Finns absolut inget i lagen som gör skillnad på att ”köra om, omkörning och att köra förbi” genom att byta körfält eller att inte byta körfält.
Hon körde om, vilket normalt inte är tillåtet där. Dock så kan undantaget om tät köbildning i alla körfält rädda henne.
Jag tror inte det spelar någon roll om en fordonsförare i mittersta eller vänstra körfältet kör saktare än högsta tillåtna hastigheten eller på annat sätt ”överdrivet långsamt”, det är ändå ingen omständighet som kan tillåta en själv att köra om den på sidan närmast vägkanten, om man kör om ett fordon i vänstra filen på höger sida (i högertrafik) så bryter man själv mot gällande trafikregler. Och såvitt jag vet så kan man stoppas av polisen för att få böter utfärdade för brott mot Trafikförordningen om man kör om något annat fordon på sidan närmast vägkanten (även om kanske relativt få fordonsförare som kört om på höger sida har fått böter för det), då är det ju inte så konstigt om man blir kuggad om man kör om på höger sida under just körprovstillfället.
Enligt de generella trafikreglerna är det vid färd på väg påbjudet att framföra ett fordon i körfältet beläget närmast högra vägkanten (sett i färdriktningen), om det är påbjudet för fordonet, UTOM när fordonsföraren planerar att köra om något annat fordon som färdas i lägre hastighet, då det är påbjudet för fordonsföraren att färdas i körfältet till vänster - men efter avslutad omkörning skall föraren återvända till högra körfältet och INTE köra vidare i vänstra eller mittersta filen; det kan faktiskt bli böter på att inte köra i körfältet till höger i påbjudna körriktningen men det kan som jag sagt också bli böter på att köra om på höger sida, för om man kör om ett annat fordon på sidan närmast vägkanten så bryter man själv mot gällande trafikregler, och då spelar det ingen roll huruvida den man kört om på ”fel sida” kört i det vänstra körfältet på ett tillåtet sätt eller icke.
På en motorväg eller annan körbana med minst två körfält påbjudna för trafik i en viss färdriktning är det endast tillåtet att köra i det vänstra körfältet eller köra om fordon i vänster körfält på höger sida i följande tre undantagsfall:
1.om det är tät köbildning i samtliga körfält,
2.om tillåten hastighet på körbanan är högst 70 km/tim, eller
3.om vänster och höger körfält leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare.
Det är exempelvis tillåtet såvitt jag förstår att köra om på höger sida på en motorväg, om man kör i det högra körfältet och närmar sig eller passerar en vägvisare som anger att det kommer en avfart och vilka färdmål avfarten leder till - för då leder ju högra körfältet (som är närmast den kommande avfarten) och vänstra körfältet till olika färdmål enligt vägvisare.