En plats på en körbana där en cykelbana korsar körbanan är markerad med rutformiga streckade linjer = cykelfältslinjer. En sån plats räknas som cykelöverfart om platsen är skyltad med en cykelöverfartsskylt, som liknar övergångsställeskylten men har en symbol som föreställer en cyklist istället för en gående, men om en sån skylt saknas så räknas den bara som en cykelpassage. Skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart är att en fordonsförare som närmar sig en cykelöverfart har väjningsplikt mot cyklister (och ev. förare av moped klass II) som korsar eller just vill korsa körbanan, men vid en så kallad cykelpassage har tvärtom cyklister (och mopedister) väjningsplikt.
Sen har en fordonsförare också väjningsplikt mot gående eller cyklister (och ev. förare av moped klass II) när föraren korsar en gångbana eller cykelbana på en plats där körbanan är anlagd upphöjd till trottoaren. På vissa körbanor som liknar en huvudled är anslutande körbanor anlagda upphöjda till trottoaren längs sidan av körbanan, och fordonsförare som kör ut från den körbana som är upphöjd till trottoaren, och har väjningsplikt mot gång- eller cykeltrafik på gång- eller cykelbanan belägen på trottoaren, har också väjningsplikt mot varje fordon på körbanan föraren kör in på; i en trafiksituation som denna nämnda gäller INTE högerregeln, utan det är utfartsregeln som gäller vid utfart från en körbana som korsar en gång- eller cykelbana.