Start > Körkortsforum > Cykelbana/Cykelpassage?

Cykelbana/Cykelpassage?

Björn He 2024-07-17 00:31 ! Citera #
En plats på en körbana där en cykelbana korsar körbanan är markerad med rutformiga streckade linjer = cykelfältslinjer. En sån plats räknas som cykelöverfart om platsen är skyltad med en cykelöverfartsskylt, som liknar övergångsställeskylten men har en symbol som föreställer en cyklist istället för en gående, men om en sån skylt saknas så räknas den bara som en cykelpassage. Skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart är att en fordonsförare som närmar sig en cykelöverfart har väjningsplikt mot cyklister (och ev. förare av moped klass II) som korsar eller just vill korsa körbanan, men vid en så kallad cykelpassage har tvärtom cyklister (och mopedister) väjningsplikt.

Sen har en fordonsförare också väjningsplikt mot gående eller cyklister (och ev. förare av moped klass II) när föraren korsar en gångbana eller cykelbana på en plats där körbanan är anlagd upphöjd till trottoaren. På vissa körbanor som liknar en huvudled är anslutande körbanor anlagda upphöjda till trottoaren längs sidan av körbanan, och fordonsförare som kör ut från den körbana som är upphöjd till trottoaren, och har väjningsplikt mot gång- eller cykeltrafik på gång- eller cykelbanan belägen på trottoaren, har också väjningsplikt mot varje fordon på körbanan föraren kör in på; i en trafiksituation som denna nämnda gäller INTE högerregeln, utan det är utfartsregeln som gäller vid utfart från en körbana som korsar en gång- eller cykelbana.
Gäst 2024-07-17 23:54 ! Citera #
Björn He

Jag undrade specifikt om exemplet jag talade om är en cykelpassage och ifall det räcker med ett m16-rad för att visa att det är en cykelpassage i kombination med övergångsstället. Det andra du talar om vet jag redan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov