Start > Körkortsforum > Körning i hastigheter över 150…

Körning i hastigheter över 150km/h med trafikskola

Anonym 2020-11-12 17:39 ! Citera #
Jag undrar om trafikskolor har rätt att köra för snabbt i syfte att hastighetsträna. Mer specifikt, är det tillåtet att i utbildningssyfte under ca 1 timme köra 140-150 km/h och kryssa mellan filer i den hastigheten på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 110 km/h? Någon som vet?
Gäst 2020-11-12 17:43 ! Citera #
Haha nej? När, eftersom det aldrig är tillåtet, skulle man ha nytta av 150 km/h efter utbildningen tänker du?
Anonym 2020-11-12 17:49 ! Citera #
Den trafikskola jag varit inskriven menar att det är en godkänd och vedertagen metod för att få försiktiga elever att våga köra mindre försiktigt. Därför jag undrar. Tycker själv att det låter väldigt märkligt.
Gäst 2020-11-12 20:38 ! Citera #
Körskolelärare har samma rättigheter som utryckningsfordon så de får överskrida hastighetsbegränsningen i nödfall! Så att köra t.ex 150 på 120 väg är helt okej, men då måste föraren ha 5-punktsbälte för annars kan polisen ge lite böter på nån tusenlapp. Kör försiktigt där ute!
Anonym 2020-11-13 09:06 ! Citera #
Så det gäller nödfall och inte medvetet i syfte att träna?
pi 2020-11-13 09:10 ! Citera #
Herregud,

1) Använd hjärnan. Då förstår du att allt är lögn, är givetvis inte tillåtet
2) Har du ingen hjärna, försökt hitta information. Finns ingen information om detta, alltså är det bara påhitt.
Björn He 2020-11-14 14:18 ! Citera #
Jag skulle önska att personbilar haft teknisk hastighetsspärr som stoppar högre hastighet än 110-120 km/tim, när det ändå inte är tillåtet enligt lag att köra i sån hög hastighet på svenska vägar.
Det är redan (internationell) lag på att inte tunga lastbilar får vara konstruerade för högre hastighet än 90 km/tim eller tunga bussar för högre hastighet än 100 km/tim, men varför har inte vanliga personbilar någon sådan teknisk hastighetsspärr? (Det förekommer relativt ofta att lastbilsförare kör 100 km/tim efter att ha ”plockat bort” sina tekniska hastighetsspärrar men det är ju inte tillåtet enligt lag)
Prof 2020-11-14 23:42 ! Citera #
Detta kan vara den konstigaste frågeställningen jag någonsin sätt. Vad exakt skulle ge körskolor rätten att köra 150km/h? Samma princip borde ju då gälla de som övningskör privat. Alla som har gått handledarutbildning har då laglig rätt att säga åt en övningskörare att köra för fort. Helt bisarrt koncept och någonting som inte har någon laglig grund alls. Utryckningsfordon får bara köra för fort i syfte att fånga brottslingar och/eller rädda liv. Vilka brottslingar blir fångade och vilka liv blir räddade av att trafikskolor kör för fort?
Gäst 2020-11-18 14:55 ! Citera #
Anonym 2020-11-12
Jag undrar om trafikskolor har rätt att köra för snabbt i syfte att hastighetsträna. Mer specifikt, är det tillåtet att i utbildningssyfte under ca 1 timme köra 140-150 km/h och kryssa mellan filer i den hastigheten på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 110 km/h? Någon som vet?
Kolla länken, som svar.

media.tenor.com/images/3d8eb1e9c497abc46370cee9b55d682f/tenor.gif
Nina 2020-11-20 18:18 ! Citera #
Hahaha som om. Och definitivt en trafikfara att träna en farträdd elev på det viset, om det nu skulle vara tillåtet. Byt körskola du.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov