Start > Körkortsforum > Får man göra några misstag i e…

Får man göra några misstag i en uppkörning?

Base 2020-03-12 22:31 ! Citera #
Undrade om man får göra några misstag under uppkörningen. Ett av sakerna jag är mest orolig över är när jag ska byta växel. Jag vet att jag inte kommer att vara van med trafikverkets bil och är orolig över att jag får en eller två motorstopp och kanske växlar lite för hårt.

Samt så undrar jag, kan man kugga om man t.ex. glömmer blinkers en gång eller råkar köra några km över hastigheten eller glömmer släppa förbi en person på övergångställen. Skadar det om man göra några sådana små misstag? Självklart så kommer ju nerverna säkert också spela roll
Gäst 2020-03-12 23:34 ! Citera #
Japp,man får minus(trafikinspektören kuggar dig) om man glömmer släppa fotgängare på en övergångställe,jag tror att inspektören tolererar motorstopp men det berör på var,om det är på en plats där du hindrar andra trafikanter-bilister då det blir ett fel där du blir kuggad av.Obs:Nu är i kontroll 2 trafikinspektörer istället 1 på uppkörningen som var förr.Lycka till!!
Piraten 2020-03-13 04:07 ! Citera #
Base 2020-03-12
Undrade om man får göra några misstag under uppkörningen. Ett av sakerna jag är mest orolig över är när jag ska byta växel. Jag vet att jag inte kommer att vara van med trafikverkets bil och är orolig över att jag får en eller två motorstopp och kanske växlar lite för hårt.

Samt så undrar jag, kan man kugga om man t.ex. glömmer blinkers en gång eller råkar köra några km över hastigheten eller glömmer släppa förbi en person på övergångställen. Skadar det om man göra några sådana små misstag? Självklart så kommer ju nerverna säkert också spela roll
Hej så klart kan man få körkort även med små missar.
Dock vill inspektörern se att det var en gångs företeelse som tex beror på nerver.
Dock när det gäller trafiksäkerheten så är det noll tolerans för misstag.
Det innefattar ju så klart släppa förbi fotgängare eller köra mot rött eller väjningsplikt, dock lär det bli ett ingripande av inspektörern så lär ju märka om du gör ett sådant fel. :)
Men små misstag gör dom flesta pga nerver bland annat.
Glöm inte titta i spelar och över axeln vid sväng, då det visar att du tänker trafiksäkert är viktigt.
Lycka till.
Å kuggar du så kommer det fler chanser så är inte hela världen, mer än att man vill så klart ha det direkt :D
Mvh
Piraten
Anonym 2020-03-13 15:20 ! Citera #
Har du kollat vilken/vilka bilar som Trafikverket i din stad använder? Jag hade turen att få en Volvo på uppkörningen, precis som de också hade på körskolan. Bara olika modeller. Om du har växling i ryggmärgen bör det oavsett inte vara något problem, eftersom det ser i princip likadant ut på alla manuella bilar förutom att det kan saknas t.ex en 6:e växel eller att backen ligger nära 1:an eller 6:an.
Förare 2020-03-13 22:08 ! Citera #
Se till att du kör miljövänligt dvs hoppa över växlar, motorbromsa och undvik hårda inbromsningar.
Förarprövaren 2020-03-15 19:36 ! Citera #
Hej!
Klart du får göra misstag på din uppkörning!
Då jag arbetat flera år som förarprövare på Trafikverket kan jag svara på dina funderingar. Klistrar in ett utdrag från ett av mina blogginlägg som handlar om just det du frågar om.

”Många tror att körningen måste vara perfekt för att den ska bli godkänd, andra tror att det går att göra nästan vilka fel som helst och ändå klara sig. Sanningen är att din körning måste vara bra nog. Bra nog för att inspektören ska kunna göra bedömningen att du nog kommer att klara dig okej på egen hand i trafiken.”

Läs hela inlägget (och mycket mer) via länken nedan!
https://uppkorningblog.com/2016/03/27/maste-korningen-vara-perfekt/
Björn He 2023-10-09 15:18 ! Citera #
Jag vet inte exakt vilka misstag som accepteras under ett körprov, men en snubbe som kallade sig för ”corax” skrev i ett inlägg år 2014 att hon/han av misstag körde i 40 km/tim på en 30-sträcka, men trots en sån lindrig fortkörning så blev ”corax” godkänd, på första försöket dessutom. Frågan är ju, hade inte ”corax” riskerat att stoppas för att få böter för brott mot Trafikförordningen, om nu trafikpolisen gjort fartkontroll och noterat körningen i 40 på en 30-sträcka? Bara att köra 31-35 km/tim på en 30-väg är väl straffbart.

Är det kanske lätt hänt att man av misstag kommer upp i för hög hastighet om man är för ”självsäker” för att hålla regelbunden uppsikt över hastighetsmätaren samtidigt som man inte är van att ”köra på känsla”?
Men hur vanligt förekommande är det att uppkörningselever godkänns trots en fortkörning, som ”corax”?
Gäst 2023-10-09 18:15 ! Citera #
Björn He 2023-10-09
Jag vet inte exakt vilka misstag som accepteras under ett körprov, men en snubbe som kallade sig för ”corax” skrev i ett inlägg år 2014 att hon/han av misstag körde i 40 km/tim på en 30-sträcka, men trots en sån lindrig fortkörning så blev ”corax” godkänd, på första försöket dessutom. Frågan är ju, hade inte ”corax” riskerat att stoppas för att få böter för brott mot Trafikförordningen, om nu trafikpolisen gjort fartkontroll och noterat körningen i 40 på en 30-sträcka? Bara att köra 31-35 km/tim på en 30-väg är väl straffbart.

Är det kanske lätt hänt att man av misstag kommer upp i för hög hastighet om man är för ”självsäker” för att hålla regelbunden uppsikt över hastighetsmätaren samtidigt som man inte är van att ”köra på känsla”?
Men hur vanligt förekommande är det att uppkörningselever godkänns trots en fortkörning, som ”corax”?
Vi har för få detaljer om corax för att kunna göra en rimlig bedömning.
Råkade köra i 40 förbi 30 skylt för att direkt sakta ner?
Råkade komma upp i 40 några sekunder för att direkt sakta ner igen?
Körde i 40 igenom hela 30 sträckan?

Man får göra små misstag men man får inte göra om dom.

Naturligtvis riskerar man att bli stoppad om man kör 10 för fort, villkoret är såklart att du blir lasrad den sekund det sker.

Huruvida självsäkerhet leder till fortkörning är högst individuellt.
Jag själv va 100% säker på min uppkörning men körde trots det perfekt och fick kortet utan kommentarer!
Björn He 2023-10-10 10:58 ! Citera #
I mitt fall uppgav inspektören som kuggade mig på första försöket i Västerås att jag ”var uppe i 50 på 30-sträckan förbi Västerås resecentrum”. Jag vägrade att tro på det, jag försökte hävda att jag är säker på att jag körde cirka 30 då jag närmade mig 30-skylten, men han började hävda att jag var ”uppe i 50 redan där”. Alltså, jag körde faktiskt ungefär som jag körde när jag övningskörde med Staffans trafikskola på uppkörningen i Västerås, alltså jag anpassade farten till cirka 30 då jag närmade mig en 30-skylt, och ”pumpade” genom att släppa gasen och trampa på gasen ungefär var 3:e-4:e sekund, för att hålla jämn fart runt 30-strecket.
Men på uppkörningen då jag fick köra en diesel-Golf hade jag inte lärt mig att dieselbilar kan ”gasa av sig själva” så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, hur skulle jag lära mig det om jag får lov att fråga? Pappan hade ju tydligen inte tänkt på att låta mig övningsköra dieselbil inför uppkörningen, och det var väl ändå hans ansvar som övningskörlärare att lära mig vad jag behövde lära mig, bl.a. att köra dieselbil om det nu är så grundläggande, men såna övningskörlärare som han är ju tydligen helt djävla värdelösa!

Om inte bilen hade haft förmåga att ”gasa av sig själv” så borde det väl ha räckt att bara notera hastighetsmätaren då jag just närmade mig 30-skylten, jag vill minnas att jag gjorde det och då noterade att jag körde cirka 30 - men bilen måste ha ”dragit iväg” så att jag kom upp i 50 av misstag, vilket jag dock inte hade lärt mig just då; det hade väl aldrig hänt när jag övningskörde med Malin på Staffans trafikskola, att jag körde i 50 på en 30-gata, men hennes övningsbil var tydligen bensindriven och jag hade inte lärt mig vilken skillnad det är, det borde hon kanske ha hjälpt mig att lära mig men hon kanske inte tänkte på det nu. När vi körde på en kortare 30-sträcka på en större villagata (som annars är en 50-väg) så gav hon mig inte ens rådet att inte köra 30 km/tim på treans växel, som jag gjorde, utan då helst köra på tvåan, jag vet inte varför men hon måste ha saknat kunskap om dieselbilar eller kanske bara ha missat att lära ut det till just mej.
Jag vill minnas att jag aldrig körde i 50 när jag övningskörde med henne, ens på större villagator där det är 50. Jag var väl som övningskörningselev passiv och ovan att köra i 50 km/tim, eftersom det kändes läskigt främst med tanke på hur mycket övergångsställen det var och där kan man ju inte köra fortare än cirka 30-40 km/tim om man ska hinna stanna för gående.

Jag noterade såvitt jag vet senare på en annan 30-sträcka att bilen plötsligt kunde ”dra iväg” när jag släppt gasen, så jag fick bromsa flera gånger för att stoppa bilen från att komma upp i 40-50 km/tim på den 30-sträckan - men det var tydligen ”för sent” och inspektören beslutade att kugga mig när vi hade kört färdigt och var tillbaka på förarprovskontoret.
I vissa fall tar inspektörerna tydligen inte så mycket hänsyn till omständigheter som att det är ovant att köra en helt ny bil, men i det här fallet borde jag ha fått möjlighet att provköra bilen innan själva körprovet. Hade jag fått tillfälle att provköra den så hade jag kanske noterat att bilen kan ”gasa av sig själv” och försökt skaffa mig förståelse för exakt varför den kan göra det och hur man hanterar det.
Gäst 2023-10-10 22:48 ! Citera #
Björn He 2023-10-10
I mitt fall uppgav inspektören som kuggade mig på första försöket i Västerås att jag ”var uppe i 50 på 30-sträckan förbi Västerås resecentrum”. Jag vägrade att tro på det, jag försökte hävda att jag är säker på att jag körde cirka 30 då jag närmade mig 30-skylten, men han började hävda att jag var ”uppe i 50 redan där”. Alltså, jag körde faktiskt ungefär som jag körde när jag övningskörde med Staffans trafikskola på uppkörningen i Västerås, alltså jag anpassade farten till cirka 30 då jag närmade mig en 30-skylt, och ”pumpade” genom att släppa gasen och trampa på gasen ungefär var 3:e-4:e sekund, för att hålla jämn fart runt 30-strecket.
Men på uppkörningen då jag fick köra en diesel-Golf hade jag inte lärt mig att dieselbilar kan ”gasa av sig själva” så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, hur skulle jag lära mig det om jag får lov att fråga? Pappan hade ju tydligen inte tänkt på att låta mig övningsköra dieselbil inför uppkörningen, och det var väl ändå hans ansvar som övningskörlärare att lära mig vad jag behövde lära mig, bl.a. att köra dieselbil om det nu är så grundläggande, men såna övningskörlärare som han är ju tydligen helt djävla värdelösa!

Om inte bilen hade haft förmåga att ”gasa av sig själv” så borde det väl ha räckt att bara notera hastighetsmätaren då jag just närmade mig 30-skylten, jag vill minnas att jag gjorde det och då noterade att jag körde cirka 30 - men bilen måste ha ”dragit iväg” så att jag kom upp i 50 av misstag, vilket jag dock inte hade lärt mig just då; det hade väl aldrig hänt när jag övningskörde med Malin på Staffans trafikskola, att jag körde i 50 på en 30-gata, men hennes övningsbil var tydligen bensindriven och jag hade inte lärt mig vilken skillnad det är, det borde hon kanske ha hjälpt mig att lära mig men hon kanske inte tänkte på det nu. När vi körde på en kortare 30-sträcka på en större villagata (som annars är en 50-väg) så gav hon mig inte ens rådet att inte köra 30 km/tim på treans växel, som jag gjorde, utan då helst köra på tvåan, jag vet inte varför men hon måste ha saknat kunskap om dieselbilar eller kanske bara ha missat att lära ut det till just mej.
Jag vill minnas att jag aldrig körde i 50 när jag övningskörde med henne, ens på större villagator där det är 50. Jag var väl som övningskörningselev passiv och ovan att köra i 50 km/tim, eftersom det kändes läskigt främst med tanke på hur mycket övergångsställen det var och där kan man ju inte köra fortare än cirka 30-40 km/tim om man ska hinna stanna för gående.

Jag noterade såvitt jag vet senare på en annan 30-sträcka att bilen plötsligt kunde ”dra iväg” när jag släppt gasen, så jag fick bromsa flera gånger för att stoppa bilen från att komma upp i 40-50 km/tim på den 30-sträckan - men det var tydligen ”för sent” och inspektören beslutade att kugga mig när vi hade kört färdigt och var tillbaka på förarprovskontoret.
I vissa fall tar inspektörerna tydligen inte så mycket hänsyn till omständigheter som att det är ovant att köra en helt ny bil, men i det här fallet borde jag ha fått möjlighet att provköra bilen innan själva körprovet. Hade jag fått tillfälle att provköra den så hade jag kanske noterat att bilen kan ”gasa av sig själv” och försökt skaffa mig förståelse för exakt varför den kan göra det och hur man hanterar det.
Är du inte lite väl hård mot din pappa om du kallar honom värdelös?

Du säger att du pumpade på gasen var fjärde sekund.
Det är en väldigt märklig strategi, alla bilar jag kört har hållit jämn fart om man håller gasen i en position (med viss justering för uppför och utför).

Enda gången en dieselmotor gasar av sig själv är när man närmar sig tomgång, då vill den gasa lite för att stanna.

En uppkörning går ju ut på att visa att man kan, inte först öva för att sedan få visa vad man kan.

Kommer man väl förberedd och inte gör bort sig kommer man klara uppkörningen.

Lycka till där ute!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 01:25
3
I går 19:46
3
2024-12-24 17:27
10
2024-12-23 19:48

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo