Kuggad för fjärde gången - överklaga?
Det är självklart att du alltid MÅSTE stoppa och stå STILL!!! vid Stopplikt!!!!
Lycka till!
Låter som en bra ide att du spelar in hela uppkörningen.
Om du kuggar så kan du titta på dem situationer du gjorde fel i lugn o ro, rent objektivt.
Lägg gärna upp videon sedan.
Och berätta.
Vad ska man säga, du verkar ha brutit mot de flesta körkortsregler som finns, hastighet, väjningsplikt, stopplikt, uppmärksamhet mm, det är anledningen att du inte lyckas med uppkörningen. Tycker handledaren att du kör som en gud kanske du skall byta körskola. //Pim
Ja kuggade också igår för de mest onödiga anledningen, jag körde i högra körfält och inspektören bad mig vägen mot …. Och den vägen log i vänstra körfält så jag planerade genom att kolla, döda vinkel, blinka osen så gasar en bil snabbt bakom mig i vänstra så jag avbryter och stannar kvar i de högra för bilen att passera, bilen väljer just då att sakta ner och då passerade jag, sedan kugga jag för de, han sa ja skulle klarat de på en bättre tillfälle men nästa tillfälle är om en F%#ng månad.
Att inte stanna innan man passerar stopplikt är ett grovt brott mot Trafikförordningen, som riskerar att ge återkallelse av körkort, då är det väl inte så konstigt om man blir kuggad på uppkörningen om man inte stannar vid stopplikt. Att man inte stannat vid stopplikt är ett av de vanligaste misstagen som görs på uppkörningen.
Enligt Trafikförordningen måste en fordonsförare som har stopplikt alltid stanna (och vara HELT stillastående) omedelbart före stopplinjen (eller före den korsande vägen om nu stopplinje saknas). Vid de flesta landsvägskorsningar och även vissa större korsningar inom tätbebyggt område måste man stanna omedelbart innan korsningen av skälet att det anses nödvändigt att stanna för att iaktta eventuell korsande trafik som närmar sig, oftast av orsaker som att vägen med fordon man måste väja för är relativt hårt trafikerad eller har hög hastighet och att det är skymd sikt vid korsningen som kräver extra försiktighet och således kräver att en fordonsförare som måste väja även stannar INNAN sin fortsatta färd.
Detta är skillnaden mellan väjningsplikt och stopplikt; vid väjningsplikt får man köra vidare om man inte måste väja för korsande trafik, medan man vid stopplikt alltid måste stanna innan man kör vidare (även om man inte skulle tvingas stanna för något fordon som man måste väja för).
Senaste foruminläggen
Rubrik