Start > Körkortsforum > Cykelbana/Cykelpassage?

Cykelbana/Cykelpassage?

Gäst 2020-10-09 18:50 ! Citera #
Hur kan man se att vägen man korsar är en cykelbana och inte en vanlig cykelpassage? Hur ska man kunna se skillnaden egentligen?
Gäst 2020-10-09 20:52 ! Citera #
Undrar jag med
Gäst 2020-10-09 22:48 ! Citera #
Verkar vara om det är upphöjt(Fartgupp) där cykeln åker över är det en cykelpassage, om det är samma höjd som vägen är det en cykel överfart. Så fartgupp innan gäller inte. Sen ska det finnas skylt för cykeln(B8) och utmärkt väg där dom ska cykla.
anonym 2020-10-10 21:34 ! Citera #
Gäst 2020-10-09
Verkar vara om det är upphöjt(Fartgupp) där cykeln åker över är det en cykelpassage, om det är samma höjd som vägen är det en cykel överfart. Så fartgupp innan gäller inte. Sen ska det finnas skylt för cykeln(B8) och utmärkt väg där dom ska cykla.
Tror han/hon mer menar just cykelbana och cykelpassage. Då det enligt utfartsregeln ska räknas som en utfart om man korsar en gång eller cykelbana. Frågan är då vad räknas som en cykelbana. I vissa fall är den upphöjd och då räknas det, men om det är vägmarkeringar precis som vid en cykelpassage (sockerbitsmarkeringar) i samma höjd som vägen, då vet jag inte om det räknas som en utfart eller inte.
Gäst 2020-10-10 23:23 ! Citera #
Om det är en cykel istället för en gående på skylten = cykelöverfart
Gäst 2020-10-11 11:17 ! Citera #
Är det ens någon som ser skillnad mellan cykelbana och cykelpassage? Tror många ändå tillämpa högerregeln för det är extremt svårt att se.
Magnus 2020-10-11 19:36 ! Citera #
Jag kollade upp detta genom att ringa Transportstyrelsen. Blev hänvisad till en som hänvisade till en annan som hänvisade till en tredje. Denna tredje kunde besvara alla mina frågor, en riktig expert.

Så här ligger det till, enligt experten. Cykelbanor passerar ALDRIG vägar eller gator. Cykelbanor kan leda fram till en gata, men slutar där och kanske sedan fortsätter på andra sidan gatan. Om det finns en särskild, tydlig markering för cyklister att passera över en väg, så är det frågan om en cykelpassage eller en cykelöverfart. Vid cykelöverfart har cyklisten alltid företräde, men inte vid cykelpassage. Cykelöverfart har skylten Övergångsställe-fast-med-cykel, cykelpassage har ingen särskild skylt.
Gäst 2020-10-11 19:48 ! Citera #
Så med andra ord så är det högerregel som gäller här? https://maps.app.goo.gl/dXLkLvnkDWN6F18w5
Gäst 2020-10-12 08:41 ! Citera #
Hörde av mig till trafikverket, detta skrev de angående bilden.


Svar: Den bifogade bilden visar en cykelpassage eftersom den är markerad med vägmarkeringen M16, se nedan länk, och i kombination med ett övergångsställe så räcker det med en rad M16.

Det är upp till ansvarig väghållare, kommunen, att säkerställa för trafikanterna vad aktuell plats är.

Högerregeln eftersom den bifogade bilden visar en cykelpassage.

Vad står det i kommunens detaljplan om aktuell plats, OM nu cykelbanan enligt detaljplanen går över vägen hur ska väghållaren säkerställa att trafikanter har vetskap om detta?


Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov