Start > Körkortsforum > Alkotest vid övningskörning?

Alkotest vid övningskörning?

Gäst 2010-10-11 22:35 ! Citera #
Riktigt bra tänkt tycker jag.
xeraN 2010-10-27 13:27 ! Citera #
Tjenare Rätt bra ide, ingen blås kontroll i bilarna på körskolan iallafall.
Gäst 2010-11-05 12:02 ! Citera #
Håller med dig om att man inte kan vara risk medveten och säker nog.
På Gillinge halkbana är det obligatoriskt med alkotest innan man får sätta sig i en bil.
Många tänker inte på att alkohol kan finnas kvar i kroppen från dagen innan.
ett alkotest skulle öka medvetandet om detta.
Mieville 2010-11-08 17:07 ! Citera #
Robinb

Det vore inte mer än rätt tycker jag, man vill ju inte sitta där med en bakfull handledare heller!


haha vadårå ”sväng höger här...nej vänster!
växla bättre motorn gör för höga ljud när du anstränger den så”
Fenomena 2010-12-02 20:41 ! Citera #
Det är ju så att reglerna säger att för att en trafikskola ska få fortsätta vara ansluten till STR så måste alkolås vara installerat i minst 1 av deras bilar. Det tycker jag är ett bra steg i rätt riktning.

Dock så är det ju en kostsam åtgärd, så min åsikt är att man får tänka långsiktigt på detta sät,t att ta ett steg i taget så trafikskolorna inte blir för hårt drabbade ekonomiskt...
jennie 2010-12-15 18:11 ! Citera #
På alla körskolor som jag känner till så måste man blåsa :) jag tycker också att det är en bra sak!
momo4 2011-01-12 15:55 ! Citera #
Såvitt jag inte har fel så är detta redan något som är obligatoriskt.
Wench85 2011-01-13 19:48 ! Citera #
Helan
För att öka medvetenheten hos övningskörningselever så skulle ett obligatoriskt alkotest innan övningskörningen börjar vara en bra påminnelse att man måste vara nykter när man kör. Tanken med detta är att träna in ett beteende/medvetande att man måste vara nykter för att få köra.


Jag frågade faktiskt min körlärare detta. Han sa att dom hade haft alkolås på en av sina bilar men att den var så osäker. En gång gav den utslag på en elev som blev helt förstörd och var helt säker på att den inte kunde ha druckit alkohol. Sen kom dom på att han/hon hade använt alkogel på händerna tidigare för att inte få influensa!! Eleven fick inte nån lektion, men dom kunde ju inte heller ta betalt, så det var ganska illa! Min körlärare sa att det var flera sånna gånger, när det kan ha berott på halstabletter och sånt.

Men jag håller med om att det är en bra idé, om det skulle funka!
Wench85 2011-01-13 19:49 ! Citera #
Wench85


Jag frågade faktiskt min körlärare detta. Han sa att dom hade haft alkolås på en av sina bilar men att den var så osäker. En gång gav den utslag på en elev som blev helt förstörd och var helt säker på att den inte kunde ha druckit alkohol. Sen kom dom på att han/hon hade använt alkogel på händerna tidigare för att inte få influensa!! Eleven fick inte nån lektion, men dom kunde ju inte heller ta betalt, så det var ganska illa! Min körlärare sa att det var flera sånna gånger, när det kan ha berott på halstabletter och sånt.

Men jag håller med om att det är en bra idé, om det skulle funka!


I och för sig kan det ju ha varit så att detta var för många år sen, och att alkolåsen fungerar bättre nu. Det frågade jag inte.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest