Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats

Cirkulationsplats

Ssarisen 2010-04-24 22:57 ! Citera #
Jag och min handledare är oense om var man ska byta fil vid vänstersväng i en cirkulationsplats. Han tycker att jag ska byta fil efter avfarten innan, medan jag anser att jag lika gärna kan ligga kvar. Vilket är rätt?
Gäst 2010-04-27 09:56 ! Citera #
Enligt min körskolelärare så ska man blinka höger och byta fil direkt när det är ”för sent” att köra in på avfarten innan den man ska ut på
Gäst 2010-05-03 09:57 ! Citera #
Jag har fått höra att man ska ”sikta” på skylten till avfarden innan och byta när man passerar den...
Elina 2010-05-05 09:48 ! Citera #
Gäst
Enligt min körskolelärare så ska man blinka höger och byta fil direkt när det är ”för sent” att köra in på avfarten innan den man ska ut på


Har fått höra samma av min körskolelärare. :) Risk att man blir trängd annars osv. Men det beror också på om vägen man ska svänga till har ett eller två körfält, vid två körfält och man ska i det vänstra kan man ligga kvar längre, som jag förstått det.
boije 2010-05-05 11:10 ! Citera #
Det är fullt lagligt att göra på båda sätten. Men min körskolelärare rekomenderar också att man ska lägga sig i ytterfilen strax innan man svänger av.
Argbigga 2010-05-13 22:23 ! Citera #
Detta problemet har jag också haft! Jag tänkte som du i början men nu tycker jag att det andra faktiskt är ganska logiskt, för man ska ju faktiskt svänga höger sedan om man säger så - och då ska man ju ligga så långt åt höger som möjligt. Jag har fått lära mig att när man svänger så ska man nästan sikta på refugen och gå så långt åt höger som möjligt, detta gör att man blockerar för övrig trafik att komma förbi, då de faktiskt inte skall göra det. Det är ju du som kör i cirkulationsplatsen! :)
Gäst 2010-06-12 23:52 ! Citera #
Det är lämpligast att byta fil innan man kör ut ur rondellen. Risken är annars att någon i ytterfilen missuppfattar situationen och kör in i en när man svänger ut. Är det trångt och man inte kan byta fil fast man borde kan man ta ett extra varv.
Johan_08 2010-06-15 00:47 ! Citera #
boije
Det är fullt lagligt att göra på båda sätten. Men min körskolelärare rekomenderar också att man ska lägga sig i ytterfilen strax innan man svänger av.


Stämmer, fullt lagligt att göra på båda sätten.
Att rekommendera är däremot att byta fil i god tid, då slipper man stressa upp sig i onödan och dom andra trafikanterna kan lättare se din nästa handling.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 19:43
1
I dag 18:18
1
I dag 14:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov