Start > Körkortsforum > Bromsa lite eller trycka ner k…

Bromsa lite eller trycka ner kopplingen

J 2010-04-19 20:23 ! Citera #
Ska man bromsa lite eller trycka ner kopplingen när man är på huvudled fast det finns en korsning till höger?
Sledgehammer 2010-04-20 16:12 ! Citera #
Nej, så länge du är på huvudled behöver du inte bromsa in, eftersom bilarna i korsningen har väjningsplikt för dig.
angelicato 2010-04-20 21:49 ! Citera #
Det är inte miljövänligt att köra med kopplingen nedtryckt. Det har min körlärare berättat ett antal gånger när jag glömt bort. Sen på uppkörning så kan ju den som bedömer se det som att man inte är säker på om man vet vad som gäller, huvudled eller inte, då blir det ju missförstånd. Så kör inte med kopplingen nere :)
Gäst 2010-04-22 16:58 ! Citera #
Om du skulle känna dig lite osäker när du kör på huvudled så lätta lite på gasen bara, du borde verkligen inte köra med kopplingen ner tryckt.
www.alltomkorkortet.blogspot.c 2010-04-23 10:19 ! Citera #
På huvudled har alla andra väjningsplikt gentemot dig, men du som förare är skyldig att kunna stanna före varje oförutsägbart hinder.
Kopplingen ska inte vara nedtryckt i onödan =)

Kör mkt o försiktigt

www.alltomkorkortet.blogspot.com
jimboba9 2010-04-23 16:06 ! Citera #
I och med att det är miljövänligare och bromsa, och att de andra har väjningsplikt mot dig så anser jag inte att du ska göra nått än, du ska hålla bra uppsikt så inte dom bara kör ut, för det kan ju hända.
bandyman 2010-05-14 16:20 ! Citera #
Men som alla trafikskolor säger att man ska motorbromsa hela tiden innan en korsning är ju inte 100% nyttigt för bilen egentlige. (klart man växlar ner när man kommer fram emot en korsning) växlar du ner från 5-4-3-2 innan en korsning varje gång så sliter det som tillslut på lamellerna och koplingspumpen (som kopplar ut motorn) och vet inte om det skulle bli så jätte miljövänligt att köra så i 50 år med en bil skulle behöva byta kopling ett antal gånger då.
Johnny 2010-05-25 16:36 ! Citera #
Det kan finnas övergångsställe så ha alltid bromsberedskap när du närmar dig korsningar, övergångsställen och dylikt. Det kan alltid dyka upp något runt hörnet när man minst anar det.
BlackEdition 2010-05-26 18:37 ! Citera #
Var alltid bromsredo ifall att något skulle dyka upp! Det är iallafall jag!
Gäst 2010-06-17 20:36 ! Citera #
Hej

Du behöver inte bromsa, då du kör på huvudled!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor