Start > Körkortsforum > Frågor

Frågor

slim 2019-12-16 13:04 ! Citera #
Har några frågor om någon skulle kunna svara:)

1. kollar man döda vinkeln på motorväg/motortrafikled när man ska byta fil eller räcker det med sidospeglarna?
2. vi säger att jag ska svänga vänster i en 4 vägskorsning, då är det väl rött för alla andra om trafikljuset även lyser med grön pil, nu är frågan vägen jag vill in på kan ha två filer, kan jag välja vilken fil jag vill eller måste jag hålla mig till vänster?, här kan ett bra exempel vara https://www.google.com/maps/@59.4072486,17.8391542,3a,75y,165.47h,97.25t/am=t/data=!3m6!1e1!3m4!1sITnwYhwdT1nhM7ayRif_eQ!2e0!7i16384!8i8192, om jag väljer att svänga vänster ska jag vara på vänster fil men när jag väl svängt vänster finns det 2 filer, kan jag då hoppa direkt till höger fil för?
Gäst 2019-12-16 22:48 ! Citera #
På uppkörning ska du alltid kolla döda vinkeln innan du flyttar dig i sidled (titta innan du blinkar, blinka inte om du inte kan byta fil). Oavsett vad det är för väg måste du kolla döda vinkeln varje gång, även om du själv vet att det inte är någon där. Inte för att du kommer göra det sen när du har körkort men men. För övrigt borde du kolla döda vinkeln innan du svänger överhuvudtaget oavsett typ av väg, för cyklister osv. Sånt kan de säkert kugga dig för annars.

Om du kan ska du ju i princip alltid ligga i högerfilen, om filen som svänger bara är en fil och det är möjligt ska du ju lägga dig till höger direkt men om det är två filer som svänger vänster och du ligger i vänsterfilen så borde du hålla dig till vänster och byta till höger sen när du kan.
Gäst 2019-12-16 22:50 ! Citera #
Grön pil innebär att alla andra har rött!

I ditt exempel är det ju en fil som svänger vänster, i och med att alla andra har rött så kan du absolut lägga dig till höger direkt när du svänger. Annars håller du till vänster och byter senare.
Gäst 2019-12-16 22:51 ! Citera #
Om din fråga handlade specifikt om döda vinkeln på motorväg:

Ja, kolla ALLTID döda vinkeln när du byter fil på motorvägen, även om du vet att det inte är någon fara. Iallafall på uppkörningen
Gäst 2019-12-17 09:26 ! Citera #
Nja....Att alltid välja höger...om vi tittar på korsningen som trådskaparen lagt in.....
Så ska man välja det körfält som är lämpligast för fortsatt färd mot mål.....

Än onödiga körfälts byten....

Flera körfält och hastighets begränsingen är max 70, så välj rätt tidigt ;)...
Förarprövaren 2019-12-17 21:33 ! Citera #
Hej!
Här följer några tankar kring döda vinkeln från en tidigare trafikinspektör på förarprov.

Först, om du bara tänker döda vinkeln på uppkörningen, så har du missat hela grejen. Det du tränar på innan körprovet är det som du har med dig under hela ditt liv som fordonsförare. Du ska alltså inte showa för inspektören på uppkörningen, utan du ska visa upp de färdigheter du tar med dig när du har ett eget körkort.

Självklart ska du kolla döda vinkeln vid varje sidoförflyttning, vare sig det ”behövs” eller inte. Den gång du tänker ”det behövs inte” så är risken överhängande att du missar något. Bättre en gång för mycket än en gång för lite!

https://uppkorningblog.com/2016/03/26/doda-vinkeln/
Trafikinspektoren 2019-12-17 22:35 ! Citera #
Förarprövaren 2019-12-17
Hej!
Här följer några tankar kring döda vinkeln från en tidigare trafikinspektör på förarprov.

Först, om du bara tänker döda vinkeln på uppkörningen, så har du missat hela grejen. Det du tränar på innan körprovet är det som du har med dig under hela ditt liv som fordonsförare. Du ska alltså inte showa för inspektören på uppkörningen, utan du ska visa upp de färdigheter du tar med dig när du har ett eget körkort.

Självklart ska du kolla döda vinkeln vid varje sidoförflyttning, vare sig det ”behövs” eller inte. Den gång du tänker ”det behövs inte” så är risken överhängande att du missar något. Bättre en gång för mycket än en gång för lite!

https://uppkorningblog.com/2016/03/26/doda-vinkeln/
Så jäkla trist att hela det här forumet handlar om att hitta snabbaste och enklaste vägen att klara provet. Ingen som faktiskt är genuint intresserad av att vara duktiga förare...

Så undrar folk varför dem blir underkända.

Ni försöker finta oss inspektörer som ser rakt igenom ert bullshit. Har man bra rutiner så syns det, har man dåliga rutiner kommer det lysa rakt igenom eran teaterkörning. Hur tänker jag inte berätta, men tro mig! Det SYNS att ni fejkar!

Det är troligen det majoriteten här i forumet inte fattar.

Sluta lägg energi på genvägar, lägg den energin på att faktiskt vara vettiga förare. Annars är ni en utav alla andra idioter som ni kommer stöta på och bli sura på! Enjoy!
Gäst 2019-12-17 23:19 ! Citera #
Döda vinkeln ska kollas.....och med rutin som sitter..med ren vana...ryggmärgen om man nu vill kalla det rör det...

Inte underksattas....rätt var det är så är något där.....

Döda vinkeln och spegelrutiner is the shit....se vad som händer och vad som finns runt fordonet.
Gäst 2019-12-18 09:36 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-12-17
Så jäkla trist att hela det här forumet handlar om att hitta snabbaste och enklaste vägen att klara provet. Ingen som faktiskt är genuint intresserad av att vara duktiga förare...

Så undrar folk varför dem blir underkända.

Ni försöker finta oss inspektörer som ser rakt igenom ert bullshit. Har man bra rutiner så syns det, har man dåliga rutiner kommer det lysa rakt igenom eran teaterkörning. Hur tänker jag inte berätta, men tro mig! Det SYNS att ni fejkar!

Det är troligen det majoriteten här i forumet inte fattar.

Sluta lägg energi på genvägar, lägg den energin på att faktiskt vara vettiga förare. Annars är ni en utav alla andra idioter som ni kommer stöta på och bli sura på! Enjoy!
Nääää, jag klarade mitt körprov utan problem. Inför uppkörningen fick jag in en rutin av att kolla döda vinkeln i stort sett hela tiden. Inte alls överdriver jag på samma sätt längre, viktigt att tänka på vad som FAKTISKT gör en duktigt förare duktig. :)
Gäst 2019-12-18 09:37 ! Citera #
Jag försöker inte finta någon. Det handlar om att där och då på uppkörningen vill jag visa upp att jag förstår varför jag kollar döda vinkeln och att jag har kunskaperna som hör till. Inget annat

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest