Start > Körkortsforum > Blinkers i en cirkulationplats

Blinkers i en cirkulationplats

Blinkers människan 2020-03-03 17:36 ! Citera #
En sak som jag alltid har undrat är att när man åker in i en cirkulation. Ska man använda sina blinkers om man passerar en utfart?

T.ex. om jag ska rakt fram i en cirkulation. Ska jag blinka vänster när jag passerar vägen till höger så att bilar som kommer in i rondellen förstår att jag inte ska svänga? Så att de inte blir lite missförstånd?

Har alltid blinkat vänster när jag ska fortsätta köra runt i en rondell och sedan blinkat höger så småningom när jag ska ut ur rondellen.

Vissa säger att man ska göra det, vissa inte. Och när jag kör i en rondell så brukar jag oftast se några bilar blinka vänster för att visa att de ska fortsätta i rondellen medans några inte gör det.

Skulle vara tacksam för ett svar.
Gäst 2020-03-03 17:39 ! Citera #
Blinkers människan 2020-03-03
En sak som jag alltid har undrat är att när man åker in i en cirkulation. Ska man använda sina blinkers om man passerar en utfart?

T.ex. om jag ska rakt fram i en cirkulation. Ska jag blinka vänster när jag passerar vägen till höger så att bilar som kommer in i rondellen förstår att jag inte ska svänga? Så att de inte blir lite missförstånd?

Har alltid blinkat vänster när jag ska fortsätta köra runt i en rondell och sedan blinkat höger så småningom när jag ska ut ur rondellen.

Vissa säger att man ska göra det, vissa inte. Och när jag kör i en rondell så brukar jag oftast se några bilar blinka vänster för att visa att de ska fortsätta i rondellen medans några inte gör det.

Skulle vara tacksam för ett svar.
Alla svar på dina frågor finns här: https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

;)
Gäst 2020-03-03 17:41 ! Citera #
Du måste aldrig ”blinka in” i en rondell, däremot måste du alltid blinka ut höger innan du svänger ut. Vanligtvis berättar din placering redan hur du tänker köra i en rondell, om du kör i innerfilen är det underförstått att du inte bara ”svänger ut”.
En bra video som visar pedagogiskt hur du kör i rondeller är om du söker efter ”Cirkulationsplats” på youtube, det finns en video från Gotlands trafikskola som jag tycker alla som kör bil bör se.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov