Start > Körkortsforum > Skyltar och dylikt

Skyltar och dylikt

Morris 2010-06-16 12:40 ! Citera #
Utan att ha påbörjat min teoriutbildning undrar jag om någon har några tips på hur man bäst lär sig skyltar, tecken och andra visuella saker inom teori. Är det många man behöver lära sig? Jag tycker regler är lättare då man kan skriva om dem lite mer utförligt och i egna ord.

Tips?
Johan_08 2010-06-17 02:19 ! Citera #
Morris
Utan att ha påbörjat min teoriutbildning undrar jag om någon har några tips på hur man bäst lär sig skyltar, tecken och andra visuella saker inom teori. Är det många man behöver lära sig? Jag tycker regler är lättare då man kan skriva om dem lite mer utförligt och i egna ord.

Tips?

Måste säga att Bonniers Trafikskola har en grym inlärning på detta.
Man får först en massa skyltar framför sig och får klicka in på dessa för att få en utförlig beskrivning vad det betyder och ett litet exempel.
Sen i efterhand så när man ska lära in dom så kommer det upp en tavla med flera rader olika skyltar, sedan en text, t.ex ”Cirkulationsplats” och då ska man helt enkelt klicka på Cirkulationsplats-skylten, därefter kommer det en ny skylt man ska klicka på.
Det är otroligt många skyltar där, antagligen en del du inte kommer stöta på more than a lifetime, men det är en ruskigt bra inlärning där måste jag erkänna.
Gäst 2010-07-01 19:15 ! Citera #
Tips, ge dig ut i trafiken och kör bara! Farsan eller morsan hjälper dig.
T.ex. du missar en skylt och gör ett fel för att du inte vet vad den betyder, morsan eller farsan förklarar vad den betyder och hur du ska göra, kör sedan samma sträcka igen och gör rätt.
Så lärde jag mig, desto mer fel och desto mer skyltar du stöter på i trafiken, desto lättare lär du dig.
Att sitta och nöta vägmärken i en bok ger inte mycket tycker jag.
Gäst 2010-08-09 17:52 ! Citera #
Kolla igenom skytlarna här på körkortonline.se, bättre översikt än i körkortsboken tycker jag. Och ta för vana att kolla skyltar när du åker med andra och fråga vad de betyder eller kolla upp de du är osäker på. Jag har haft körkort i 10 år men inser nu att jag är lite kass på just parkeringsskyltar och försöker lära mig dem ordentligt nu, bara att nöta in :P
granit 2010-08-21 13:58 ! Citera #
Såfort jag är ute brukar jag spana in de flesta skyltar jag ser, tänka vad de betyder och hur man ska köra, och kolla om bilarna gör så.

Kommer jag inte på vad de betyder så är det bara att kolla upp det när man är hemma.
Gäst 2010-08-21 14:15 ! Citera #
Det är inte alls så svårt som du tror, utan om man tänker lite logiskt så pratar skyltarna för sig själv. Då menar jag att det finns en bild på skyltarna och det är faktiskt inte så svårt att tyda dess innebörd. Lär dig först hur de olika skyltarna ser ut, tex att de triangelformade är varningsskyltar, de runda blåa skyltarna säger vad du måste göra osv.

Sedan kan jag rekommendera dig att gå till en trafikskola för där kan man få ett litet häfte med vägmärken. Den kan man ha med sig överallt så den är väldigt praktisk ifall du skulle behöva kolla upp någon skylt.

Lycka till!
Malinn 2010-08-30 14:40 ! Citera #
Jag har ett jättesmart tips för att lära sig teorin bättre! Istället för att sitta hemma med körkortsboken - läs när du sitter på bussen/åker bil! Efter varje grej jag läser om i boken tittar jag upp och funderar/lägger märke till hur det egentligen är i verkligheten. Smartast är då att läsa om t ex landsvägskörning när bussen åker på landsväg och om stadstrafik när du åker genom stan såklart. Men rekommenderar vekligen att prova detta :)
boboo 2010-09-05 13:47 ! Citera #
Malinn
Jag har ett jättesmart tips för att lära sig teorin bättre! Istället för att sitta hemma med körkortsboken - läs när du sitter på bussen/åker bil! Efter varje grej jag läser om i boken tittar jag upp och funderar/lägger märke till hur det egentligen är i verkligheten. Smartast är då att läsa om t ex landsvägskörning när bussen åker på landsväg och om stadstrafik när du åker genom stan såklart. Men rekommenderar vekligen att prova detta :)

vilket bra tips! känns som man skullle lära sig lättare än att man sitter hemma med endast boken! :P

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 00:37
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo