KLAAAAAARAD UPPKÖRNING ALLESAMMANS!!!
För er som kör upp i Linköping här är min upplevelse:
Min inspektör tog mig till slaka, väg 34, vallarondellen, backparkering i något konstigt område, fick följa vägar mot centrum (skyltar) , vägar mot sjukhuset (skyltar), förbi kyrkogården.
Körde även i 25-30 minuter och det gick jätte bra trots att jag gjorde små misstag också, men det sågs över då min trafiksäkerhet Osv kompromissade (tror jag iallafall?)
Så, trots småfelen var jag på något sätt inte en fara för trafiken
Felen jag gjorde vad ex att jag ökade hastigheten 5-7 km än det angivna, höll på ta fel avfart i vallarondellen men hittade snabbt tbx till mitt egna körfält m.m
För er som ska köra upp i Linköping, ALLT är nästan 30-40, sedan 60-70 på andra ställen,
ANNAN VIKTIG GREJ - många trafikljus BRUKAR Vara släckta så håll koll på er kunskap om trafikregler då trafikljus inte fungerar.
Det finns även plankorsningar mitt på en väg där hastigheten är 60-80km/h (minns ej riktigt) så tänk på det.
På landsväg när det står 70 kör INTE i 70-65 du kommer behöva köra i 50, 60 och vissa fall 40 då vägen är jätte smal och krokig (iallafall vägen jag fick ta, men känn efter själv beroende på hur mycket koll du känner att du har på bilen)
Många cycklister i närheten av universitetet, håll koll på övergångsställena även om det visar rött,
På vissa ställen förekommer farthinder i form av att metall grejer öppnas från marken om du överskrider hastighetsgränsen (som uppsala t.ex)
Jag körde runt i Linköping dagen innan & sedan kom jag hit idag 3H tidigare då jag fick skjuts och vi överblickade vägarna en gång till.
Det gjorde att jag var betydligt mer säker på min körning eftersom vägarna och rondellerna skiljer från Stockholms.
(Tyckte Tillome att det var svårare i Linköping trotts att jag kör inne i stan i sthlm haha, kan bero på min nervositet jag hade)
Anyways,
Områden jag körde i dagen innan min uppkörning var:
Vallarondellen
Skeda
Garnisonen
Mjärdevi
Linköping centrum
Slaka
Lambohov
Väg 35
Mot sjukhuset
Fickparkering
Backparkering
Också, när ni kommer ut ur trafikverkets parkering se UPP för stora bussar, vägen är liten så när de vill köra in finns det oftast inte plats att tränga förbi, du behöver därmed vänta lite innan. Samma gäller när du ska svänga in på vägen till Trafikverket och det finns en buss som ska svänga ut.
Som avslut så fick jag i uppgift att tuta som min säkerhetskontroll
Hoppas detta hjälper alla er som ska köra upp där,
STORT lycka till!
Peace out
Sessan