Start > Körkortsforum > Volvo V60 är helt annorlunda

Volvo V60 är helt annorlunda

Gäst 2020-02-11 10:22 ! Citera #
Jag hade bokat för uppkörning och teoriprov denna veckan. Jag har alltid kört privat med min pappa i en relativt gammal Toyota så kopplingen, gaspedalen och när man accelerar är helt annorlunda från en Volvo V60.

Därför bestämde jag mig för att boka en testkörning med en körskola snabbt idag. Så fort jag gick in i bilen så kändes det främmande. Jag visste inte vart jag skulle sätta in nyckeln och glömde bort helt att hålla kopplingen när jag ska starta bilen. När jag körde ut i utfarten så fick jag motorstopp 2 gånger och hade inte alls koll på hur mycket jag ska trycka i gaspedalen. När jag var ute på vägarna så var det enkelt men det kändes fortfarande konstigt.

Jag har alltid varit självsäker och tror fortfarande att jag kommer att klara teoriprovet. Trodde också att jag skulle kunna klara av uppkörningen men allt luft och motivation har gått ur mig. Jag är säker på att jag kommer att kugga bara för att jag inte känner igen de nyare bilarna...
Hej! 2020-02-12 20:34 ! Citera #
Volvos nya bilar är allmänt bökiga att köra. Upplevde exakt samma sak som dig på min uppkörning. Bilen var till och med anledningen till varför jag kuggade min första uppkörning. Jag kunde inte hålla Still bilen så jag rullade in i bilen bakom mig. Det tar ett tag innan man lär sig känna en bil så nästa gång du försöker kommer det gå lättare för då vet du vad man inte ska göra med just den modellen.
Personen som hatar V60 2020-02-13 11:35 ! Citera #
Hej! 2020-02-12
Volvos nya bilar är allmänt bökiga att köra. Upplevde exakt samma sak som dig på min uppkörning. Bilen var till och med anledningen till varför jag kuggade min första uppkörning. Jag kunde inte hålla Still bilen så jag rullade in i bilen bakom mig. Det tar ett tag innan man lär sig känna en bil så nästa gång du försöker kommer det gå lättare för då vet du vad man inte ska göra med just den modellen.
Skulle ha uppkörning imon men omboka det tills nästa månad.

Har du klarat din uppkörning än? Jag tror jag ligger i samma situation som dig när det kommer till bilen. Ifall du fick godkänt hur gjorde du? Jag hade tänkt mig att skriva in mig hos en körskola med en Volvo i 5 lektioner så jag blir bekant med bilen. För att köra bil, det kan jag. Önskar bara man fick ta med sig en egen bil hemifrån...
Piraten 2020-02-14 02:25 ! Citera #
Visst att alla bilar är olika med dragläge/koppling och styrka angående/ växel val.
Men att tex rulla in i en bil bakom eller säga att man inte fixar att köra bilen m.m
detta skriker träna mer  

Jag kan sätta mig i vilken bil som helst och köra den direkt utan problem, behöver så klart kolla av var backen ligger, för den kan ligga olika beroende på bil och se vart reglagen är till värme stereo m.m som jag vill använda när jag kör.

Detta har inte med någon talang att göra, utan rutin!

Så öva mer och inte bara med en och samma bil, om ni inte tänkt att ha den tills det skrotas ? då ni inte fixar att byta bil  
Mvh
Piraten 
Gästen 2020-02-14 12:21 ! Citera #
Nu är jag så jäkla trött på att läsa om folk som skyller ifrån sig på vilken sorts bil dom får göra.
Det är inte bilens märke eller modell som avgör om du klarar en uppkörning eller inte, det är DU som förare som avgör det!

Så snälla, sluta skyll ifrån på bilen, för dom allra flesta bilar är relativt nya, och dom är jättelätta att köra!
Om ni då har problem med att hålla en bil stilla, eller om ni har svårt att ens komma iväg, det tyder på som tidigare talare skrev, ni behöver träna MERA!!!

Om ni inte ens kan se era egna brister, så är jag tacksam för att ni kuggar, för sådana bilister som ni verkar vara, vill åtminstone inte jag ha i vår trafik. Det finns redan tillräckligt med personen med bristande kunskap där ute, vi behöver inte ha fler.. Men som sagt, det är inte bilens fel att nu kuggar!!!
Kräket 2020-02-16 00:33 ! Citera #
Gästen 2020-02-14
Nu är jag så jäkla trött på att läsa om folk som skyller ifrån sig på vilken sorts bil dom får göra.
Det är inte bilens märke eller modell som avgör om du klarar en uppkörning eller inte, det är DU som förare som avgör det!

Så snälla, sluta skyll ifrån på bilen, för dom allra flesta bilar är relativt nya, och dom är jättelätta att köra!
Om ni då har problem med att hålla en bil stilla, eller om ni har svårt att ens komma iväg, det tyder på som tidigare talare skrev, ni behöver träna MERA!!!

Om ni inte ens kan se era egna brister, så är jag tacksam för att ni kuggar, för sådana bilister som ni verkar vara, vill åtminstone inte jag ha i vår trafik. Det finns redan tillräckligt med personen med bristande kunskap där ute, vi behöver inte ha fler.. Men som sagt, det är inte bilens fel att nu kuggar!!!
+1 word...

Håller med till fullo.

Körde själv upp i en hyffsat ny Volvo...yakes loved it...

Satte mitt kort m en sån
Gäst 2020-02-17 21:29 ! Citera #
Hej! 2020-02-12
Volvos nya bilar är allmänt bökiga att köra. Upplevde exakt samma sak som dig på min uppkörning. Bilen var till och med anledningen till varför jag kuggade min första uppkörning. Jag kunde inte hålla Still bilen så jag rullade in i bilen bakom mig. Det tar ett tag innan man lär sig känna en bil så nästa gång du försöker kommer det gå lättare för då vet du vad man inte ska göra med just den modellen.
”Bilen var till och med anledningen till varför jag kuggade min första uppkörning. Jag kunde inte hålla Still bilen så jag rullade in i bilen bakom mig.”

Vilken fot står du på? Var det ditt fel eller bilens?
Gäst 2020-02-17 23:47 ! Citera #
Hej! 2020-02-12
Volvos nya bilar är allmänt bökiga att köra. Upplevde exakt samma sak som dig på min uppkörning. Bilen var till och med anledningen till varför jag kuggade min första uppkörning. Jag kunde inte hålla Still bilen så jag rullade in i bilen bakom mig. Det tar ett tag innan man lär sig känna en bil så nästa gång du försöker kommer det gå lättare för då vet du vad man inte ska göra med just den modellen.
Bromspedalen ser likadan ut på ALLA bilar! Det borde du väl kunna nu? Man kör inte ett fordon utan att veta hur man får stopp på det...
Yrkesförare 2020-02-18 22:52 ! Citera #
Hej! 2020-02-12
Volvos nya bilar är allmänt bökiga att köra. Upplevde exakt samma sak som dig på min uppkörning. Bilen var till och med anledningen till varför jag kuggade min första uppkörning. Jag kunde inte hålla Still bilen så jag rullade in i bilen bakom mig. Det tar ett tag innan man lär sig känna en bil så nästa gång du försöker kommer det gå lättare för då vet du vad man inte ska göra med just den modellen.
Du måste skämta med detta inlägg!!!

För det första var det inte bilens fel att du inte kunde få stopp den, som förare är du alltid skyldig med vad som händer med fordonet!!
För det andra så behöver man inte ”lära känna en ny bil” för att veta vart bromspedalen sitter!
Kan inte ens sådana simpla saker, så ja, då ska fasiken inte ha ett körkort, du borde börja om på trafikskolan och påbörja alla moment igen!
Personen som hatar V60 2020-02-25 12:14 ! Citera #
Piraten 2020-02-14
Visst att alla bilar är olika med dragläge/koppling och styrka angående/ växel val.
Men att tex rulla in i en bil bakom eller säga att man inte fixar att köra bilen m.m
detta skriker träna mer  

Jag kan sätta mig i vilken bil som helst och köra den direkt utan problem, behöver så klart kolla av var backen ligger, för den kan ligga olika beroende på bil och se vart reglagen är till värme stereo m.m som jag vill använda när jag kör.

Detta har inte med någon talang att göra, utan rutin!

Så öva mer och inte bara med en och samma bil, om ni inte tänkt att ha den tills det skrotas ? då ni inte fixar att byta bil  
Mvh
Piraten 
Jagg körde utan problem. Kunde backa in bakom ett hörn, parkera, köra in i en cirkulation, krypköra och allt liknande. Problemet var bara hur växeln och kopplingen var obekant samt när man accelerar då det jag var tvungen att kolla på varvantalet flera gånger p.g.a att bilen var så tyst och det var svårt att känna motorn.

Annars kunde jag köra utan problem. Jag har kört mer än 150 ggr privat. Att träna på vägar är inget problem...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
9
I går 19:40
3
I går 17:43
2
2024-03-17 23:16
2
2024-03-17 19:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest