

Efter det körde vi runt på ganska stora vägar, och körde bara förbi 2 övergångsställen som var obevakade. Efter det körde vi tillbaks till Trafikverket och det fanns typ inga platser på parkeringen så bara att vänta på att hitta en ledig parkering tog typ 5 min haha, men efter en stund blev en ledig och behövde inte backa in elr nått sånt, bara köra rakt fram och parkera. Och han var så himla trevlig under hela provet, han pratade hela tiden för han märkte nog att jag var nervös haha, men jag klarade det!!

Så jag kan verkligen rekommendera att köra upp i Bollnäs!
Leo 2021-11-18 21:52 ! Citera #
Hej hörni jag ska köra upp om cirka en vecka i bollnäs är super nervös!! Men det ska nog gå bra :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo