Start > Körkortsforum > Körning i hastigheter över 150…

Körning i hastigheter över 150km/h med trafikskola

Gäst 2020-11-27 17:43 ! Citera #
Björn He 2020-11-14
Jag skulle önska att personbilar haft teknisk hastighetsspärr som stoppar högre hastighet än 110-120 km/tim, när det ändå inte är tillåtet enligt lag att köra i sån hög hastighet på svenska vägar.
Det är redan (internationell) lag på att inte tunga lastbilar får vara konstruerade för högre hastighet än 90 km/tim eller tunga bussar för högre hastighet än 100 km/tim, men varför har inte vanliga personbilar någon sådan teknisk hastighetsspärr? (Det förekommer relativt ofta att lastbilsförare kör 100 km/tim efter att ha ”plockat bort” sina tekniska hastighetsspärrar men det är ju inte tillåtet enligt lag)
Vilket knasigt resonemang där...

Säg att du vill kunna använda din bil i alla situationer. Du åker titt som tätt mellan 2 länder och helt plötsligt går det inte att köra högre än 120 km/h när du är mitt på autobahn där folk kör 130-140 som vardagsmat...

Och vem f*n vill köpa en bil där man bli begränsad och inte kan anpassa till situationerna?

Det här resonemanget påminner om alla dessa unicorn-förslag från Miljöpartiet.
Gäst 2020-11-28 00:27 ! Citera #
Gäst 2020-11-27
Vilket knasigt resonemang där...

Säg att du vill kunna använda din bil i alla situationer. Du åker titt som tätt mellan 2 länder och helt plötsligt går det inte att köra högre än 120 km/h när du är mitt på autobahn där folk kör 130-140 som vardagsmat...

Och vem f*n vill köpa en bil där man bli begränsad och inte kan anpassa till situationerna?

Det här resonemanget påminner om alla dessa unicorn-förslag från Miljöpartiet.
Tom fortare än så på Autobahn.

Bilat en del, som du med gjort.

Körde 180, vart omkörd som om jag stod still lol..BMWs och Audis.... haha notera körning på raksträcka....inga hinder...

Men håller med dig 130-140 är vardagsmat på autobahn....och utomlands på vissa sträckor.

OCH vilka fina vägar...våra är gräsligt dåligt skick
Gäst 2020-12-03 17:11 ! Citera #
Anonym 2020-11-12
Jag undrar om trafikskolor har rätt att köra för snabbt i syfte att hastighetsträna. Mer specifikt, är det tillåtet att i utbildningssyfte under ca 1 timme köra 140-150 km/h och kryssa mellan filer i den hastigheten på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 110 km/h? Någon som vet?
KLART ATT MAN FÅR GÖRA DET SÅ LÄNGE MAN KÖR MED TRAFIKSKOLA.
Claes 2020-12-04 11:17 ! Citera #
Självklart INTE.
Att köra över gällande hastighet är bara tillåtet vid nödfall, eller på inhängnat område.
Gäst 2020-12-04 17:59 ! Citera #
Claes 2020-12-04
Självklart INTE.
Att köra över gällande hastighet är bara tillåtet vid nödfall, eller på inhängnat område.
Jag var uppenbarligen ironisk
Björn He 2020-12-07 12:14 ! Citera #
Gäst 2020-11-27
Vilket knasigt resonemang där...

Säg att du vill kunna använda din bil i alla situationer. Du åker titt som tätt mellan 2 länder och helt plötsligt går det inte att köra högre än 120 km/h när du är mitt på autobahn där folk kör 130-140 som vardagsmat...

Och vem f*n vill köpa en bil där man bli begränsad och inte kan anpassa till situationerna?

Det här resonemanget påminner om alla dessa unicorn-förslag från Miljöpartiet.
Borde inte hela Europa ha en gemensam trafikregel som förbjuder högre hastighet än 120 km/tim på motorväg och motortrafikled?
Gäst 2020-12-09 00:06 ! Citera #
Björn He 2020-12-07
Borde inte hela Europa ha en gemensam trafikregel som förbjuder högre hastighet än 120 km/tim på motorväg och motortrafikled?
Varför skulle Europa ha det när det oftast är 130 km/h som gäller på motorväg ute i Europa?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor