Start > Körkortsforum > Kuggad, Jag=dum och/eller unik…

Kuggad, Jag=dum och/eller unik förarprövare

David 2020-10-23 13:24 ! Citera #
Så jag kuggade idag i Uppsala, Kul va !

Borde insett i början när han verkade tycka att Eco-driving inte var så relevant.
Han tyckte flera gånger att jag körde för långsamt och jag kuggades primärt pga detta.

Körde om några parkerade bilar och fick då ett möte som inte lämpligen kunde passera innan jag kört om bilarna, han ansåg då att eftersom jag låg tillräckligt långt från bilarna att jag borde ha kört max hastighet förbi för att inte hindra mötande. Låg i kanske 25 på 40 väg precis då.
Vad jag har lärt mig så ska man bör sakta in när man kör om parkerade bilar pga vad som kan komma mellan dem även om du har avstånd nog för att undvika dörrar (hade kanske 2m till dom), eller har jag fel här?

Sen tyckte han att jag åkte för långsamt på 60-väg, låg då i runt 53km/h. Ville inte gasa mer för jag inte hade koll på hur bilen skulle reagera och riskera att köra över 60.
Kan man anse att uppköraren ska snabbt kunna anpassa sig till en ny bil. (Hans inprogrammerade autosvar på den frågan: Du försöker inte ta körkort till bilar du bara känner dig bekväm med)

Förstår självklart problemen och det var även vissa andra tabbar han klagade på (relaterade till samma grund) som jag håller med om och jag vet ungefär hur jag kan öva in.

Frågan är om (som jag borde ha fattat från eco-driving delen) kontrollanten var ovanligt mån om just att hänga med i trafikrytmen och kunde inte ha brytt sig mindre om att sakta in i god tid eller (hans egna ord) hoppa växlar?

Om någon som har haft typ samma kommentar på sin uppkörning så vill jag gärna veta hur ni löste det
Gäst 2020-10-23 13:52 ! Citera #
Hehe, ja du. Den obligatoriska första kuggningen är över då. När du ryckt upp dig från besvikelsen så är det bara att boka in ny och köra på ;) Händer de flesta. Inklusive mig. Ingen mening att ens tänka på allt då det kan vara så olika på uppkörningar. Kan du köra bil så är det bara att boka in ny så fort du kan.
David 2020-10-23 13:59 ! Citera #
Jo, hade tur och hittade en ny tid redan på måndag så får öva på att köra som en dåre tills dess.
Hoppas bara jag inte får samma, han tyckte jag behövde mer träning men förhoppningsvis kommer jag ihåg hur deras bilar känns.
Förarprövaren 2020-10-23 16:01 ! Citera #
David 2020-10-23
Så jag kuggade idag i Uppsala, Kul va !

Borde insett i början när han verkade tycka att Eco-driving inte var så relevant.
Han tyckte flera gånger att jag körde för långsamt och jag kuggades primärt pga detta.

Körde om några parkerade bilar och fick då ett möte som inte lämpligen kunde passera innan jag kört om bilarna, han ansåg då att eftersom jag låg tillräckligt långt från bilarna att jag borde ha kört max hastighet förbi för att inte hindra mötande. Låg i kanske 25 på 40 väg precis då.
Vad jag har lärt mig så ska man bör sakta in när man kör om parkerade bilar pga vad som kan komma mellan dem även om du har avstånd nog för att undvika dörrar (hade kanske 2m till dom), eller har jag fel här?

Sen tyckte han att jag åkte för långsamt på 60-väg, låg då i runt 53km/h. Ville inte gasa mer för jag inte hade koll på hur bilen skulle reagera och riskera att köra över 60.
Kan man anse att uppköraren ska snabbt kunna anpassa sig till en ny bil. (Hans inprogrammerade autosvar på den frågan: Du försöker inte ta körkort till bilar du bara känner dig bekväm med)

Förstår självklart problemen och det var även vissa andra tabbar han klagade på (relaterade till samma grund) som jag håller med om och jag vet ungefär hur jag kan öva in.

Frågan är om (som jag borde ha fattat från eco-driving delen) kontrollanten var ovanligt mån om just att hänga med i trafikrytmen och kunde inte ha brytt sig mindre om att sakta in i god tid eller (hans egna ord) hoppa växlar?

Om någon som har haft typ samma kommentar på sin uppkörning så vill jag gärna veta hur ni löste det
Hej!

Din beskrivning på vad du brast i är ganska vanligt förekommande. I sin iver att köra ”säkert” eller ”försiktigt” så slår det över åt fel håll. Detsamma gäller detta med miljökörning eller eco-driving, som du benämner det.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg som tangerar detta. Du kan läsa mer på Uppkörningsbloggen!

https://uppkorningblog.com/2016/04/15/hastighet/
Förarprövaren 2020-10-23 16:03 ! Citera #
David 2020-10-23
Så jag kuggade idag i Uppsala, Kul va !

Borde insett i början när han verkade tycka att Eco-driving inte var så relevant.
Han tyckte flera gånger att jag körde för långsamt och jag kuggades primärt pga detta.

Körde om några parkerade bilar och fick då ett möte som inte lämpligen kunde passera innan jag kört om bilarna, han ansåg då att eftersom jag låg tillräckligt långt från bilarna att jag borde ha kört max hastighet förbi för att inte hindra mötande. Låg i kanske 25 på 40 väg precis då.
Vad jag har lärt mig så ska man bör sakta in när man kör om parkerade bilar pga vad som kan komma mellan dem även om du har avstånd nog för att undvika dörrar (hade kanske 2m till dom), eller har jag fel här?

Sen tyckte han att jag åkte för långsamt på 60-väg, låg då i runt 53km/h. Ville inte gasa mer för jag inte hade koll på hur bilen skulle reagera och riskera att köra över 60.
Kan man anse att uppköraren ska snabbt kunna anpassa sig till en ny bil. (Hans inprogrammerade autosvar på den frågan: Du försöker inte ta körkort till bilar du bara känner dig bekväm med)

Förstår självklart problemen och det var även vissa andra tabbar han klagade på (relaterade till samma grund) som jag håller med om och jag vet ungefär hur jag kan öva in.

Frågan är om (som jag borde ha fattat från eco-driving delen) kontrollanten var ovanligt mån om just att hänga med i trafikrytmen och kunde inte ha brytt sig mindre om att sakta in i god tid eller (hans egna ord) hoppa växlar?

Om någon som har haft typ samma kommentar på sin uppkörning så vill jag gärna veta hur ni löste det
Hej igen!

Här finns ett annat inlägg där jag kort beskriver detta med miljökörning vs samspel och hinder för andra trafikanter.

https://uppkorningblog.com/2016/04/21/motorbromsamiljokorning/
David 2020-10-23 16:34 ! Citera #
Intressant del med att visa att man kan köra både snabbt och långsamt. Även den där andra gav insyn på saker jag kunde ha tänkt på gällande insaktning.
Slutsatsen jag drar av det du skrivit blir ungefär: Kör så fort du kan (om ingen solklar anledning emot finns) med hög acceleration och bara om det är tomt med bilar kring dig så ska du motorbromsa lugnt. Om andra bilar finns runt dig så bör du också använda fotbromsen (i måtta).

Något som inspektören sa som kan låta lite överdrivet självsäkert är att om något farligt skulle kunna hända i en viss situation vid relativt låga hastigheter (<45km/h typ) ska du istället för att fotbromsa endast motorbromsa och vara bromsberedd då stopp sträckan är kort vid dessa hastigheter, låter det vettigt?
Anonyy 2020-10-26 01:44 ! Citera #
Hej hur gick det ? Vilka vägar tog ni?
Jillluuuuu 2020-10-26 10:17 ! Citera #
David 2020-10-23
Jo, hade tur och hittade en ny tid redan på måndag så får öva på att köra som en dåre tills dess.
Hoppas bara jag inte får samma, han tyckte jag behövde mer träning men förhoppningsvis kommer jag ihåg hur deras bilar känns.
Hur gick det
David 2020-10-26 12:00 ! Citera #
Bytte tid till nästa vecka, kändes som jag ville öva mer.

Här är iaf vägen jag tog på ovannämnda uppkörning:

bildtagg.se/bild/uollpl4rkf2hr2yk5yuaexyw

Tog den vägen motsols och det var där i början som jag tabbade mig med de parkerade bilarna
Jilluuu 2020-10-26 12:03 ! Citera #
David 2020-10-26
Bytte tid till nästa vecka, kändes som jag ville öva mer.

Här är iaf vägen jag tog på ovannämnda uppkörning:

bildtagg.se/bild/uollpl4rkf2hr2yk5yuaexyw

Tog den vägen motsols och det var där i början som jag tabbade mig med de parkerade bilarna
Right right lycka till iaf.

Jag ska köra imorgon i Sollentuna. Är väldigt exalterad men också stressad för att jag vill inte bli kuggad. Hoppas för det bästa!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov