Start > Körkortsforum > Fick parkering

Fick parkering

Gäst 2010-11-15 13:07 ! Citera #
Fickparkering är väldigt lätt om man har bra referenspunkter.

Så här fick jag lära mig:

Det första man gör är att bedöma hur stor platsen är där du ska fickparkera. Det finns Small (1,5 bilar får plats), Medium (2-2,5 bilar får plats) och Large (större än så).

Om vi säger att platsen är i M storlek så gör vi såhär:

1. Placera din bil bredvid bilen framför dig så att din baklykta står bredvid den andra bilens baklykta. Tänk också på att du ska vara så nära bilen som möjligt.

2. Full ratt till höger (men tänk på att släppa ratten 1 cm och inte rattar FULLT då du sliter på servon då) tills du ser hela (halva om det är storlek S) framsidan av bilen som är bakom dig (i vänster sidospegel).

3. Raka hjul och backa (rakt) tills din framdel av bilen ”släpper” bakdelen av bilen framför dig. Gör full ratt åt vänster. Raka hjul när du är i en bra position och backar rakt någon decimeter.

Klart!

Finns såklart mååånga fler sätt att fickparkera, men det här sättet tycker jag passar mig bäst.

Mvh
/Walter
Albion 2010-11-28 14:46 ! Citera #
Har någon fått fickparkera på uppkörningen
Gäst 2010-12-10 11:55 ! Citera #
Till sign albion: nej, jag fick aldrig fickparkera på uppkörning och jag har hört att det är ovanligt, men en kompis till mig fick både fickparkera och sen göra en genomgång av bilen på uppkörningen. Genomgång av bilen, dvs kolla motorn,olja,kylarvätska etc...
Adam 2011-01-06 13:18 ! Citera #
Det spelar ingen som helst roll om du blir tvungen att göra det inför uppkörningen eller inte, du ska kunna fick parkera utan några problem!
slizor 2011-01-06 13:36 ! Citera #
Adam
Det spelar ingen som helst roll om du blir tvungen att göra det inför uppkörningen eller inte, du ska kunna fick parkera utan några problem!

taggad man blir när du skriver sådär och man har uppkörning imorn :( Eh, får improvisera lite, har ju trots allt fick parkerat 1 gång som tog 20min och blev totalt fail...fick även hjälp av pappa -.-
Adam 2011-01-06 14:12 ! Citera #
slizor

taggad man blir när du skriver sådär och man har uppkörning imorn :( Eh, får improvisera lite, har ju trots allt fick parkerat 1 gång som tog 20min och blev totalt fail...fick även hjälp av pappa -.-

Använd speglarna ofta, det är värsta fjäskningsmetoden :)
Jag ska ta uppkörning om ca 1år. Så jag kan lika gärna ha fel. Hoppas du sover bättre nu ;)
slizor 2011-01-08 13:25 ! Citera #
Klarade uppkörningen och teorin rakt av!! :D Det enda jag fick göra var köra i lite rondeller och ut på en smal krokig väg och tillbaka :D
gefa 2011-01-09 14:14 ! Citera #
Jag övar oftast varje gång jag är ute och övningskör, så att man är helt enkelt säker på sin uppkörning även om ”fick parkering” inte förekommer på uppkörning. Men det är bra att veta ;)
Adam 2011-01-10 08:56 ! Citera #
Grattis slizor :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo