Jag vet inte exakt vilka misstag som accepteras under ett körprov, men en snubbe som kallade sig för ”corax” skrev i ett inlägg år 2014 att hon/han av misstag körde i 40 km/tim på en 30-sträcka, men trots en sån lindrig fortkörning så blev ”corax” godkänd, på första försöket dessutom. Frågan är ju, hade inte ”corax” riskerat att stoppas för att få böter för brott mot Trafikförordningen, om nu trafikpolisen gjort fartkontroll och noterat körningen i 40 på en 30-sträcka? Bara att köra 31-35 km/tim på en 30-väg är väl straffbart.
Är det kanske lätt hänt att man av misstag kommer upp i för hög hastighet om man är för ”självsäker” för att hålla regelbunden uppsikt över hastighetsmätaren samtidigt som man inte är van att ”köra på känsla”?
Men hur vanligt förekommande är det att uppkörningselever godkänns trots en fortkörning, som ”corax”?
Vi har för få detaljer om corax för att kunna göra en rimlig bedömning.
Råkade köra i 40 förbi 30 skylt för att direkt sakta ner?
Råkade komma upp i 40 några sekunder för att direkt sakta ner igen?
Körde i 40 igenom hela 30 sträckan?
Man får göra små misstag men man får inte göra om dom.
Naturligtvis riskerar man att bli stoppad om man kör 10 för fort, villkoret är såklart att du blir lasrad den sekund det sker.
Huruvida självsäkerhet leder till fortkörning är högst individuellt.
Jag själv va 100% säker på min uppkörning men körde trots det perfekt och fick kortet utan kommentarer!