Start > Körkortsforum > Kuggade idag

Kuggade idag

Christina 2020-08-21 12:55 ! Citera #
Kuggade min första uppkörning idag, kan absolut säga att min körning var katastrofal och att jag aldrig kört så dåligt i hela mitt liv och det kan jag stå för. Jag fattade själv att den körningen var omöjlig att godkänna. Dock har jag aldrig sett en mer hjärtlös och kall människa som instruktören jag hade. Satt och grät ögonen ur mig framför henne och kunde knappt prata för jag var så besviken på mig själv och hon stirrade på mig med en död blick och pratade nedvärderande med mig när hon förklarade mina fel, hon lugnade inte ner mig, önskade inte mig lycka till nästa gång utan pratade på ett sätt som fick mig att känna mig smutsig och värdelös. Kan man vara så omänsklig? Är det det man får lära sig på utbildningen? Vill aldrig sätta mig bakom en ratt igen eller åka tillbaka till Trafikverket efter den här upplevelsen. Spydde när jag kom hem efter det här, körkortet är helt enkelt inte för mig och jag är okej med det efter detta.
:( 2020-08-21 15:24 ! Citera #
Jättetråkigt att höra, verkligen! Brist på empati i en sådan situation gör så att man känner sig desto mer blottad också.
Så ska det absolut inte behöva gå till.
Jag håller tummarna för att nästa inspektör blir mer mänsklig, för du tänker väl inte ge upp bara för att du fick oturen just den dagen?

Lycka till !!!!
acknan 2020-08-21 15:53 ! Citera #
Du det är bara att glömma den uppkörningen och satsa på nästa. De flesta blir ju kuggade på den första det är standard. :o Kolla i ditt mail från trafikverket vad du misslyckades med och skriv här så kanske vi kan ge dig lite tips. Jag kuggade min första, tänkte på det i kanske 2-3 dagar efteråt var riktigt besviken osv. Kunde inte sluta tänka på skiten. Började tänka att det här kanske inte går osv. Bokade ny tid efter 2 veckor och utan att köra en enda gång så klarade jag det andra gången. Sen tycker jag att du ska se på saken lite mindre allvarligt. Du kommer ju ta körkortet det är ett faktum. Frågan är om du behöver köra upp 1 eller 2 gånger till. Kanske mer träning innan. Du måste kunna tänka rationellt inför en uppkörning. Det finns en risk att du inte klarar det och det måste du vara beredd på. Men det kommer fler chanser. Det är bara att nöta på.
Christina 2020-08-21 15:57 ! Citera #
:( 2020-08-21
Jättetråkigt att höra, verkligen! Brist på empati i en sådan situation gör så att man känner sig desto mer blottad också.
Så ska det absolut inte behöva gå till.
Jag håller tummarna för att nästa inspektör blir mer mänsklig, för du tänker väl inte ge upp bara för att du fick oturen just den dagen?

Lycka till !!!!
Tack så mycket, har kollat tider för att boka ny uppkörning men finns bara tider i januari just nu.. :( Ska kolla tidigt på morgnarna ifall jag hittar en tid, vill bara bli klar med den här processen och få körkortet..
Christina 2020-08-21 16:05 ! Citera #
acknan 2020-08-21
Du det är bara att glömma den uppkörningen och satsa på nästa. De flesta blir ju kuggade på den första det är standard. :o Kolla i ditt mail från trafikverket vad du misslyckades med och skriv här så kanske vi kan ge dig lite tips. Jag kuggade min första, tänkte på det i kanske 2-3 dagar efteråt var riktigt besviken osv. Kunde inte sluta tänka på skiten. Började tänka att det här kanske inte går osv. Bokade ny tid efter 2 veckor och utan att köra en enda gång så klarade jag det andra gången. Sen tycker jag att du ska se på saken lite mindre allvarligt. Du kommer ju ta körkortet det är ett faktum. Frågan är om du behöver köra upp 1 eller 2 gånger till. Kanske mer träning innan. Du måste kunna tänka rationellt inför en uppkörning. Det finns en risk att du inte klarar det och det måste du vara beredd på. Men det kommer fler chanser. Det är bara att nöta på.
Tack så mycket för ditt svar bästa du. Det som gör mig mest besviken är att jag vet att jag kör bra och trafiksäkert egentligen, var bara så jäkla nervös, har aldrig varit så nervös i hela mitt liv som jag vart imorse. Mina ben skakade och var både gråt och spyfärdig. Försökte ta det lugnt och ta djupa andetag men allt gick bara fel. Inspektören fick ingripa och bromsa 2 gånger, första gången bara 1-2 minuter efter att jag börjat köra. Visste redan då att det var kört, men försökte ändå göra allt för att få det att funka. Mitt största problem var att jag övningskört med en gammal bil varav pedalerna är väldigt lätta att trycka på, så jag hade svårt för bilen jag körde upp med då det blev hårda inbromsningar och hade svårt med hastigheten pga modernare pedaler. Det förstörde hela körningen med andra ord. Instruktören bad mig vända mot Trafikverket efter ca 20 min pga det var katastrof.

Såhär stod det i mejlet:
Grundorsak till underkännandet är:
Manövrering
Din körning visar brister i att:
Uppvisa en rutinmässig manövrering
Trafikregler
Din körning visar brister i att:
Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Samspela med andra trafikanter
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
Backning
Cirkulationsplats
Gatukorsning
Parkering
Signalreglerad korsning
Säkerhetskontroll
Ingripande har förekommit.

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Oskyddade trafikanter
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Järnväg/Spårvägskorsning
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål
Gäst 2020-08-21 18:44 ! Citera #
Det var precis samma för mig, hade bara kört en renault clio 2007, så kom jag till trafikverket och skulle köra stor modern dieselbil.
Min första uppkörning var jag så nervös så att min hjärna tog inte normala beslut som jag annars gör. Då blev det såhär 8-)

Din körning är underkänd.
Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:

Visa god uppmärksamhet

Detta får konsekvenser på:
Manövrering
Din körning visar brister i att:

Uppvisa en rutinmässig manövrering

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:

Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder

Brister har visat sig i följande situationer:

Gatukorsning
Motorväg/motortrafikled

Ja massa ord helt enkelt men allt handlade om att jag var nervös och ovan vid bilen. Kan ju köra bra :D .
15 dagar senare blev jag godkänd. 0 körning mellan uppkörningarna :|

Andra gången körde jag volvo v60 hos trafikverket, då var jag lite mer beredd på hur en modern bil funkar. Efter ett tag insåg jag att den bilen var mycket mer lättkörd än min hemma. Det handlar bara om vana. :?
Men jag tycker absolut du ska boka in så fort som möjligt och bara köra på. Du kommer vara mindre nervös och mer arg nästa gång och då går det säkert bra. Du säger ju att du kan köra bra. 8-)
Rick 2020-08-21 18:57 ! Citera #
Ge inte upp!!! Nervositet är vanligt, speciellt vid första uppkörning, det är bara att kolla dina misstag och rätta dem. Se det som något positivt, du vet hur allt funkar nu, du har kört bilen och vet hur uppkörningen går till och nu är det bara att kämpa till nästa uppkörning! Tipsar dig att kolla trafikverket varje dag, varje timme, det kommer säkert upp något

Får jag fråga var du körde upp och vem din inspektör var?
Mr kugg 2020-08-21 22:35 ! Citera #
Jag ger dig rådet att fortsätta även jag kuggade idag på min första skönt att iallafall ha fått bort den oskulden ifrån första gör så här nu ring in till Trafikverket du har förtur till 2 uppkörningar så du kan få en mycket tidigare tid.
Thinker 2020-08-22 13:53 ! Citera #
Tog du privata lektioner eller från trafikskolor?
Christina 2020-08-22 13:58 ! Citera #
Thinker 2020-08-22
Tog du privata lektioner eller från trafikskolor?
Gick en 2 veckors intensivkurs förra året på en trafikskola precis där Trafikverket ligger, sen har jag tagit enstaka lektioner på trafikskolor efter det & kört mycket privat nu den sista tiden innan uppkörningen :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor