Start > Körkortsforum > Vilken blir er första MC!

Vilken blir er första MC!

Tilldus 2011-03-14 19:00 ! Citera #
HEJ! Ja har nu ägt en Honda cbr 125r i 3 år. Den har varit en dröm som första hoj ända som går att klaga på är att de är väldigt svårt att trimma den. Nu är ja 18år och sattsnar på en Kawasaki 250r ninja. Det bästa är att ja endast behöver köra upp. Vad tycker ni är den bästa mellan hojen, allså max 25 kg/watt.

HA de bäst på vägarna/

Tilldus
ester 2011-04-07 05:23 ! Citera #
Jag har köpt en veteran , massor av känsla o härligt ljud. Fart? nej den går inte i mer än 125km/h.
Men det räcker om man ska kunna uppleva naturen.
BSA B 33 1951. En 500 kubiks encylindrig maskin.
Jag säger bara , våga prova veteran.
Problemet är bara att pedalena har bytat sida före 1973. Krångligt när man ska ta kort.
kungen81 2011-04-12 02:43 ! Citera #
Min förstahoj blev en Yamaha r6 -01 kostade mig 39000:- och satte den på farsan och fick en försäkring på 2800:- per år
Grym hoj liten och smidig grymt lättkörd kan rekommendera den kraftigt men glöm ej att köpa krasch puckar kostar från 500 - 1500:- så lär du spara en hel del ifall du vurpar.
Jonathann 2011-04-21 13:38 ! Citera #
Min första hoj var en Yamaha Fazer 600. En sjukt lättkörd hoj som var väldigt lätt att köra manöverprovet med men som ändå var väldigt pigg och rolig att köra. Den kunde dock vara lite seg då man satt två på den. Men helt klart en hoj som jag kan rekommendera som första hoj. Inte den bästa men garanterat en utav de bästa att lära sig på skulle jag säga. Det ska tilläggas att jag tog körkort för tung mc direkt. Då dom hade sänkt ned gränsen till 595 kubik också. Yamaha Fazer är väldigt likt den hojen som körskolorna här i stan har i alla fall. Finns säker vissa körskolor som har Fazern också med tanke på dess köregenskaper.

Sen nu då jag har fått kortet så ska jag dock göra mig av med denna underbara hoj för att köpa någon med lite mer kubik och tryck i för roligare körning. För så fort man har vant sig vid något så blir man genast sugen på lite mer!
Gäst 2011-05-24 19:32 ! Citera #
Min första mc var en Yamaha RD 125 från -83 en perfekt första hoj. Lätt att hantera och manövrera, billig försäkring och går riktigt bra.
då 125a tiden var över och jag började med tung begränsad så skaffade jag en Yamaha FZR 600 från -92. Även den anser jag som en ganska bra första hoj. Den är billig, hyffsad försäkring, snygg och sportig. Dock så är det nog inte en hoj man ska ha på uppkörningen, då svängradien är dålig, pga. att det är en sportmotorcykel och det inte går att svänga lika mycket som på en touring hoj. Men de är nog de mäst prisvärda motorcyklarna i sina klasser.
Johanmc 2011-06-25 18:55 ! Citera #
BMW F800 som på körskolan, är väldigt skön att köra, men lite väl dyr.

Annars har jag siktet på en Kawasaki ER-6N, om jag hittar en till vettigt pris, verkar lagom kraftfull och har fått bra kritik som Sveriges mest sålda MC fem år i rad nu.

I ”värsta” fall tar jag en gammal CB 500 för en billig peng tills jag får råd med en roligare båge :) .
ER-6N 2012-04-07 22:20 ! Citera #
Jag har uppkörning om två veckor men har redan köpt min första hoj, en svart Kawasaki ER-6N av 2012 års modell. Kostade mig 67.900 kr men så kommer jag ha den i många år. Den har ju inte blivit vald till årets hoj sedan 2005 för att den är dålig.

Så i.imgur.com/MrVhQ.jpg:1be0rh5f ser hojen ut. Ser i dag ut som på bild 1 men kommer om ca en vecka att se ut som bild 2 när min ”tail tidy” (kortare skärm/registreringsskylthållare) kommer från england. Ser mycket bättre ut.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor