Start > Körkortsforum > Bromsa lite eller trycka ner k…

Bromsa lite eller trycka ner kopplingen

Andromedae 2010-06-28 22:45 ! Citera #
Något att tänka på som min körlärare sa till mig var att man inte ska sitta och hålla på kopplingspedalen i onödan, eftersom även det lätta trycket gör så att kopplingen slirar, vilket kan slita ut den i förtid.
Som sagt, på huvudled måste du inte bromsa men väl ha bromsberedskap OM något skulle hända.
Gäst 2010-07-06 19:50 ! Citera #
Trycka ner gasen
Gäst 2010-07-09 09:58 ! Citera #
Visst har trafikanterna som inte är på huvudleden väjningsplikt mot de som kör på huvudleden. Dock tycker jag argument som ”du behöver inte bromsa du är på huvudled” känns ogenomtänkta. Jag anser att man alltid bör ha uppsikt på korsningar trots att man kör på huvudled, man kan ju inte räkna med att alla trafikanter kör enligt reglerna, tyvärr. I teorin så ska man inte behöva ha bromsberedskap när man närmar sig en korsning på huvudled, men i praktiken kanske man behöver det för att alla inte följer de trafikregler som finns. Man ska ju inte bromsa i onödan på en huvudled, men att ha uppsikt över mötande trafik(trots att de har väjningsplikt) är ett måste, anser jag!

Angående kopplingen: Det finns ingen anledning till att hålla den nere! Varför ska man göra det? Det är dessutom inte förenligt med eccodriving att köra med kopplingen nedtryckt. När jag råkar trycka ned kopplingen i onödan, blir inte min körskolelärare glad!
allleeex 2010-07-10 11:50 ! Citera #
Så länge du kör på en huvudled ska anslutande trafik lämna företräde för dig. Börjar du bromsa ner på en huvudled inför en kommande korsning (utan trafikljus etc) så kommer du troligtvis bli kuggad. Att vara handlingsberedd är inte att bromsa ner utan att ha god uppsikt och vara beredd att bromsa ifall någon trafikant eller annat hinder skulle uppstå.
Om du inte sett om du kör på en huvudled när du kör in finns en lätt sak för att du ska få reda på om du kör på en huvudled är att:
1. Oftast finns det på anslutande vägar från höger och vänster en stopp skylt eller väjningsplikt skylt (Även linjerna till väjningplikts skylten). Detta behöver dock inte betyda att du kör på en huvudled, men kan hjälpa dig.
2. Efter varje korsning ska det finnas ett nytt huvudleds märke om du kör på en huvudled.
3. Om du precis svängt in på vägen och kom på att du glömde kolla om det var en huvudled, titta snabbt i backspegeln så har du chans att se baksidan på huvudleds skylten. (Fastna inte med blicken för länge bara.)

Hoppas det går bra med resten!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo