Start > Körkortsforum > ALLT du behöver veta om säkerh…

ALLT du behöver veta om säkerhetskontrollen

Joe mama 2020-11-17 20:02 ! Citera #
Hej!
Tänkte hjälpa alla som sitter och scrollar forumet och biter på naglarna inför sin uppkörning

Nu undrar jag, vad fick ni göra på era säkerhetskontroller?
Är det något ni önskade att ni hade tränat mer på innan själva kontrollen?

Mvh Joe mama
Novis 2020-11-17 21:08 ! Citera #
Hej!
Jag skulle kolla bromsarna. Handbromsen var elekrisk. Jag fattade inte hur den funka. Jag pumpade ett par gånger på fotbromsen och släppte. Instruktören undrade vad de va jag kontrollerade. Vet inte va ja gjorde för fel.
Mvh Novis
Gäst 2020-11-17 21:10 ! Citera #
Det ösregnade så jag fick kontrollera vindrutetorkarna - jag testade alla lägen fram samt torkarna bak, berättade även vad respektive läge innebär och sen berättade jag hur man spolar rutorna.
Sen fick jag kontrollera parkeringsbromsen - starta motorn, lägg i ettan (eller backen, beror på hur bilen står), om det är elektrisk parkeringsbroms så tryck den uppåt och håll den så den inte släpper automatiskt, sen hitta dragläget försiktigt. Om bilen står kvar och höjer sig något så fungerar den som den ska!
Nani 2020-11-17 21:34 ! Citera #
Här har ni en fullständig invändig säkerhetskontroll!
Notera att trafikverkets människor enbart väljer 1 av punkterna 4-10

1-2 gör du automatiskt när du sätter dig i bilen som alltid

1. Sätt dig på förarplatsen och kolla att stolen är rätt inställd, spänn fast bilbältet.
2. Ställ in backspeglarna, yttre och inre.
3. Kolla att alla dörrar är stängda.
4. Slå på tändningen, kolla vindrutetorkare, spolare, blinkers, varningsblinkers, fläkt och ljudsignal.
5. Kolla att du vet hur man slår på bakrutans eluppvärmning samt får igång defrostern.
6. Tryck hårt på bromspedalen, den skall inte sjunka!
7. Trampa några gånger på bromspedalen och fortsätt att hålla pedalen nedtryckt. Dra samtidigt med vänster hand i ratten och starta motorn, då känner du att pedalen sjunker ner och att det rycker till i ratten. Då vet du att broms- och styrservon fungerar.
8. Kolla parkeringsbromsen.
9. När du är klar att köra, kolla hel och halvljus och se till att halvljuset är tänt innan du åker i väg.
10. Tuta. Klart! :D
inspektörn 2020-11-18 06:11 ! Citera #
Nani

Hyfsad genomgång men inte komplett!
Det saknas något!
Kan någon lista ut vad? *L*
Gäst 2020-11-18 09:25 ! Citera #
Inspektörn,

En del av belysningen fattas, så som dimljus fram och bak, bromsljus, backljus, parkeringsljus samt skyltbelysning. Nu var detta enbart den invändiga säkerhetskontrollen dock, i den utvändiga ingår även kontroll av däck och motorrum, och det är även då man kontrollerar all belysning.
inspektörn 2020-11-18 18:17 ! Citera #
Det saknas fortfarande delar av den inre säkerhetskontrollen!
nyckelpiga 2020-11-19 00:30 ! Citera #
inspektörn 2020-11-18
Det saknas fortfarande delar av den inre säkerhetskontrollen!
Inspektörn vad saknas? :lol:
inspektörn 2020-11-19 06:07 ! Citera #
Det som saknas är kontroll av varningssystemen på instrumentpanelen!
Dvs oljelampa, airbaglampa osv.
Det är inte så vanligt att den kontrollen görs på proven, men den ingår i en säkerhetskontroll!
Gäst 2020-11-19 10:07 ! Citera #
Vindrutetorkare bak- och fram, samt spolarvätska

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov