Start > Körkortsforum > Alkotest vid övningskörning?

Alkotest vid övningskörning?

Gäst 2010-06-01 10:27 ! Citera #
För att öka medvetenheten hos övningskörningselever så skulle ett obligatoriskt alkotest innan övningskörningen börjar vara en bra påminnelse att man måste vara nykter när man kör. Tanken med detta är att träna in ett beteende/medvetande att man måste vara nykter för att få köra.
tisslan 2010-06-11 11:25 ! Citera #
Bra tänkt!
yri 2010-06-27 12:20 ! Citera #
På körskolan jag kör har dom alkotest i alla deras bilar. Detta tycker jag är väldigt bra!
Om man skulle komma onykter till en lektion och testet ger utslag uteblir pengarna och lektionen ställs in. Bra tankeställare för eleven men även en mindre rattfull i trafiken den dagen!
Gäst 2010-06-28 22:14 ! Citera #
Bra tanke
Andromedae 2010-06-28 22:28 ! Citera #
Problemet med alkotest, vad jag har noterat, är att de inte alltid används. Jag har till exempel aldrig varit tvungen att blåsa innan en lektion på körskolan - en av bilarna har ännu inte fått sitt lås installerat, den andra behöver man bara blåsa i när bilen har stått still i fyrtio minuter och min lärare tyckte inte att det var nödvändigt att jag blåste då...
Så jag litar inte riktigt på att rattlåsen kan öka medvetenheten, känns som att det slarvas för mycket för det...
Friday 2010-06-30 16:31 ! Citera #
Vad jag har hört blir många förbannade om polisen har alkotest även på övningskörare, och då ska egentligen handledaren blåsa också eftersom det är den som enligt papper är föraren.
Robinb 2010-08-17 17:10 ! Citera #
Friday
Vad jag har hört blir många förbannade om polisen har alkotest även på övningskörare, och då ska egentligen handledaren blåsa också eftersom det är den som enligt papper är föraren.



Det vore inte mer än rätt tycker jag, man vill ju inte sitta där med en bakfull handledare heller!
Gäst 2010-09-05 18:08 ! Citera #
Senast förra veckan var där en körskoleelev som körde rattfull och blev stoppad av polisen! Bra tanke!
boboo 2010-09-05 19:35 ! Citera #
Tycker det låter som en superb ide!
Gäst 2010-09-07 22:40 ! Citera #
På min körskola fick man alltid blåsa. Bra tycker jag!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
2
I går 13:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor