Start > Körkortsforum > Södertälje uppkörning tips

Södertälje uppkörning tips

Brumma 2020-06-15 22:16 ! Citera #
Har uppkörning om tio dagar i Södertälje. Har kört där två gånger och ska köra två gånger till för känner inte igen området överhuvudtaget.
Kommer köra upp 15:30 och undrar om någon har kört upp samma tid och vet vart man kan tänkas åka? Vissa vägar/påfarter är lite krångliga och vill vara förberedd vilket håll jag kommer ifrån då jag har sjukt dåligt lokalsinne. Vet att ”om man kan köra så spelar det ingen roll”, men under bedömning på ett okänt ställe kommer jag vara nervös och behöver så få distraktioner som möjligt. Om jag åker fel när jag ska köra mot ett mål så vet jag att jag kommer bli stressad och få svårt att tänka på en bra lösning för att komma till rätta igen. Så om nån vill va gullig och ge mig vägledning är jag tacksam :D
Andrea 2020-06-16 13:09 ! Citera #
Hej, lycka till! Jag har kuggat 3 gånger . Senare idag , kuggade i Södertälje förra gången . Fick köra motorväg , i stan & ett villaområde. Även i en rondell. Kör mycket där innan . Krångliga gator . LYCKA TILL .
Brumma 2020-06-16 14:58 ! Citera #
Ja jag har märkt att det är krångliga vägar som fick mig stressad första gången jag körde. Kommer ej klara om jag inte kör där mer innan. Vad tråkigt att du kuggat :( är det för att det blir överraskningsmoment med knepiga vägar och därmed mer nervositet?
GÄST 2020-06-17 18:53 ! Citera #
Vad är det som är så himla krångligt med att köra i Södertälje??
Den stan är lika lätt att köra i som det är att köra i andra medelstora städer så som Örebro, Eskilstuna, Västerås med flera..

Ni kanske bara tycker att den är mer krånglig att köra i eftersom ni kör på en en ny plats...
Brumma 2020-06-17 23:24 ! Citera #
Det där svaret finns i alla trådar där folk vill ha tips, tröttsamt ja kanske är det egentligen inte krångligt som du skriver, men jag uppfattar det som krångligt då jag inte är en van förare som har kört i hela Stockholm tio år. Men tack för att du inte svarade på min fråga
GÄST 2020-06-21 19:07 ! Citera #
Brumma 2020-06-17
Det där svaret finns i alla trådar där folk vill ha tips, tröttsamt ja kanske är det egentligen inte krångligt som du skriver, men jag uppfattar det som krångligt då jag inte är en van förare som har kört i hela Stockholm tio år. Men tack för att du inte svarade på min fråga
Om du klarar av att köra bil i Stockholm, och har kört bil i 10 år, så anser jag att du inte är en ovan förare.
Och då ska du väl ändå klara av att köra i lilla Södertälje, utan att tycka att den stan är krånglig :D :D
Gäst 2020-06-22 13:53 ! Citera #
Hej,

Jag körde upp i Södertälje Förra veckan och kan hjälpa dig en hel del.

Jag körde upp på en Manuell växlad bil, I Södertälje använder dem Volkswagen Passat Manuell (Diesel)
Om du ska köra Automat så kommer du köra en Volkswagen Golf Automat (Diesel)

Eftersom jag Körde Volkswagen Passat Manuell så kan jag säga att bilen har 6 växlar. Bilen åker bäst på 3:ans växel när du åker 50 km/h. Jag fick svänga vänster från trafikverket och köra i Södertälje Hamn, sedan körde jag upp på E4:an mot Stockholm. Jag fick svänga in på en villa område (30 väg). Håll en låg hastighet kolla hela tiden höger vänster. sedan fick jag backa runt ett hörn på en lutning. Jag fick köra landsväg (70km/h. Komihåg att det finns en hel del rondeller släpp gasen innan rondeller. Håll Hastigheten
Du kommer förmodligen få göra en Backparkering så öva på det. Du kommer säkert få köra om lastbilar på motorvägen eftersom dem kör 80km/h.

Jag kan säga att Uppkörningen är som en lotteri även om man kör bra kan dem kugga dig pga små fel. Ibland kan man köra jävligt dåligt och dem Godkänner. Jag Kan säga detta eftersom jag har kuggat innan men jag klarade det förra veckan.

Tro på dig själv, ta det lungt, Va självsäker om du inte är det se ut att vara det.

Hoppas det hjälper :)


Följande provinnehåll ingick i mitt körprov:
Vändning med manövrering
Backning
Oskyddade trafikanter
Körning i körfält
Gatukorsning
Körfältsbyte
Cirkulationsplats
Signalreglerad korsning
Körning på landsväg
Infart på landsväg
Sväng från landsväg
Körning mot mål
Motorväg/motortrafikled
Brumma 2020-06-22 15:05 ! Citera #
Tack så mycket gäst! Grattis till körkortet!!! Vilken lycka!
Jag körde i Södertälje förra veckan med min mamma. Blev stressad av en del vägar haha så tack för svar :)

Hade jättesvårt att veta hastigheten på vägarna dock. Känns som det sällan kom skyltar och vissa vägar va svåra att gissa vad det var för hastighet, men kan varit jag som va ouppmärksam. Grattis igen :)
Gästen igen 2020-06-22 19:06 ! Citera #
Brumma 2020-06-22
Tack så mycket gäst! Grattis till körkortet!!! Vilken lycka!
Jag körde i Södertälje förra veckan med min mamma. Blev stressad av en del vägar haha så tack för svar :)

Hade jättesvårt att veta hastigheten på vägarna dock. Känns som det sällan kom skyltar och vissa vägar va svåra att gissa vad det var för hastighet, men kan varit jag som va ouppmärksam. Grattis igen :)
Tack :)
lycka till du också.
Mish 2020-06-27 19:20 ! Citera #
Jag körde upp i Södertälje nu i veckan. Kuggade första provet i onsdags pga ”småsaker”.

Här är listan på moment från första provet:

Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Vändning
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning på landsväg
Infart på landsväg
Körning på smal/krokig väg
Sväng från landsväg
Körning mot mål


Andra provet som var igår blev jag godkänd på innehöll:

Möte
Parkering
Backning
Vändning
Oskyddade trafikanter
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning på landsväg
Infart på landsväg
Järnväg/Spårvägskorsning
Körning på smal/krokig väg
Sväng från landsväg
Körning mot mål

Jag körde alltså ingen motorväg över huvud taget, vilket jag blev väldigt förvånad över.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov