Start > Körkortsforum > Köra om på höger sida på motor…

Köra om på höger sida på motorväg om personen i vänster körfält kör för sakta?

Jesper 2020-08-02 19:08 ! Citera #
Hej,

Jag undrar vad regelerna säger om omkörning på höger sida på motorväg med tre körfält? Säg att personen som kör längst till vänster ligger och såsar på 70 km/h på en 100 km/h-väg, får jag köra om den personen på ett av de högra körfälten?
Hej 2020-08-02 20:23 ! Citera #
Nej det tror jag inte om det är på en väg 90 km/h eller högre hastighet
Gäst 2020-08-02 21:15 ! Citera #
Enkla svaret är nej.

Skulle antingen hastigheten på vägen vara 70 km/h eller lägre, eller det bildas kö, eller att körfälten går åt olika ställen, skulle det vara okej att köra om på höger.

I det här fallet är hastigheten på vägen inte 70 km/h eller lägre, det bildas ingen kö, och körfälten går åt samma håll. Alltså får du inte köra om på höger sida.

Även om den personen som ligger i 70 km/h i vänster körfält gör fel, skulle du också göra fel i att köra om på höger sida. Bilen i vänster körfält gör fel i att hindra bakomvarande trafik från att köra om, och du skulle göra fel i att köra om en bil i en situation som inte tillåter det.

Detta har hänt mig en gång på motorväg, och då har bilen i vänster körfält helt enkelt glömt av att svänga in till höger körfält. Jag som hade högre hastighet skulle behöva köra om, men som då inte var tillåtet. Jag väntade en stund för att se om bilen i vänster körfält upptäcker mig. En stund senare när den ännu inte sätt mig, byter jag till vänster körfält, bakom bilen i vänster körfält. Efter en stund hade bilen i vänster körfält ännu inte sätt mig i speglarna, och då blinkade jag ett par gånger med helljuset, vilket gjorde att bilen insåg sitt misstag och körde in till högra körfältet och jag kunde köra om. Bilen måste ha tyckt det vart väldigt pinsamt för den bromsade även ner rätt rejält när den insåg misstaget.

Helljusblinka/ljustuta är något du kan använda för att uppmärksamma andra. Det är däremot inget jag skulle göra för ofta på en uppkörning om det inte verkligen behövs, då detta kan anses som ett lite mer aggressivt körsätt. På uppkörningen ska du köra defensivt men ändå bestämt. Ta det därför hellre lugnt, innan du börjar tuta på andra.

Skulle detta hända på en uppkörning hade jag i god tid saktat ned för att inte hinna ikapp bilen som ligger i vänster körfält och ändå hålla bra avstånd. Kanske ser bilen i vänster körfält att jag saktat ner och inser då att den måste gå till högra körfältet. Om den inte ser mig, kommer säkert något annan hinna ikapp inom kort om personen i vänster körfält kör långsammare än vägens hastighet. Dessutom är det sällan man behöver köra om på en uppkörning då den är så pass kort att man inte tjänar mycket tid på det.

Hoppas det klargjorde din fråga! :D
Kör förbi 2021-05-23 11:45 ! Citera #
Du kan inte sakta ner från 110 till 70 för att nån Pelle valt att köra 70 på vänster körfält. I trafiken är den största prioriteten säkerhet. Händer detta och föraren inte ökar farten eller byter körfält, så kan du köra förbi på höger sida.

Ibland kan man inte följa trafikreglerna till 100%, och då måste man göra det som är säkrast i just det läget. Detta kommer ni att lära er när ni tagit körkort och faktiskt börjar lära er köra bil på riktigt.
Björn He 2021-05-23 14:49 ! Citera #
Nån gång när jag var 19 år gammal och körde på E4/E20 mellan Västberga och Skärholmen/Kungens kurva, där det är fyra körfält i södergående riktning och max 80 km/tim, så körde jag om en bil som körde enbart 70 km/tim i det näst högra körfältet till höger, men jag började känna mig ångerfull över det när jag fick höra en gammal universitetskamrat berätta att han blev kuggad på sin första uppkörning med anledning av ”enbart” ett enda (relativt lindrigt) misstag.

^Hans misstag var tydligen att när han körde på den trefältiga 110-sträckan på Nynäsvägen tror jag, så körde han om en annan bil som åkte i relativt mycket lägre hastighet än 110 km/tim i mittersta körfältet i höger körfält. Med anledning av ”bara” det där misstaget så sa inspektören att han inte kan bli godkänd eftersom inte han följt regler trots att man ”måste” följa trafikregler; det är ju i regel inte tillåtet köra om till höger som han gjorde, utan om han mot förmodan ville köra om den där bilen som ”sniglade” i mittersta körfältet så skulle han sänka sin hastighet och göra ett dubbelt körfältsbyte till det vänstra körfält för omkörning - istället för att göra omkörning i det högra körfältet - eftersom inte omkörning är tillåten till höger (eller det hade ju varit okej att köra om till höger om högsta tillåtna hastigheten varit högst 70 km/tim men nu var ju den 110 km/tim och alltså HÖGRE ÄN 70).

^Dessvärre är det relativt vanligt på Nynäsvägen att bilister - som varken kör om långsammare trafik eller ens kör i cirka 110 km/tim - kör i mittersta körfältet istället för det högra, eller det var vanligt förekommande åtminstone förr innan hastighetsbegränsningen där sänktes från 110 till 100 km/tim. Jag undrar om inte det är samma situation på den trefältiga 100-sträckan på E4/E20 mellan Södertälje och Alby.
Gäst 2021-05-30 14:04 ! Citera #
Ni har alla fel. Man ska alltid hålla sig till höger körfält, då då kan du naturligt köra förbi alla långsamma förare som är på vänster vägfilt
Björn He 2021-05-31 16:09 ! Citera #
Gäst 2021-05-30
Ni har alla fel. Man ska alltid hålla sig till höger körfält, då då kan du naturligt köra förbi alla långsamma förare som är på vänster vägfilt
DU har fel! Enligt svensk trafiklag är inte omkörning tillåten på sidan närmast vägkanten, utom i vissa undantagsfall; ett undantag är på en körbana med flera körfält utan (tillåten) mötande trafik och med en tillåten hastighet som är högst 70 km/tim. På en körbana med tre körfält och en högsta tillåtna hastighet som är högre än 70 är det alltså EJ tillåtet köra om långsammare fordon i mittersta körfältet på sidan närmast vägkanten, även om det kanske är relativt vanligt med omkörning till höger på exempelvis Södertäljevägen och Nynäsvägen; på de trefältiga 100-sträckorna mellan Södertälje och Alby och mellan Handen och Farsta/Trångsund är det tydligen vanligt förekommande med bilister som kör i mittersta körfältet och inte till höger utan att både köra om långsammare trafik eller ens köra i cirka 100 km/tim.

En av mina gamla universitetskamrater, som klarade uppkörningen på tredje försöket, blev tydligen kuggad med anledning av ett enda (relativt lindrigt) fel på Nynäsvägen (där högsta tillåtna hastigheten var 110 km/tim men är nu sänkt till 100); hans misstag var att han körde om en annan bilist, som körde i relativt lägre hastighet än 110 km/tim i mittersta körfältet, på sidan närmast vägkanten - istället för att sänka hastigheten och göra ett dubbelt körfältsbyte till vänstra körfältet innan omkörningen, trots att han skulle ha kört om på vänster sida och inte på sidan närmast vägkanten, eller omkörning till höger hade ju varit okej om högsta tillåtna hastigheten varit högst 70 km/tim men nu var ju den HÖGRE ÄN 70 eftersom den var 110.
Björn He 2021-06-02 18:07 ! Citera #
Gäst 2021-05-30
Ni har alla fel. Man ska alltid hålla sig till höger körfält, då då kan du naturligt köra förbi alla långsamma förare som är på vänster vägfilt
Att körning i höger körfält är grundplacering innebär EJ att det alltid är rätt att köra i höger körfält, åtminstone inte rätt vid omkörning. När jag körde på E4/E20 vid trafikplats Västertorp, där det är fyra körfält för trafik söderut och högsta tillåtna hastigheten är 80 km/tim, nån gång när jag var 19 år, då körde faktiskt jag om en bilist, som körde i ”enbart” 70 km/tim i det näst högra körfältet, på höger sida men jag började känna mig ångerfull över det, när min universitetskamrat berättade att han blev kuggad på första uppkörningen med anledning av ”enbart” hans (relativt lindriga) misstag på Nynäsvägen tror jag.

Så det är inte alltid korrekt att hålla till höger. Det är såvitt jag vet lag på att man måste köra om långsammare trafik på sidan närmast mötande trafik, utom i vissa undantagsfall då det är tillåtet att köra om på båda sidorna. Min gamla universitetskamrat hade ju haft rätt att köra om den där bilisten som ”sniglade” i mittersta körfältet på Nynäsvägens trefältiga 110-sträcka (eller numera 100-sträcka) om högsta tillåtna hastigheten där hade varit högst 70 km/tim men nu var ju den HÖGRE ÄN 70, varför han blev kuggad med anledning av att inte han följt regler trots att man ”måste” följa trafikens regler. Han tänkte olyckligtvis inte på att försöka sänka sin hastighet och göra ett dubbelt körfältsbyte till vänster körfält innan omkörning, för hans uppfattning råkade vara att ”hastighetssänkning är olämplig eftersom det kan orsaka fara eller hinder för bakomvarande trafik”, men det är inte absolut rätt att tänka så. Jag skulle ALDRIG resonera att ”jag kan utgöra fara för bakomvarande och därför stannar jag inte vid en cirkulationsplats trots att jag måste stanna där för att lämna företräde”; en gång när jag närmade mig en rondell så körde en bakomvarande lastbil med för litet avstånd bakom mig - trots att ett fordons avstånd till framförvarande fordon skall vara tillräckligt stort för att undvika risk för kollision i händelse att framförvarande fordon sänker hastigheten eller stannar - och när jag stannade vid rondellen för att iaktta väjningsplikt mot fordon som var inne i cirkulationen före mig så bara körde plötsligt lastbilsjäveln rakt in i ”arslet” på min bil.

När jag kör på Nynäsvägen så brukar jag alltid i god tid placera mig i vänster körfält så fort jag närmar mig ett framförvarande fordon som kör i lägre hastighet än 100-110 km/tim, och stanna kvar i vänster körfält tills jag hunnit placera mig framför all långsammare trafik, svårare än så skall det inte vara. När jag körde på Nynäsvägen innan sänkningen av högsta tillåtna hastigheten från 110 till 100 km/tim så upplevde jag att fordonsförare där så gott som alltid brukar köra i mittersta körfältet och inte i höger körfält, utan att både köra om långsammare trafik eller överhuvudtaget köra i cirka 110 km/tim.
Björn He 2021-06-02 19:11 ! Citera #
Kör förbi 2021-05-23
Du kan inte sakta ner från 110 till 70 för att nån Pelle valt att köra 70 på vänster körfält. I trafiken är den största prioriteten säkerhet. Händer detta och föraren inte ökar farten eller byter körfält, så kan du köra förbi på höger sida.

Ibland kan man inte följa trafikreglerna till 100%, och då måste man göra det som är säkrast i just det läget. Detta kommer ni att lära er när ni tagit körkort och faktiskt börjar lära er köra bil på riktigt.
Jag håller inte med. För övrigt brukar normalt ingen fordonsförare köra i enbart 70 km/tim i vänster körfält på en väg med en högsta tillåtna hastighet över 100 km/tim. Däremot förekommer det ofta på 110-sträckan på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen, eller kanske rättare sagt förekom förr innan hastighetssänkningen där från 110 till 100 km/tim, att fordonsförare kör i mittersta körfältet och inte i höger körfält utan att både köra om långsammare trafik eller ens köra i cirka 110 km/tim, eller nu efter hastighetssänkningen 100 km/tim, och det verkar vara relativt vanligt förekommande även på den trefältiga 100-sträckan på E4/E20 mellan Södertälje och Alby/Hallunda.
Björn He 2021-06-09 20:48 ! Citera #
Nån snubbe skrev på Facebook att skälet till att omkörning är otillåten på sidan närmast egen vägkant är att den så kallade dolda vinkeln är mycket större på den sidan, och en eventuell sidokrock med någon som försöker köra om kan vara mycket förödande, framförallt i högre hastigheter, varför omkörning på sidan närmast vägkanten uppfattas som en stor trafiksäkerhetsrisk. I Tyskland är det såvitt jag vet jättesträngt förbjudet att ”undertake” som det kallas på engelska, d.v.s. köra om på sidan närmast vägkanten.

I Sverige är det dock tillåtet att köra om på båda sidorna på en körbana med flera körfält utan (tillåten) mötande trafik om
1.högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim,
2.det är tät köbildning i samtliga körfält, eller
3.det framgår av körfältsvägvisare att de olika körfälten leder till olika destinationer.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest