Start > Körkortsforum > Körf’ältsbyte i cirkulationspl…

Körf’ältsbyte i cirkulationsplats

striker 2010-04-15 09:23 ! Citera #
När man svänger vänster i en dubbelfilig cirkulationsplats som är linjerad så att man automatiskt (genom att följa filen) kommer till den högra körfältet måste man blinka då?
Lisak 2010-04-18 09:50 ! Citera #
Jag skulle ha gjort det. Underlätta för andra att se vart du är på väg.
Flowcap 2010-04-18 16:40 ! Citera #
Japp du måste blinka ut ur rondellen.
eloje 2010-04-20 17:45 ! Citera #
Det kan vara bra att ha som regel att alltid visa vart man ska. Tänk bara själv på hur sur du blir när någon annan inte gör det :P. I mitt fall är det åtminstone inte ovanligt att man blir lite småsur och muttrar några svordomar, men detta kanske jag är ensam om x].
muppers 2010-05-16 11:02 ! Citera #
Blinka alltid i rondeller själv blir jag smått förbannad när jag ser folk som inte blinkar. Att en sån liten grej kan vara så svårt att förstå. Det värsta är att pappa inte alltid blinkar :S Jag funderar på att säga till han men så inser jag att det inte kommer att ge nått resultat och att han som bilist redan är fördärvad. Det bästa hade varit ifall han blivit tagen av trafikpolisen så att han lärt sig en läxa :? :?.
Johnny 2010-05-25 16:31 ! Citera #
Ja det är att rekommendera så du inte vilseleder andra och dig själv naturligtvis.
Saotomi 2010-05-28 21:21 ! Citera #
Du är skyldig till att blinka. (Men det är inte många som har insett det i trafiken... de jävlarna..)
eloje 2010-08-04 15:57 ! Citera #
Fattar inte varför folk struntar i att blinka? Det är ju jätteviktigt, både min pappa och min körskolelärare lägger mycket vikt på hur viktigt det är! Hur kan folk bara ignorera det när de väl kommer ut på vägarna själva??
Gäst 2010-08-25 12:29 ! Citera #
Enda blinkskyldigheten generellt i cirkulationer är ju höger innan utgång. I tvåfiliga cirkulationer påbjuds normalt vänster/innerkörfält vid vänstersväng (lokal skyltning gäller dock). Vid vänstersväng i tvåfilig cirkulation uppkommer följaktligen normalt även körfältsbyte innan utgång. Blinkskyldighet gäller ju även vid körfältsbyte. Alltså är det två blinkskyldigheter vid vänstersväng i tvåfiliga cirkulationer.

Lösning kan tyckas enkel; genom att följa det ”ideala” spåret i cirkulationen så kommer ju körfältsbytet ske i omedelbar anslutning till utgång. När högerblink ansätts innan körfältsbytet och bibehålls under passerandet av höger/yttre körfält och mot utgång så löses ju båda blinkskyldigheterna med en och samma åtgärd. Problemet med detta förfarande är att om du ligger i innern/vänstern och ett fordon kör in i cirkulationen i påfarten/korsningen före den du avser lämna i, så har denne fullgjort sin väjningsplikt för inträde i cirkulationen, men riskerar att blockera ditt körfältsbyte. Du har ju alltid väjningsplikt vid körfältsbyten! I bästa fall observerar du detta och kör ett varav till i innern och hoppas på att inte bli blockerad vid nästa utgångsförsök. I ett sämre fall missar du att du är blockerad och gör körfältsbytet samt blir vållande till plåtskada!

Jag har full förståelse för att resonemanget kan vara svårt att följa eftersom bilder saknas, men läs gärna om några gånger så förstår ni kanske vad jag menar. Därmed över till mitt förslag på vänstersväng i tvåfilig cirkulation:

Innan ingång, ligg i vänsterfil och blinka vänster (notera att ingen skyldighet finns, men blinkers är ett underbart kommunikationsmedel trafikanter emellan). När du passerat över yttre/höger körfält och är i innern/vänstra stäng omedelbart av blinkersen för att inte vilseleda. Förbered körfältsbytet, men det skall göras tidigare än i ”ideallinjeresonemanget” ovan. Så fort du passerat ”utfarten/korsningen-innan-din” så genomför du ditt körfältsbyte. Det innebär att du kör mot en punkt strax innan, eller direkt mot, det eventuella fordon som väntar på att få köra in. Genom att göra detta med timing och precision så blir körningen tydlig och förutsägbar. Körfältsbytet sker omedelbart efter sista möjlighet att lämna cirkulationen i utfarten/korsningen innan ”din”. Körfältsbytet, givetvis med högerblink, blockerar elegant för inkommande och du ligger rätt inför din utfart! Notera att det blir med detta förfarande extra svängande jämfört med ”ideallinjen”.

Hoppas att jag uttryckt mig begripligt. Är det någon som har synpunkter, eller ännu bättre förslag på hur man bör agera??
LinneaChristina 2010-11-14 11:39 ! Citera #
Blinka hellre en gång för mycket än en gång för lite, brukar min lärare säga.

Detta gäller även t.ex. i en korsning där huvudvägen svänger och man ska följa huvudvägen – blinka, så att det inte råder någon tvekan om vart du ska.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor