När sätta ut varningstriangeln?
För att tyda lagen så säger lagen att på alla vägar där hastigheten är
ÖVER 50 km/h måste man använda varningstriangel, eftersom att en 60 väg är närmaste hastighet
ÖVER 50 så är det därifrån och uppåt som lagen gäller
Så om hastighetsgränsen är 50 km/h behöver jag inte sätta ut varningstriangel? Det står ”högre än 50 km/h” vilket betyder att allt som är över 50 måste jag sätta ut men om det är 50 så behöver jag inte. Om jag skulle behöva sätta ut när det är 50 så hade det stått såhär istället ”om det är lika med eller högre än 50 km/h”. Tycker att lagarna är rätt luddiga och diffusa...
Ja, lagstiftningen säger högre än 50 km, alltså inte på 50 vägar utan högre och vilka vägar har vi i Sverige som är högre än 50? Jo, 60...
Mvh
Från
https://korkortonline.se/teori/olyckor/
Alla bilar ska vara utrustade med en varningstriangel. Blir din bil stående på en väg där hastighetsbegränsningen är högre än 50 km/h måste du sätta ut en varningstriangel. Sätt ut den 50–100 meter bakom bilen.
Viktigt förtydligande om ”högre än 50 km/h”;
Du måste sätta ut varningstriangel om hastighetsgränsen är högre än 50 km/h. I praktiken innebär detta att du behöver sätta ut den först när hastighetsgränsen är 60 km/h (som är nästa steg på hastighetsskalan). Detta eftersom 50 km/h inte är ”högre” än 50 km/h (det är exakt 50).
Dvs, som Abdulla konstaterade, varningstriangel sätts ut på 60 väg ej 50 väg.
Varningstriangel
Alla bilar ska vara utrustade med en varningstriangel. Blir din bil stående på en väg där hastighetsbegränsningen är högre än 50 km/h måste du sätta ut en varningstriangel. Sätt ut den 50–100 meter bakom bilen.
Viktigt förtydligande om ”högre än 50 km/h”
Du måste sätta ut varningstriangel om hastighetsgränsen är högre än 50 km/h. I praktiken innebär detta att du behöver sätta ut den först när hastighetsgränsen är 60 km/h (som är nästa steg på hastighetsskalan). Detta eftersom 50 km/h inte är ”högre” än 50 km/h (det är exakt 50).
Det är över 50km/h! Man behöver då alltså inte sätta ut varningstriangeln på 50-väg. Men om det verkligen behövs, dvs riktigt dålig sikt eller dåligt väder så skadar det nog inte att sätta ut den (vid 50-väg) ändå för säkerhets skull!
Det är vad jag tror!
Men jag fick fel svar när jag satte 50 km/h på ett körkortstest på elevcentralen. Det rätta svaret va 60km/h så de måste väl ha ändrat något? Eller är det testet som har fel?
Men jag fick fel svar när jag satte 50 km/h på ett körkortstest på elevcentralen. Det rätta svaret va 60km/h så de måste väl ha ändrat något? Eller är det testet som har fel?
Ja, 50 km/h är fel. Rätt är ”ÖVER 50 km/h” eller ”60 km/h”.
Det måste överskrida 50 km för att man ska sätta ut en varningstriangel. Det kan alltså inte vara 50. utan 60- 70- 80- osv.
Senaste foruminläggen
Rubrik