Start > Körkortsforum > Högerregeln

Högerregeln

Joki 2010-06-05 18:15 ! Citera #
Tjena. Är på väg att ta körkort (privat) och det är en grej jag inte verkar kunna hitta svaret på.
Får jag göra enligt bilden?
pici.se/pictures/UFRIuCDFK.jpg
Gäst 2010-06-05 18:42 ! Citera #
Ja, skulle jag säga. Du kan ju inte tvinga någon att köra. Han kanske ska göra en U-sväng eller väntar på att plocka upp någon och då är det ju bäst för alla om du bara kör.

Svårt dock att tolka vad som menas med att han ”verkar vänta”.
Joki 2010-06-05 22:23 ! Citera #
Ja alltså att han står och väntar och inte vill köra.
Har uppkörning nu på torsdag i farsta och där omkring är det väldigt många korsningar med högerregeln så vad skulle vara rätt på en uppkörning?
Gäst 2010-06-06 14:19 ! Citera #
Joki
Ja alltså att han står och väntar och inte vill köra.
Har uppkörning nu på torsdag i farsta och där omkring är det väldigt många korsningar med högerregeln så vad skulle vara rätt på en uppkörning?


Sakta in och stanna. Om du har stått still i 5-10 sek och ser att bilen inte kör, då kan det vara läge att börja köra själv.

Det är nog väldigt väldigt sällan som en bil har en anledning att inte vilja köra ut, som är det du frågar efter. Så du oroar dig nog i onödan.

Var lugn och tydlig med dina avsikter så löser det sig :)
Joki 2010-06-09 21:11 ! Citera #
Okej, den här situationen då?
pici.se/pictures/MaQUNRqCD.jpg
Gäst 2010-06-26 19:08 ! Citera #
Jag skulle tro att du fick köra för annars kanske du stannar upp massa bilar bakom dig och han kan ju inte köra ut på din vägbana för att vänta på att det ska sluta komma bilar i motsatta riktningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:42
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest